Muts om te slapen

• Erica

Ik kom voor het eerst op dit forum. Mijn moeder heeft borstkanker en gaat binnenkort aan haar chemokuren beginnen.

Een pruik heeft ze al aangschaft, net als petjes.

Van onze kapper kreeg ik de tip voor haar om katoenen mutsjes te kopen voor tijdens het slapen: tegen de afkoeling en om het kale gevoel wat te voorkomen.

Uiteraard weten we nog niet of ze wel kaal zal worden, maar het is wel praktisch om er nu mee bezig te zijn en alvast aan de alternatieven te wennen en niet pas als het echt nodig is.

Weet een van jullie waar we zo'n mutsje kunnen kopen?

Ik zal hier vast nog vaker komen om antwoorden te zoeken, ervaringen te lezen of vragen te stellen.

Iedereen die kanker heeft (gehad) of er indirect mee te maken heeft: sterkte.

Erica

• marielle

hoi,

ik had een mutsje bij m'n pruik gekregen.. had hij/zij niets? ik kreeg een zwart badstoffen mutsje..

groetjes marielle

• rakkertje

Hoi Erica,

Allereerst wil ik je sterkte toewensen!

Mijn moeder is ook kaal geweest door de chemokuur.

Zij had toen ook een pruik en droeg in huis haar mutje.

Ze had deze bij haar pruik gekregen.

Veel liefs Rakkertje

• carla

hallo erica.

ik had ook een mutsje voor het slapen.

ik had het niet bij de pruik gekregen.

moest het kopen.

je kunt die mutsjes krijgen bij een zaak waar ze ook pruiken verkopen.

ik weet niet of er een zaak bij jullie in de buurt zit.

groetjes carla11rakkertje schreef:

>

> Hoi Erica,

>

> Allereerst wil ik je sterkte toewensen!

>

> Mijn moeder is ook kaal geweest door de chemokuur.

> Zij had toen ook een pruik en droeg in huis haar mutje.

> Ze had deze bij haar pruik gekregen.

>

> Veel liefs Rakkertje

• Erica

Dank jullie wel voor je reactie. Ik zal het mijn moeder doorgeven.

Ze is op zoek geweest naar een mutsje in een aantal winkels en heeft de pruik al gekocht, dus ze heeft hem iig niet bij de pruik gekregen en het zal er ook niet bij ter sprake zijn gekomen.

Ongetwijfeld zal er in de winkel wel een muts te koop zijn.

Eerst gaat ze nog een weekje op vakantie en de 21e mag ze ervaren wat chemo voor haar betekent. Dat mutsje gaan we daarna wel regelen.

Erica

• Ine

Vorig jaar heb ik (van juni tot oktober) ook chemokuren gehad. Je zou denken dat het in de zomer warm genoeg is zonder iets op je hoofd, maar nee: het is toch echt wel fris, zo'n kaal hoofd.

Ik heb geen muts gekregen bij aankoop pruik of gekocht, maar ik gebruikte een hoofddoekje. Zo'n piratenhoofddoekje, lekker van katoen en goedkoop van het Kruidvat en het werkte prima.

Voor in huis had ik wat hoofddoekjes gemaakt (lapje op de markt) om die te kunnen dragen als ik geen zin had in mijn pruik. En ook dat werkte prima.

Van de oncologieverpleegkundige had ik een folder gekregen met tips over maken en dragen van hoofddoeken.

Misschien heeft je moeder hier iets aan; ik wens haar maar ook jou in ieder geval veel succes en sterkte !

Ine

• Erica

Goed idee. Ik zal haar ook even inseinen over het bestaan van de folder.

VAnmiddag moet ze naar de internist voor de laatste info over de chemo, dus ze komt vast ook weer bij de mammacareverpleegkundige.

Gaat het intussen goed met je? Heb je nog last van naverschijnselen?

Erica

• Ine

Hoi Erica,

Ja het gaat goed met me.

Ik heb eierstokkanker en vorig jaar ben ik 3 maal onder het mes geweest en heb ik 6 chemokuren gehad. Aangezien elk mens anders is en elke chemokuur ook,

is e.e.a. natuurlijk moeilijk te vergelijken. Maar ik heb er niet zo heel veel last van gehad. Op de dagbehandeling in het ziekenhuis kreeg ik via infuus diverse medicijnen toegediend (dat is dus een chemokuur)en in totaal duurde dat 4 uur per keer. Nadien ging ik weer naar huis en dan kreeg ik de volgende dag eigenlijk pas de last. Die bestond dan uit een vervelend moe gevoel, af en toe pijn in mijn botten en spieren, gevoelloze vinger- en teen toppen en zo, maar dat was dan na een dag of 5 weer weg. Zo kon ik dan weer herstellen om voor de volgende kuur weer klaar te zijn. Ik kreeg 1 maal per 3 weken een kuur.

Vervelendste bijverschijnsel vond ik wel het kaal worden, daar zag ik erg tegenop, maar uiteindelijk is ook dat meegevallen. De pruik was prima, je zag eigenlijk niet dat het een pruik was, ik kreeg veel opmerkingen van: he, heb je je haren kort laten knippen, staat leuk (had zelf lang haar en pruik was kort-half lang haar). Dus dat viel allemaal mee.

Mijn kapper raadde me trouwens aan om zodra de haaruitval begon meteen naar hem te komen om mijn haren af te laten scheren. Dit om te voorkomen dat je zo'n 3 weken lang elke dag haren op je hoofdkussen, kam of handen krijgt die losgelaten zijn. En dat was een zeer goeie tip: bij de eerste pluk in mijn handen houdend, heb ik me laten scheren en kreeg de pruik op en het voelde gewoon als een opluchting op dat moment. Wellicht ook een tip voor je moeder.

Maar laat haar zichzelf goed voorlichten door de arts, omdat nu eenmaal niet bij elke chemo je haren uitvallen, dus wie weet valt het allemaal reuze mee !

Op 1 januari 2005 heb ik mijn pruik weer afgezet, onder het motto van: nieuw jaar, nieuw haar ! Ik had nog erg korte haren (waren dus weer aan het groeien), zo'n halve centimeter, maar had het gevoel van: ik ben er klaar mee met die pruik, heeft me super geholpen maar nu is het af, dit ben ik en hier moeten mensen het maar mee doen.

En nu heb ik weer een aardige kop met haren, zo'n 3 a 4 cm en het voelt weer heerlijk om de wind er door te voelen waaien !!

Groetjes en ik wens je moeder, maar ook voor jou veel sterkte en succes de komende tijd.

Ine

• Erica

Hoi Ine,

Mijn moeder wordt ontzettend goed voorgelicht in het ziekenhuis. Er wordt in ieder geval heel veel tijd voor haar genomen.

Daarbij de stapels brochures die ze krijgt en boeken die ik uit de bieb heb gehaald, dus ze heeft een hoop achtergrond info.

In het ziekenhuis is vrijdag verteld dat ze waarschijnlijk aan het eind van haar eerste periode (ook periodes van 3 weken, 5 maal) of aan het begin van haar tweede periode haarverlies krijgt.

Haar kapper heeft inderdaad hetzelfde genoemd voor wat betreft scheren. Ik kan me heel goed voorstellen dat het langer wachten met scheren je heel veel frustratie geeft: weer een pluk haar weg. Dan maar in een keer.

Gisteren heb ik haar pruik gezien. Het is vrijwel dezelfde coupe die ze nu heeft, een tintje lichter, maar het zal niet opvallen. En iedereen die haar een beetje kent, weet wat er te komen staat.

Het is fijn voor jou dat de bijwerkingen tijdens de kuur meevielen. Wij wachten het gewoon af. Het kan alle kanten op, we merken het wel.

Mooi dat je het nieuwe jaar zo symbolisch hebt kunnen gebruiken. Het ‘haargevoel’ betekent veel meer dan alleen een gevulde hoofdhuid.

Sterkte met alles wat nog komen gaat en dank je wel voor je verhaal.

Liefs

Erica