Hoi Erica,
Ja het gaat goed met me.
Ik heb eierstokkanker en vorig jaar ben ik 3 maal onder het mes geweest en heb ik 6 chemokuren gehad. Aangezien elk mens anders is en elke chemokuur ook,
is e.e.a. natuurlijk moeilijk te vergelijken. Maar ik heb er niet zo heel veel last van gehad. Op de dagbehandeling in het ziekenhuis kreeg ik via infuus diverse medicijnen toegediend (dat is dus een chemokuur)en in totaal duurde dat 4 uur per keer. Nadien ging ik weer naar huis en dan kreeg ik de volgende dag eigenlijk pas de last. Die bestond dan uit een vervelend moe gevoel, af en toe pijn in mijn botten en spieren, gevoelloze vinger- en teen toppen en zo, maar dat was dan na een dag of 5 weer weg. Zo kon ik dan weer herstellen om voor de volgende kuur weer klaar te zijn. Ik kreeg 1 maal per 3 weken een kuur.
Vervelendste bijverschijnsel vond ik wel het kaal worden, daar zag ik erg tegenop, maar uiteindelijk is ook dat meegevallen. De pruik was prima, je zag eigenlijk niet dat het een pruik was, ik kreeg veel opmerkingen van: he, heb je je haren kort laten knippen, staat leuk (had zelf lang haar en pruik was kort-half lang haar). Dus dat viel allemaal mee.
Mijn kapper raadde me trouwens aan om zodra de haaruitval begon meteen naar hem te komen om mijn haren af te laten scheren. Dit om te voorkomen dat je zo'n 3 weken lang elke dag haren op je hoofdkussen, kam of handen krijgt die losgelaten zijn. En dat was een zeer goeie tip: bij de eerste pluk in mijn handen houdend, heb ik me laten scheren en kreeg de pruik op en het voelde gewoon als een opluchting op dat moment. Wellicht ook een tip voor je moeder.
Maar laat haar zichzelf goed voorlichten door de arts, omdat nu eenmaal niet bij elke chemo je haren uitvallen, dus wie weet valt het allemaal reuze mee !
Op 1 januari 2005 heb ik mijn pruik weer afgezet, onder het motto van: nieuw jaar, nieuw haar ! Ik had nog erg korte haren (waren dus weer aan het groeien), zo'n halve centimeter, maar had het gevoel van: ik ben er klaar mee met die pruik, heeft me super geholpen maar nu is het af, dit ben ik en hier moeten mensen het maar mee doen.
En nu heb ik weer een aardige kop met haren, zo'n 3 a 4 cm en het voelt weer heerlijk om de wind er door te voelen waaien !!
Groetjes en ik wens je moeder, maar ook voor jou veel sterkte en succes de komende tijd.
Ine