afscheid

• bien

Tussen al het verdriet door, wil ik toch even zeggen dat de wetenschap dat iemand sterft je ook veel mooie dingen kan brengen. Mijn vader en ik hebben gister een heel mooi gesprek gehad, waarin we elkaar allerlei dingen hebben verteld en gevraagd die we nooit zouden hebben aangekaart als we niet wisten dat hij nog maar heel kort bij ons is. Ik heb hem kunnen vertellen dat hij wat mij betreft nooit fouten heeft gemaakt, dat ik me geen andere vader had kunnen wensen en dat ik geen verwijten heb naar hem toe. Hij heeft zijn best gedaan en het is gelukt!

En hij heeft mij verteld hoe ik als klein meisje op zijn schouders zat en hoe mooi hij het vindt dat ik een ‘sterke, volwassen vrouw’ geworden ben. En hij zei: ‘Ik heb je nooit verteld dat ik van je hou, maar je weet wel dat ik dat doe…’ Steek die maar in je zak- dat neemt niemand me ooit meer af!!! (en toen zat deze sterke, volwassen vrouw van 27 als een klein meisje te huilen… met zijn veel te dunnen armpjes om me heen…)

Zeg wat je denkt, wat je nog kwijt wilt aan elkaar. Als pappa nu zou sterven, dan heb ik nergens spijt van. Het is goed zo.

• rakkertje

Hoi Bien,

Wat heb je dit mooi geschreven.

Ik ben heel blij voor je dat je dit samen met je vader hebt kunnen bespreken.

Dit zal je voor straks heel veel steun geven.

Veel liefs Rakkertje

• Linda

Hallo Bien,

je hebt gelijk en ik gun je deze momenten van harte. Koester ze met alles wat je hebt!!! Niemand kan het nog van je afnemen!

Veel sterkte én liefde voor de komende tijd…

Linda

• Louise

Hallo Bien,

bedankt voor je berichtje. Dank je voor je medeleven en ik leef ook met jou mee, we zitten in hetzelfde schuitje. Wat fijn dat je gister zo fijn met je vader hebt gesproken, dat pakken ze je niet meer af. Ik besef me dat ook dat ik nog zoveel wil bespreken en vragen met mijn moeder. De tijd is nog maar zo kort.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Groetjes,

Louise.

• Emma

Hoi!

Ik heb die dingen ook met mijn vader besproken en vlak daarna is hij overleden. Ik ben er zo blij mee dat we dat hebben kunnen doen. Het geeft nu extra steun dat hij die dingen wist en dat ik die van hem wist. Hoe klote het ook is dit zijn geweldige momenten die je nooit vergeet. Volgens mij hebben we elkaar in dat gesprek op zijn laatste dag beter leren kennen dan in de 24 jaar daarvoor!

Ik wens je heel veel sterkte maar ook nog hele mooie momenten met je vader toe!

Emma.

• bien

Ik heb ook het idee dat mijn vader zich voor het eerst naar ons toe openstelt. Hij was altijd heel erg gesloten en nu ineens uit hij al zijn gevoelens en gedachten- echt heel bijzonder om mee te maken. Hij beseft ook heel goed dat hij nu de kans heeft om alles te zeggen, dus zegt hij zoveel mogelijk. Soms gaat hij iets te ver in zijn eerlijkheid (af en toe komt hij heel bot uit de hoek ;-) maar verder is het echt genieten.

Ik hoop idd dat ik er- als hij er niet meer is- kracht uit zal putten. Kan me nog niets voorstellen bij het verdriet wat ik dan zal hebben. Het doet nu al zo'n pijn, om hem weg te zien kwijnen, de pijn van dat hij er niet meer is, lijkt me onbeschrijflijk. Heel veel sterkte voor jou, daarmee.

• Emma

Hoi Bien,

Wat fijn dat jou vader dat ook zo kan, en al lijkt het nu heel ongeloofwaardig je zal er wanneer hij er niet meer is (ik hoop dat het nog heel lang duurt!!) er heel blij mee zijn.

Mocht je er tegen die tijd (of nu al) behoefte aan hebben om er met me over te mailen dan mag dat altijd! We zitten toch een beetje in hetzelfde schuitje.

Mijn email is: emmavhk@hotmail.com

Sterkte!

Liefs, Emma.