darmkanker..???

• suzanne

bij mijn vader is vorige week darmkanker geconstateerd…hij zou vorige week eeen scan krijgen om te kijken waar de tumor zich bevond…even later ontzettende pijn dus weer naar het ziekenhuis en bleek dat er een gaatje in zijn darm zat dus dat is verholpen en hebben nu ook kunnen zien waar de tumor zich bevond…ergens onder bij de anus…daar konden ze niets aan doen (misschien later) OMDAT AL ZIJN ONTLASTING DAAR VOOR ZAT OMDAT DAT LANGS DE TUMOR KON DUS NU MOET HIJ EERST AANSTERKEN EN ZORGEN DAT HET VAN BINNIN WEER SCHOON WORDT EN HET IS MAAR AFWACHTEN …IK HOOP DAT ALLES NOG MEE ZAL VALLEN MAAR IK HEB GEHOORD ALS DE TUMOR ZO LAAG ZIT DAN WORD DAT HEEL MOEILIJK…WEET IEMAND DAR IETS VAN MISSCHIEN ERVARINGEN MEE

ER WAS WEL EEN VERDACHT PLEKJE GEVONDEN VERDER IN DE BUIK ,ZE ZEIDEN GEEN UITZAAIING WANT DAAR WAREN ZE NIET ZEKER VAN EN DAT IS WEL WEGGEHAALD GELUKKIG DUS NU MAAR VERDER AFWACHTEN…MISSCHIEN HEEFT IEMAND WAT VERHALEN VOOR MIJN OM EENS OVER NA TE DENKEN…

ALVAST BEDANKT

• Peggy

Of een tumor te verwijderen is hangt af van of de tumor is ingegroeid in omliggend weefsel, bijvoorbeeld bloedvaten. Je zei al dat de tumor laag zit, bedoel je bij de anus? Het is dan mogelijk dat ze het laatste deel van de darm (endeldarm) moeten verwijderen en ook de kringspier (anus). Dan zal er een stoma (darmuitgang via de buikwand) aangelegd worden dat blijvend is. Als de kringspier wel gespaard blijft, wordt er mogelijk een tijdelijk stoma aangelegd, die na een onbepaalde tijd weer teruggelegd wordt.

Tijdens operatie worden ook klieren verwijderd. De tumor en klieren gaan naar laboratorium voor onderzoek. Hierbij wordt gekeken of er mogelijk uitzaaing is ja of nee en zoja of er nabehandeling noodzakelijk is (chemo of bestraling)

Ik hoop dat dit je enige duidelijkheid geeft. Ik heb geen persoonlijke ervaring. groetjes en sterkte Peggy