hallo,ik heb in 2000 het gegeven gehad dat ik kanker had op mijn stembanden en ben daarna 36x bestraald alsmed 3 chemokuren alsmede nog 72 injecties voor het bevorderen van de speekselproductie omdat anders je altyd een droge keel zou houden dus dagelijks met een flesje water bij de hand houden.
na al deze behandelingen ben ik in dec.2000 uiteindelijk geopereerd en is bij mij mijn maag en slikdarm en stembanden verwijderd zodat ik sinsdien niet meer kan spreken.
na vele controles is tot nog toe geen opkomend nieuw kankergezwel ontdekt maar doordat die 36 bestralingen teveel bleken te zijn kon ik op een gegeven moment mijn eigen speeksel niet meer te kunnen inslikken dus ook geen vloeibaar voedsel of wat dan ook.
ik heb een gat onder mijn kin waarin ik vaak een tracheo heb om dat gat goed open te houden voor het ademhalen alhoewel ik hem soms ook wel een tyd kan uit laten.
ik ben door het geval van niet meer kunnende eten op eigen aanwijzing opnieuw geopereerd in 2003 en toen hebben ze een stuk van mijn lange darm gesneden en deze aangehecht aan mijn voorheen slikgedeelte zodat ik nu wel (normaal) kan eten en drinken wat tot op heden vrij goed lukt.
gelukkig heb ik mijn smaak behouden zodat ik nog kan genieten van het eten en drinken.
alhoewel ik geen reuk meer heb. soms een vleugje van erg sterke geuren.
ik hoop je hiermee een klein beetje op de goede weg te hebben geholpen en ik hoor graag van je bevindingen en sterkte in je beslissingen toegewenst.
ik hoor graag van je groetjes henk den reijer.
hopende ex patient
Anita schreef:
>
> Ik had een vraagje,ik ben 46 jaar en bij mij is twee jaar
> geleden keelkanker ondekt.Ik ben vorig jaar bestraald en nu
> is er met een controle ondekt dat het weer terug is.Omdat de
> dokters niet weer opnieuw kunnen bestalen,heb ik al gehoord
> van de arts dat er bij mij een buisje in mijn keel geplaatst
> zal worden.Ik zou graag met iemand in contakt komen die mij
> een advies hierover zou kunnen geven uit eigen ervaring.Ik
> zou ook graag met iemand in contakt willen komen die ook een
> buisje geplaatst heeft gekregen en hoe je leven hierdoor gaat