pretnison

  • angela

    Sinds een week heeft mijn vader pretnison gekregen en binnen 2 dagen is hij veranderd van een zielig hoopje mens waarvan we dachten dat ie misschien nog 1 mnd te leven had in een man die weer in zijn stoel kan zitten, belangstelling voor anderen heeft, niet meer hoest en vreet als een bootwerker.Hij lag al maanden op bed en we moesten hem vasthouden als ie naar de wc ging, hij kon bijna niet meer lopen en was echt zo`n oud mannetje die met alles geholpen moest worden. Ook kreeg hij bijna geen lucht meer en nu ……… We weten gewoon niet wat we zien.

    Of het nu van de pretnison komt of van de bestraling, we weten het niet, misschien is het een combinatie van beide. Hij heeft 1 week 30 mg gekregen , nu krijgt ie 3 dagen 20 mg en dan mag ie 10 mg pretnison blijven slikken. Hij voelt zich er zo goed bij en wij natuurlijk ook. Hopelijk mag ie nog lang zo blijven en we genieten nu nog meer van elke dag die ons met hem gegunt is.Dit wilde ik gewoon eventjes kwijt, er is al genoeg ellende op dit pb dus een beetje goed nieuws is ook fijn om te horen.

    groetjes Angela

  • bien

    Wat heerlijk dat je vader zo is opgeleefd! Die van mij kreeg -zonder dat'ie het zelf wist, want dan had hij geweigerd- een lichte antidepressieva en toen ging het ook meteen een stuk beter met hem. Het idee dat je doodgaat lijkt me ook wel iets wat overal de lol uit haalt. ‘Wat heeft het nog voor zin?Ik ga toch dood’ denk je bij alles.

    Geniet van je vader, probeer er alles uit te halen wat er in zit. Misschien dat hij nu eindelijk openstaat voor die gesprekken waar je zo naar verlangt?

    Mijn vader had één motto: carpe diem. En nu je vader weer zo goed is, staat niets je in de weg om naar zo'n motto te leven!

    Liefs Bien

  • rakkertje

    Hoi Angela,

    Het is inderdaad ook fijn om hier ook fijne berichten te lezen!

    Ik wens jou en je gezin en je vader en moeder nog een hele fijne tijd met elkaar!!!!!

    Geniet ervan!

    Heel veel liefs en dikke knuffel van Rakkertje

  • lesley

    Hey Angela,

    Heb net je verhaal gelezen…en ja ,alles wat ik lees herken ik.

    Maar vind je verhaal super…en liefdevol.

    Wat je beschrijft,ik voel dit zelf als jonge vrouw die dit soort medicatie nu nog maar drie dagen

    neemt…mooi…lesley.de.block@telenet.be gr Lesley

  • a.bouwmeester

    kan pretnison iets doen bij dystonie

  • Jeroen Swart

    Kort gezegd, Nee

    Dystonie is een beschadiging van de basale ganglia (hersencellen die je spieren aansturen)

    deze hersencellen zijn beschadigd door een verzwakt immuun systeem, veroorzaakt vaak

    door stress (geestelijk of lichamelijk) bijv. slecht slapen, teveel piekeren.

    Prednison, remt je immuunsysteem af, dus maakt de dystonie alleen maar erger.

    Groeten, Jeroen (Ik heb een focale dystonie op mijn stembanden)