Tante tumor in darmen

• Ella

Naast mijn pa zijn longkaner zijn we er vandaag achtergekomen dat ook een tante van me een kankergezwel in de darmen heeft.

Ze ligt momenteel in het ziekenhuis. Voordat ze uiteindelijk in het ziekenhuis werd opgenomen heeft ze een ware lijdensweg achter de rug. Ze kon dagenlang niet poepen en als wel een beetje dan had ze bij ontlasting en urine bloed. Ze werd niet serieus genomen. In het ziekenhuis in Heerlen was ze met de ambulance op de 1e hulp aangekomen en toen is ze met een laxeermiddel naar huis gestuurd.

De dienstdoende arts zei nog sarcastisch: mevrouw wat denkt u wel dat we u met een stofzuiger leeg kunnen maken?

Doordat ze zo'n grote pijn had heeft de huisarts er werk van gemaakt en kreeg ze een onderzoek met zo'n cameraatje via de anus naar binnen.

Toen bleek dus dat een enorme tumor de darmweg blokkeerde, ze konden niet eens met dat cameraatje erdoor. Ben erg kwaad op die arts, hoe durven ze zoiets te zeggen. Ze is tot 3 keer toe naar huis gestuurd geworden met de diagnose dat men niets kon doen. Sinds zondag ligt ze dan toch weer in het ziekenhuis en kreeg ze eindelijk goede onderzoeken.

Vandaag vroegen ze haar zelfs of ze nog geopereerd wilde worden.

Dat is toch een slecht nieuws vraag als deze gesteld wordt? Tuurlijk wil ze geopereerd worden.

Wie weet er meer over darmkanker? Is er nog hoop als ze de wilt u nog geopereerd vraag stellen?

Alvast bedankt.

Groetjes

Ella

• Katinka

Hoi Ella,

Ik weet niet zoveel meer over darmkanker als jijzelf denk ik. Mijn moeder heeft darmkanker, uitgezaaid. Darmkanker voor zover ik er tot nu toe over heb gelezen is alleen operatief te verwijderen, daarop aansluitend een chemo of bestraling voor de rest-slechte-cellen zeg maar. Een tumor die de darmgang blokkeert hoeft niet altijd te betekenen dat er niets aan te doen is, zelfs met geringe uitzaaiingen is het operatief te verwijderen en na te behandelen. Het zal er dus vanaf hangen hoe het er eigenlijk bij jouw tante van binnen uitziet en dat zien ze vaak pas goed als ze op de operatie-tafel ligt. Nou, lekker technisch verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt.

Wat erg voor haar en jullie dat het proces zo slecht is verlopen. Belachelijk toch dat je naar huis wordt gestuurd met een laxeermiddel. Tjonge jonge, die mensen moesten zich echt schamen vind ik hoor. Ik hoop dat ze nu in ieder geval wel op een goede plek zit waar ze goed behandeld wordt. Heel veel sterkte!!!

Groetjes Katinka

• Ella

Dank je wel Katinka voor je reactie.

Een week na opname in het ziekenhuis is mijn tante afgelopen donderdag dan geopereerd.

Eindelijk!

Ze hebben een stuk darm en een vleesboom verwijder. Tante heeft veel pijn, we gaan haar morgen weer opzoeken. Verdere details weten we nog niet (qua uitzaaiingen) omdat tante zelf ook nergens naar vraagt. Die is enerzijds blij dat ze geholpen is en anderzijds heeft ze nu heeel veel pijn.

Succes en sterkte met je moeder.

Groetjes

Ella