Beste mensen,
Een aantal weken geleden takelde de gezondheid van mijn moeder ernstig af.
We zijn uiteindelijk door de huisarts naar de SEH van het ziekenhuis gestuurd.
Hier hebben ze een MRI-scan gemaakt en toen kwamen de dokters met een vervelend bericht; ze waren geschrokken want ze hadden sterk het vermoeden dat er kwaadaardige tumoren zaten tussen de wervels onder in de rug.
Een paar weken later na een hoop onderzoeken bleek dat die tumoren in de rug slechts uitzaaiingen waren maar dat de bron in de longen zat. Er is niks aan te doen en met chemo worden slechts de uitzaaiingen bestreden.
In eerste instantie was ik natuurlijk verdrietig, maar nu ik gehoord heb dat het longkanker is ben ik kwaad. Mijn moeder rookt al vanaf haar 17e en ik heb al honderden keren geroepen dat ze nou eens moest stoppen omdat ik m'n moeder niet kwijt wilde aan kanker. Nu is het toch gekomen waar ik altijd bang voor was.
Nu ben ik kwaad want mijn moeder ontkent dat het van het roken komt. Ze zegt dat de arts heeft gezegd dat roken NIET de oorzaak is. Mij maak je dat niet wijs, 90% van de longkanker gevallen zijn ontstaan door het roken en ik denk dan ook dat de arts heeft gezegd dat het er niet van HOEFT te komen, iets heel anders.
Ik weet voor mezelf eigenlijk dat roken de oorzaak is en als dat niet zo is in ieder geval dat roken bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van kanker en dit proces versneld heeft.
Nu ligt ze nog steeds in het ziekenhuis, vaak zelfs gewoon aan de zuurstof, maar ze blijft gewoon door roken. Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten dat ik hier niet aan bijdraag en haar niet meer naar de rookruimte breng. Ook haal ik geen sigaretten meer.
Nu zou ik graag willen weten of er meer mensen zijn met een dergelijke reactie van boosheid i.p.v. verdriet? Ik krijg namelijk onbegrip en heb het idee dat me wordt verweten dat ik mijn moeder het de laatste tijd die ze heeft niet in de watten leg en alles doe wat ze maar fijn vindt. Ik kan dit gewoon niet opbrengen en ben eigenlijk gewoon kwaad dat ik ook al 22 jaar tegen mijn zin in meerook. Ik ben dus ook niet van plan, ik woon nog thuis, om als ze weer thuis komt nog in haar rook te gaan zitten. Mijn toekomst samen met mijn vriendin gaat voor…
Graag reacties!