keelkanker

• Anita

Ik had een vraagje,ik ben 46 jaar en bij mij is twee jaar geleden keelkanker ondekt.Ik ben vorig jaar bestraald en nu is er met een controle ondekt dat het weer terug is.Omdat de dokters niet weer opnieuw kunnen bestalen,heb ik al gehoord van de arts dat er bij mij een buisje in mijn keel geplaatst zal worden.Ik zou graag met iemand in contakt komen die mij een advies hierover zou kunnen geven uit eigen ervaring.Ik zou ook graag met iemand in contakt willen komen die ook een buisje geplaatst heeft gekregen en hoe je leven hierdoor gaat veranderen.

• henk

hallo,ik heb in 2000 het gegeven gehad dat ik kanker had op mijn stembanden en ben daarna 36x bestraald alsmed 3 chemokuren alsmede nog 72 injecties voor het bevorderen van de speekselproductie omdat anders je altyd een droge keel zou houden dus dagelijks met een flesje water bij de hand houden.

na al deze behandelingen ben ik in dec.2000 uiteindelijk geopereerd en is bij mij mijn maag en slikdarm en stembanden verwijderd zodat ik sinsdien niet meer kan spreken.

na vele controles is tot nog toe geen opkomend nieuw kankergezwel ontdekt maar doordat die 36 bestralingen teveel bleken te zijn kon ik op een gegeven moment mijn eigen speeksel niet meer te kunnen inslikken dus ook geen vloeibaar voedsel of wat dan ook.

ik heb een gat onder mijn kin waarin ik vaak een tracheo heb om dat gat goed open te houden voor het ademhalen alhoewel ik hem soms ook wel een tyd kan uit laten.

ik ben door het geval van niet meer kunnende eten op eigen aanwijzing opnieuw geopereerd in 2003 en toen hebben ze een stuk van mijn lange darm gesneden en deze aangehecht aan mijn voorheen slikgedeelte zodat ik nu wel (normaal) kan eten en drinken wat tot op heden vrij goed lukt.

gelukkig heb ik mijn smaak behouden zodat ik nog kan genieten van het eten en drinken.

alhoewel ik geen reuk meer heb. soms een vleugje van erg sterke geuren.

ik hoop je hiermee een klein beetje op de goede weg te hebben geholpen en ik hoor graag van je bevindingen en sterkte in je beslissingen toegewenst.

ik hoor graag van je groetjes henk den reijer.

hopende ex patient

Anita schreef:

>

> Ik had een vraagje,ik ben 46 jaar en bij mij is twee jaar

> geleden keelkanker ondekt.Ik ben vorig jaar bestraald en nu

> is er met een controle ondekt dat het weer terug is.Omdat de

> dokters niet weer opnieuw kunnen bestalen,heb ik al gehoord

> van de arts dat er bij mij een buisje in mijn keel geplaatst

> zal worden.Ik zou graag met iemand in contakt komen die mij

> een advies hierover zou kunnen geven uit eigen ervaring.Ik

> zou ook graag met iemand in contakt willen komen die ook een

> buisje geplaatst heeft gekregen en hoe je leven hierdoor gaat

> veranderen.

• Anita

hallo henk . nog bedankt voor je berichtje, zo zie je maar het kan altijd erger .

ik word as maandag opgenomen, en woensdag geholpen .

ik zie alles zo somber in .ik hoop dat het alemaal mee valt en dat ik naar die operatie nog van het leven kan genieten. ik wens jou het aller beste toe en ik zal

nog zeker van me laten horen. groetjes anita .

• henk

hoi anita,ik wens je sterkte en blijf positief denken en wees blij dat je nog geholpen kan worden succes en ik duim voor je groetjes henk.Anita schreef:

>

> hallo henk . nog bedankt voor je berichtje, zo zie je maar

> het kan altijd erger .

> ik word as maandag opgenomen, en woensdag geholpen .

> ik zie alles zo somber in .ik hoop dat het alemaal mee valt

> en dat ik naar die operatie nog van het leven kan genieten.

> ik wens jou het aller beste toe en ik zal

> nog zeker van me laten horen. groetjes anita .

• Anita

hallo henk . ik dacht ik zal eens iets van me laten horen . zo als je weet ben ik op 6 april geopereerd aan me keel ivm kanker . ik ben nu inmiddels al weer 7 weken veder .het gaat redelijk goed . ik vond het in begin heel erg dat ik niet kon praten en en om dat me huid erg geriteerd was mocht ik ook geen pleister op dus duurden het nog langer .ik krijg nu logopedie en het gaat goed . ik vind het wel moelijk om te praten in een ander omgeving bv winkels de mensen staren je op een genanten manier aan en dat maak me soms heel boos . maar ik denk wel dat ik er over een tijdje mee om kan gaan .nou zo ben je weer een beetje op de hoogten . groetjes en tot horens groetjes anita .

• henk

hallo anita,ik ben blij dat het goed met je gaat en ik zou je willen vragen hoe dat nu zit met dat buisje want bij mij zijn mijn stembanden en slokdarm definitief verwijderd dus praten is er nooit meer bij.

wat betreft dat staren van mensen daar moet je maling aan hebben en gewoon terug kijken en doorgaan met het proberen van communiceren.

ik heb via mijn logopediste en dokter van de kno een programma weten te vinden waarmee ik op mijn pc kan praten dus ik tik het in en de pc praat voor me.

en het werd nog vergoed ook door mijn ziekenfonds.

maar ik begrijp van jou dat je na oefening weer een beetje kan praten dus dat is beter.

ik wens je alle sterkte voor nu en in de toekomst en ik hoor graag nog wat van je groetjes henk. Anita schreef:

>

> hallo henk . ik dacht ik zal eens iets van me laten horen .

> zo als je weet ben ik op 6 april geopereerd aan me keel ivm

> kanker . ik ben nu inmiddels al weer 7 weken veder .het gaat

> redelijk goed . ik vond het in begin heel erg dat ik niet kon

> praten en en om dat me huid erg geriteerd was mocht ik ook

> geen pleister op dus duurden het nog langer .ik krijg nu

> logopedie en het gaat goed . ik vind het wel moelijk om te

> praten in een ander omgeving bv winkels de mensen staren je

> op een genanten manier aan en dat maak me soms heel boos .

> maar ik denk wel dat ik er over een tijdje mee om kan gaan

> .nou zo ben je weer een beetje op de hoogten . groetjes en

> tot horens groetjes anita .

• Anita

hallo henk ik wilde je even laten weten dat ze bij mij het strottenhoofd hebben verwijderd . dit omdat de kanker hierin gekapselt zat,en dat is mijn geluk geweest en dat is ook de reden dat ik kan praten,het is en word nooit je eigen stem maar hij klink zwaarder .en ik zit echt nog in een proces dat ik het moet accepteren.nu Henk,ik wens jou het allerbeste,en ik laat zeker nog iets van mij horen.