bestralingen

• Melanie.

Hoi,

Mijn moeder krijgt binnenkort bestralingen omdat zij een tumor in haar long heeft en chemo niet helpt. Wie kan mij iets vertellen over de bijwerkingen van de bestralingen?

Kun je er erg ziek van worden?

Melanie

• carla

hallo melanie

het is heel verschillend.

erzijn mensen die er moe van worden.

ik heb vijf weken elke dag bestraling gehad inverband met borstkanker.

maar ik heb er totaal geen problemen van gehad.

het ligt er denk ook aan hoe lang je per keer bestraald word.

ik had maar een paar minuten per keer.

was langer onderweg dan dat ik betraald werd.

groetjes carla

• marjon

hoi melanie

Mijn moeder heeft slokdarmkanker en heeft 5 weken lang bestraling gehad elke dag een aantal min. Ze is er erg moe van geworden en het eten gaat slecht omdat ze haar slokdarm erg beschadigt hebben. Maar dat is een ander geval dan bij jou. Ook ik kan je zeggen dat je er erg moe van kunt worden.

Veel sterkte

Groetjes

Marjon

• cesar

Heej ik heb zelf geen kanker…….maar het is misschien raar….maar ik moet voor school een interview maken met iemand met kanker…….zou k 1 van jullie e-mail adresse mogen dan zou k jullie kunne interviewen…..als 1 van jullie het oke vind……alvast bedankt…..

• marielle

hoi Melanie,

voor bestraling geld het zelfde als voor chemo; de 1 word er ziek van, de ander niet. Je kan er moe van worden.. maar dat is anderzijds ook niet zo gek; vaak moeten mensen redelijk ver rijden voor die paar minuten bestralen en dan weer terug. Het reizen is vaak erg vermoeiend.

Haar huid kan reageren, jeuk; door uitdroging of door een reactie met zeep of lotions (ik mocht de bestraalde huid alleen met water wassen, om reacties te voorkomen, omdat je huid supergevoelig word door de bestraling)

het kan zelfs wat verbranden, vergelijkbaar met verbranding door de zon.

Over het algemeen is de vermoeidheid wat ik hoor, de naarste bijwerking. Zelf vond ik dat meevallen, omdat ik zowiezo al ongelooflijk moe was, toen ik er aan begon. En oja, als haar slokdarm in het gebied ligt, dan zal die ook mogelijk geirriteerd raken, wat je dus voelt met het passeren van eten.

Klachten als zware misselijkheid etc, komen over het algemeen alleen voor als de maag in het bestralingsgebied liggen.

sterkte in elk geval

Marielle

• Spikkel

Hoi Melanie,

Mijn vader heeft ook bestralingen gehad en die had er weinig last van, alleen werd hij een beetje moe en zijn huid voelde wat krokodillerig aan. Wel kreeg hij soms last van z'n slokdarm omdat die ook bestraald werd en dan helpt een roomijsje wel. Ik weet niet hoe lang en hoe heftig jouw moeder bestraald gaat worden maar goede voeding zou kunnen bijdragen aan haar welzijn en natuurlijk goed luisteren naar je lichaam, als je moe bent ben je moe en dan jezelf niet forceren. Misschien heeft jouw moeder iets aan het homeopatische Iscador? Dat kreeg mijn vader toen van de huisarts, het versterkt je afweer en helpt allerlei bijwerkingen onderdrukken. Maar hij moest stoppen toen hij Dexamethason ging gebruiken. Wens je moeder maar veel sterkte en jij ook natuurlijk.

• Spikkel

Hoi Cesar,

Degene die hier in deze topic zitten, hebben zelf geen kanker, en ik denk ook niet dat je gauw een kankerpatient zal vinden die zich wil laten interviewen. Het is zo heftig om kanker geconstateerd te hebben, dan staat je hoofd echt niet naar interviews. Ik heb ook geen kanker, gelukkig voor mij en jammer voor je interview. Ik ben wel mijn vader verloren aan kanker. Ik weet dus van dichtbij hoe het is. Vandaar dat ik zeg, je hebt maar een rare leraar als die werkelijk denkt dat je snel een kankerpatient vindt om te interviewen!

Kan je niet gewoon een werkstuk maken zonder interview? Of zo? Ik wil je best helpen, moet je me mailen op leefvoorliefde@hotmail.com (ik vind werkstukken maken leuk).

Groetjes en misschien tot mails.

• jodyi

mail maar naar : mrjodyi@hotmail.com

geen probleem

groetjes Jodyi

• carla

hallo spikkel.

er komen hier wel mensen die zelf kanker hebben.

het is dus geen rare vraag van cesar

ik ben een vrouw van 45 jaar die in 2002 borstkanker kreeg.

en die regelmatig op deze site komt.

groetjes carla11