Gisteravond hebben we samen met mijn moeder, vader, broertje en voorganger van een kerk de uitvaart besproken. Mijn ouders zijn niet echt gelovig maar willen toch ook niet een uitvaart zonder wat zeg maar. Dus hebben we een voorganger benaderd die zij privé ook kennen en waarvan we al eerder een dienst hebben meegemaakt. Eerst wilden ze het nog niet, een gesprek met hem, maar ik had er een beetje op aangedrongen, niet alleen om de uitvaart te bespreken maar ook iemand die ze troost kan bieden. En gelukkig ging ik gisteravond met een goed gevoel naar huis, mijn ouders hadden beiden duidelijk steun aan zijn woorden en ik ook trouwens. Verder is het wel raar om alles nu al te bespreken maar mijn moeder is nu nog bij haar volle bewustzijn en kan ze nu haar wensen uitspreken die wij natuurlijk zullen respecteren.
Mijn schoonmoeder is vorig jaar augustus overleden en nu zit ik gewoon een half jaar later weer zulke dingen te bespreken. Bizar gewoon!
Mijn moeder gaat hard achteruit, ze wordt heel mager en eet nauwelijks meer. Haar ene been kan ze ook nauwelijks meer gebruiken en ze ziet grauw en zit onder de blauwe plekken van het prikken tegen de trombose. Haar lever is al heel erg vergroot en geeft steeds meer pijn.
Het is zo mensonterend te zien hoe een mens zo kan aftakelen.