Verzinnen dat je kanker heb?

• N.

Samen met een vriendin zijn wij ons gaan verdiepen in leugens van mensen, wie wat en vooral waarom? Wij gaan hierover een website maken.

We bedoelen dan niet de kleine leugentjes… maar mensen die een ziekte zoals kanker verzinnen.

Onze vraag is daarom of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben en die daar hun verhaal van kwijt willen. Eveneens zijn wij op zoek of er een naam voor deze psychische afwijking is, en of hier sites of informatie over te vinden is.

Ik hoop dat iemand ons hierbij kan helpen.

• marielle

kijk maar eens op www.diagnose-kanker.nl en dan bij ‘waarschuwingen; dit vind je onder de foto van de oprichters; Tom en Tonia, in dat rijtje; de 3e van onder.. dat is denk ik zo’n beetje wat je bedoelt op dit gebied?

groetjes marielle

• carla

hallo.

ik denk dat mensen die verzinnen dat ze kanker hebben.

zelf hulp nodig hebben.

want deze ziekte moet je niet verzinnen.

ik heb zelf borstkanker.

de mensen weten niet hoe erg of dat is.

ik kan je niet verder helpen maar dit wou ik even kwijt.

groetjes carla11

• Judith en Jeanette.

Ja, sommige kan zo ziekelijk verzinnen om aandacht te krijgen. “Aandachtziekte” heet dat, of niet?

Ik vind het dan ook heel erg misselijk.Ik zou echt niet weten waarom de sommige over de kanker zoiets kunnen verzinnen.

Kanker zijn is heel ernstig, dus geen goedkope ziekte! Dat de kanker je voortdurend in je lijf blijft spoken, opvreten, zieken, dus voor de sommigen denken dat het niet ernstig is. Voor mijn part mogen die aandachttrekkers dood vallen of over die ziekte eerst goed over moeten nadenken voordat ze hier komen prikken.

Soms word ik ziedend op die ziekelijke prikkers.

• Judith

Misschien is het Von Munchhausensyndroom iets waar je op kunt zoeken. Dit is een psychische aandoening, waarbij mensen echt doen alsof ze ziek zijn om op die manier aandacht te krijgen van artsen. Ik kan me voorstellen, dat mensen met deze psychische ziekte ook kunnen doen alsof ze kanker hebben. Vaak hebben ze allerlei trucjes om artsen rond de tuin te leiden.

Misschien kun je ook iets vinden als je zoekt op Tara Singh Varma (die politica, die deed alsof ze kanker had, maar die dit dus helemaal niet had).

• Bauke

Heet dat syndroom niet “ Munchausen By Proxy”?

• Marijcke

Nee, Munchhausen by proxy is net iets anders: dan doe je alsof iemand anders een ziekte heeft. Bijvoorbeeld een moeder die denkt/verzint dat haar kind een bepaalde ziekte heeft en zich in allerlei bochten wringt (en soms zelfs het kind kwaad doet) om de dokter hier van te overtuigen.

• pippi

Lekker belangrijk. Niet op deze pagina dus. Konden we het maar verzinnen dat we kanker hebben, en het dus niet hebben. Vindt het een hopeloos onderwerp. Vooral voor mensen die dus echt kanker hebben.

• Marijcke

Ik ben het met je eens: konden de mensen de mensen die echt kanker hebben het maar verzonnen hebben. Aan de andere kant: de “verzinners” zijn ook ziek. Ze hebben alleen geen kanker maar een psychi(atri)sche aandoening. Wat dat betreft vind ik zelf dat een discussie daarover wel moet kunnen. Maar daarover kunnen we natuurlijk van mening verschillen.

• N.

Ik ben het er niet mee eens dat dit onderwerp onzinnig is.

De moeder van de vriendin waar ik deze site mee ga maken heeft ook kanker gehad, zij is gelukkig genezen. Mijn oom is op zijn 40e overleden aan kanker.

Ik weet hoeveel ellende dit met zich mee brengt, en dat er mensen zijn die dit nog ellendiger maken is haast onbegrijpelijk.

De mensen die verzinnen dat ze kanker hebben gaan naar forums, chatboxen, prikborden e.d.

Ze gaan naar ouders toe die hun kinderen hebben verloren enzovoort enzovoort. Die site die wij gaan maken moet hier uitleg over geven, hierop moeten we duidelijk kunnen maken hoe je erachter kunt komen dat deze mensen liegen.

Het is alleen maar als hulpmiddel bedoeld.

Tuurlijk zijn die mensen de moeite niet waard, maar we doen het niet voor die mensen… Maar voor de mensen die slachtoffer worden van deze leugens.

Ik heb dit bericht geplaatst om te vragen of mensen hier ervaring mee hebben, niet om te zeggen dat hier iemand het verzint. En veel mensen weten niet af van deze fake-patienten maar maken ondertussen wel mensen kapot.

Ik denk toch wel zeker dat dit de discussie waard is.