Beste allemaal,
Enige tijd geleden heb ik hier het verhaal van mijn moeder met jullie gedeeld. Ze had blaaskanker en voor mij was dit naast die grote klap vooral het wachten op alle uitslagen bijzonder zwaar.
Inmiddels zijn we nauwelijks een maand verder, mijn moeder is inmiddels geopereerd. De tumor is wegehaald en twee weken later (gisteren) kreeg ze ook daarvan de uitslag. Ze blijkt de minst erge vorm te hebben gehad (er zijn drie gradaties), alles is weg en in mei moet ze terug voor controle, maar het ziet er allemaal heel goed uit.
Ongelooflijk allemaal: een maand geleden hoorde ze het nieuws en nu is gewoon alles alweer voorbij… Als je erbij stilstaat, is het haast niet te bevatten. Iedereen is natuurlijk zeer opgelucht, we kunnen de draad weer oppakken, maar voor mij zal het leven nooit meer hetzelfde zijn. Ik kan niet zo vanzelfsprekend weer vrolijk fluitend doorgaan, want dat voelt bij mij als een soort van gemakzucht of ondankbaarheid tegenover… tja, tegenover wat eigenlijk? Het leven is anders geworden, Voor mij is een tijd van bezinning aangebroken, hoe zwaar dat misschien ook klinkt.
Mijn moeder probeert nu te stoppen met roken, wat een hele opgaaf voor haar is, maar ze doet echt haar best. Ik wil proberen bewuster leven, meer te genieten er meer voor anderen te zijn, niet te snel te oordelen en minder te klagen. Het kan allemaal zo op z'n kop gezet worden.
Ik wil dat machteloze gevoel van de afgelopen weken nooit meer meemaken. Misschien is het wel de bedoeling om je hart op de één of andere manier te kneden voor alles wat nog mis kán gaan…
Ook al zou ik blij moeten wezen, niet meer moeten zeuren en opgelucht moeten zijn, zo vanzelfsprekend is dat voor mij niet en zal het ook nooit meer worden.
Ik wil graag iedereen bedanken die zo aardig op mijn berichten heeft gereageerd, ook al was het maar zo'n korte periode. Het heeft me echt wat gedaan. En voor iedereen die het zwaar heeft, zal ik een kaarsje opsteken. Ik wens jullie alle kracht van de wereld toe!
Een hartelijke groet van Carlos.