Longkanker & Morfine

• Shannon Raaijmakers

Hallo, ik heb afgelopen jaar 24 Augustus mijn opa verloren aan longkanker.

Was in Januari geconstateerd en dus erg snel gegaan.

Hij heeft eerst een aantal chemo's gehad en er werd vervolgens gezegd dat de tumor verkleind was.

De kanker is in sneltreinvaart terug gekomen, verschrikkelijk dus.

De laatste dagen van zijn leven heeft opa in het ziekenhuis doorgebracht.

Daar kreeg hij steeds zwaardere doseringen morfine toegspoten.

Ik begrijp dat ze dat tegen de pijn doen, want om hem pijn te zien lijden was hartverscheurend!!!

Maar nu wil ik graag weten, is het mogelijk dat de morfine zijn dood heeft versneld ?????

Hoop op antwoorden, want ik loop hier al maanden mee rond.

Alvast bedankt,

Shannon (20 jaar)

• Annemie

hoi shanon

Dat zou best wel eens kunnen, als er geen vooruitzichten zijn en de pijn is ondragelijk dan doen ze dat wel eens, terwijl ze van tevoren weten dat het lichaam dat niet aan kan en dan de dood toch enigszins draagbaar maken.

dat heet dan passieve euthenasie ……geloof ik.

ik heb daar ook navraag over gedaan toen ik een euthenasie verklaring wilde en de huisarts zei dat het dan wel eens het geval is.

dus ze doen het alleen in het uiterste geval om het hele zware lijden te verkorten.

sterkte………………………. groetjes Shannon Raaijmakers schreef:

>

> Hallo, ik heb afgelopen jaar 24 Augustus mijn opa verloren

> aan longkanker.

> Was in Januari geconstateerd en dus erg snel gegaan.

> Hij heeft eerst een aantal chemo's gehad en er werd

> vervolgens gezegd dat de tumor verkleind was.

> De kanker is in sneltreinvaart terug gekomen, verschrikkelijk

> dus.

> De laatste dagen van zijn leven heeft opa in het ziekenhuis

> doorgebracht.

> Daar kreeg hij steeds zwaardere doseringen morfine toegspoten.

> Ik begrijp dat ze dat tegen de pijn doen, want om hem pijn te

> zien lijden was hartverscheurend!!!

> Maar nu wil ik graag weten, is het mogelijk dat de morfine

> zijn dood heeft versneld ?????

> Hoop op antwoorden, want ik loop hier al maanden mee rond.

> Alvast bedankt,

>

> Shannon (20 jaar)

• esther

Hallo Shannon,

Waarschijnlijk heeft het zijn dood versneld, maar dan met het doel pijnbestrijding.

Vind je dat erg? Omdat je er al zo lang mee zit.

Het gebeurt heel vaak zo omdat morfine een goeie pijnbestrijder is maar dus met het risico dat je wel sneller achteruit gaat en sterft aan de morfine, tenminste in het stadium van jou opa. Hij is nu w.s wel heel rustig overleden zonder pijn en dat is ook wat waard zoals je zelf ook al aan geeft.

sterkte en groetjes, Esther.

• Emma

Hoi,

Mijn vader pas is ook overleden aan longkanker in het ziekenhuis. Ook hij kreeg steeds meer morfine. Als ze geen morfine hadden gegeven was hij gestikt en misschien 1 of 2 dagen later. En nu is hij rustig zonder pijn overleden. Het is geen euthanasie hoor, maar echt pijn bestrijding en in tijd scheelt het echt niet veel. De morfine zorgt er alleen voor dat het hart stopt voordat je echt gaat stikken.En het scheelt eerder uren dan dagen.

Hoe het ook gegaan is, jij hebt geen opa meer en ik geen vader. Dat feit was onomkeerbaar en gelukkig voor jou opa en mijn papa zo pijn loos mogelijk.

Veel sterkte.

• YvOn

Ik denk het wel, echt waar.

Mijn man had zoveel pijnen en door morfine is het wat minder, en laatst moment kreeg hij weer extra morfine, 10 mg erbij (de eerste keer morfine!), en toen was die 1,5 uur later overleden………..

Sterkte…..

Liefs Yvonne