Mijn eerste verhaal over me vader is al een paar maanden terug geplaatst. In die tijd was me vader geopereerd en konden ze niks meer doen. Ik wil mede door vandaag weer me verhaal kwijt.
Me vader heeft darmkanker en een stoma aan de blinde darm. De stoma komt al na een klein stukje darm dus het eten dat me vader eet is al snel verdwenen in de stoma.
Het nadeel is dat me vader geen (voedings)stoffen meer opneemt, of heel moeilijk.
Elke dinsdag moest hij naar het ziekenhuis voor een chemo, wel een lichte chemo. De chemo heeft als bijwerking dat hij snel moe is, en daardoor last krijgt van zijn ogen, maar de laatste tijd moest me vader ook bijna elke dag overgeven. Aangezien me vader bijna geen voedingstoffen kan opnemen omdat de stoma al zo snel bereikt word is het al helemaal niet goed als hij zijn eten ook nog eens overgeeft.
Vandaag moest hij weer naar het ziekenhuis, en normaal word er dus een chemo gegeven. Na onderzoek pas is gebleken dat het zoutgehalte ( zijn verschillende stoffen, natrium oa? ) weer flink gedaalt was en ook was hij 2 kilo afgevallen in 1 week.
De chemo hebben ze nu niet gegeven en de dietiste heeft gezegt dat het beter is om aan de zondevoeding te gaan.. Je hebt er natuurlijk alles voor over om een beetje aan te sterken en hopelijk is de zondevoeding, EN het feit dat hij nu geen chemo heeft gehad een weg naar versterking.
Ik denk dat op dit prikbord vrijwel geen mensen zijn die zelf, of familieleden/vrienden hebben die een stoma hebben aan de dunne darm, en dan zo dat er een klein stuk dune darm nog maar gebruikt word. Dit is eigenlijk het grote probleem nu ( op de kanker na )
Als je de stoma aan de dikke darm hebt dan is dat een stuk beter omdat het voedsel een veel langere weg nodig heeft en de darmen de voeding(stoffen) kunnen opnemen. Mijn vader kan dat gewoon niet eigenlijk…
Dit is meer om mijn verhaal kwijt te kunnen, maar als er nog mensen zijn die reacties hebben over wat ik zei over dat er weinig mensen zijn die de stoma aan de dunna darm hebben dan hoor ik die graag..
Groeten,
Andre