laatste chemo

• angela

Vandaag heeft mijn vader zijn laatste chemo gehad.Grote opluchting bij hem dat ie niet meer hoeft.Nu krijgt ie 16 febr een ct-scan en een week later krijgt ie een bronchoscopie(als dit zo heet zo`n onderzoek met een slang in je keel) en dan gaan ze kijken of de tumor nog steeds stilstaat of misschien wel geslonken is en in het ergste geval groter geworden is.En dan gaan ze gelijk kijken of ie bestraald kan worden.Nou moet ik jullie eerlijk zeggen dat ik het verschil niet snap om een chemo te geven of te bestralen want het is toch om allebei kleiner te maken( sorry voor deze domme vraag)maar kan iemand mij dit uitleggen? dan graag en weet iemand ook of dit pijn zal doen, zijn tumor zit aan de buitenkant van zijn longen ingedrukt tegen een long aan. Ook krijgt hij 28 febr een MRI-scan omdat ie afgelopen vrijdag een tia heeft gekregen, zou het dan nog nodig zijn zolang erna?

groetjes Angela

• Emma

Hoi,

Mijn vader heeft ook bestralingen gehad. Hij had ook longkanker en ze hadden twee longkwabben weggehaald en er zat nog een stukje kanker aan zijn ruggewervel vast. En dat hebben ze bestraald. Het deed helemaal geen pijn, hij voelde van de bestralingen zelf niks. Wel kreeg hij na een heel aantal keer een soort brandwondjes en dat was niet echt fijn maar niet heel erg ofzo.

Later heeft mijn vader ook nog een chemo gehad. Wat ik ervan begrepen heb is dat het eraan ligt waar de kanker zit of ze bestralen of chemo doen. Bestralen is heel specifiek op een plek (dus bij een klein plekje) en chemo omvat een veel groter stuk. Dus ik denk dat ze dat doen als het groter is of op meerdere plekken.

Veel sterkte!

Emma.

• Annemie

hoi Angela

ik zelf denk :dat ze eerst chemo hebben gedaan om de tumor (als gelukt is te verkleinen) dan bestralen , dan is de oppervlakte die ze gaan bestralen kleiner , anders bestralen ze een te groot deel van de long mee en wordt er teveel beschadigd en bestralen heeft een grotere inpact op de plek zelf …….terwijl een chemo (tuurlijk ook wel) in mindere mate zijn long beschadigd en zo proberen ze eerst om de tumor te verkleinen en een chemo doen ze ook vaak om andere eventuele rondzervende kanker cellen te doden.

maar vraag gewoon aan de oncoloog die weet het juiste antwoord ik ben dan wel zelf kanker patient maar weet tuurlijk ook niet zeker, al kom je in de loop der jaren wel heel veel te weten.

http://www.members.lycos.nl/anne49/

en ja is zeker goed dat er een MRI scan nog wordt gemaakt ze willen toch zien wat er precies gebeurd is en/of alles verder oke is in de hersens.

groetjes Annemie

• angela

Dank je Annemie, je antwoord is duidelijk en als je er over nagaat denken is het logisch, alleen het stomme is dat het wel lijkt of je niet logisch meer kunt nadenken.De tumor is ongeveer 6 cm groot en is niet verkleind maar wel stil blijven staan en nu gaan ze dus opnieuw kijken of er wat mee is gebeurd al heb ik er niet veel hoop op.Maar we wachten het maar weer gelaten af zoals alles.

groetjes Angela

• Rakkertje

Hoi Angela,

Allereerst:DOMME VRAGEN BESTAAN NIET!!!

Mijn moeder kreeg de bestraling als pijnbestrijding.

Ze heeft hier ook weinig last van gehad,alleen dat ze wat vermoeider was.

Ik duim voor je dat de tumor geslonken is…..

Veel liefs Rakkertje

• angela

dank je wel, angela