zelf maken

• Angela

Hallo, ik zit met een vreemde vraag( nouja ik vind het niet vreemd maar mijn omgeving wel) Mijn vader heeft longkanker en niet meer lang te leven, we( mijn moeder en ik) hebben het over zijn begrafenis gehad over het hoe of wat en nu kreeg ik te horen dat mijn vader geen grafsteen wil, dat respecteer ik maar heb er wel heel veel moeite mee.Nu is het zo dat ik aan mozaiek doe en heb aan mijn moeder gevraagd of ik iets mocht maken met alleen zijn naam erop en ook wat zonnebloemen en vlinders waar hij zo van houdt.Mijn dochterje heet Merel dus wil ik er ook een Merel op zetten, kortom het wordt een vrolijke tegel. Nu krijg ik verschillende negatieve reacties van mensen die zeggen dat ik dat niet kan maken om een vrolijke tegel op zijn graf te zetten en nu vraag ik me af waarom niet?

Hij houdt van vrolijkheid en dit is mijn manier om het af te maken voor hem.

En nu zou ik graag van jullie reacties willen horen. groetjes Angela

• Marijcke

Een graf en de ‘aankleding’ daarvan is iets heel persoonlijks. Als jouw vader een vrolijke man is en achter jouw plan voor het mozaïek staat dan zou ik het zeker doen. Wat die andere mensen zeggen vind ik echt onzin. Het graf is straks een herinnering voor jullie.

Een ‘vrolijk graf’, met dingen erop waar hij van hield, kan straks voor jullie een hele mooie herinnering zijn aan jouw vader en zijn karakter.

Overigens ben ik een tijd geleden bij een begrafenis geweest waarbij de nabestaanden zelf de kist beschilderd hadden. Deze had mooie vrolijke kleuren. Iedereen was hier heel positief over!

Het idee van de merel vind ik persoonlijk ook heel mooi!

• Angela

Dank je wel, ik vind het zelf ook een mooi idee erachter en ben blij met je reactie

groetjes Angela

• Linda

Hai Angela,

Ik vind het een GEWELDIG idee!

Het kán niet persoonlijker! En dat er mensen zijn die het “niet kunnen vinden”…

ach… daar zou ik me niet zo druk om maken. Het is jou ding en samen met je moeder kom je er wel uit.

Ik wens jou en familie héél véél sterkte, kracht, liefde en nog wat vrolijkheid voor de komende tijd! Geniet met volle teugen van elkaar nu het nog kan.

Groetjes, Linda

• Angela

dank je wel Linda, dat doen we nu zeker nog van elkaar genieten

groetjes Angela

• marielle

Iedereen probeert het graf zo mooi mogelijk te maken, door kleurrijke bloemen en soms zelfs door beertjes etc.. en dan zou dit gek zijn? echt niet hoor.. dit blijft tenminste! in tegenstelling tot al die dingen die je bij of op het graf zou zetten!

sterkte verder,

liefs Marielle

• rakkertje

Hoi Angela,

Ik vind het persoonlijk een heel mooi idee.

Het is heel persoonlijk zo'n prachtige zelfgemaakte tegel!

Ook is het voor jouw verwerking erg goed,het geeft je toch het gevoel in deze machteloze situatie iets te kunnen doen.

En waarom mag een tegel niet vrolijk zijn.

Vrolijke kleuren wil toch niet zeggen dat er geen verdriet is.

Als ik bij mijn moeders graf kom en zie al die prachtige kleuren bloemen staan,dan heeft dat toch iets prettigs,

Dus waarom dan geen gekleurde tegel???

Wat ik ook belangrijk vind is dat vooral je moeder en jij moeten doen zoals JULLIE dat willen en niet wat anderen vinden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ben benieuwd,hoor graag of je er 1 gaat maken.

Liefs en knuff van Rakkertje

• amanda

Lieve Angela,

Persoonlijk vind ik het een heel mooi en prachtig gebaar. Afscheid nemen is zo moeilijk en het gevoel overheerst……..dit is ook het geval bij het maken van een mooie steen. Jouw gevoel geeft aan dat je met je creativiteit iets moois en blijvends voor je vader wil maken………..luister daarnaar. Het zal denk ik misschien wel heel moeilijk voor je zijn om zo'n mozaiik te maken, maar het is jouw herinnering aan jouw vader waar je uiting aan kunt geven op je eigen manier. Er zijn ook mensen met zangtalent en die zouden een lied zingen op de begrafenis…………..iedereen heeft zo zijn eigen talenten, gaven en gevoel en alles bij elkaar zorgt ervoor dat soms de mooiste dingen ontstaan. Luister naar jezelf en doe wat je hart je ingeeft……….dan zit je altijd goed. Ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen in deze moeilijke periode.

Liefs Amanda

• Angela

Hai Rakkertje.

Die steen gaat er komen hoor, dat had ik al lang beslist maar ik werd erg onzeker over de reacties. Ben in elk geval blij met jullie reacties dat ik er goed aan doe om er een te maken

groetjes Angela

• Angela

Hai Amanda, dank je wel , zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken dat ieder een ander talent heeft om zijn gevoel te uiten.

groetjes Angela