toch nog gebelt

• louise

tijdeje geleden heb ik de vraag gesteld

waarom geen chemo

ik heb daar toen ook vertelt dat ze mijn vader nog steeds niet terug hadden gebelt, vanuit het ziekenhuis wat wel de afsrpaak was.

nu een week geleden hebben ze uiteindelijk gebelt, met de vraag waarom hij niet op zijn afspraken was gekomen.

de radioloog die gebelt had, met de uitslag dat mijn vader nu ook longkanker had, en ook zei, dat hij nu geen chemo meer krijgt, belde nu ook weer naar mijn ouders.

we hebben dus nog een keer gevraagt, waarom geen chemo, en dat we daar nu eindelijk eens antwoord op wilden hebben, en geen stom smoesje.

hij antwoordde dat er in heel de wereld, geen chemo werd gegeven, als er uitzaaiingen zijn naar de longen en de lympfklieren.

we vinden het nog steeds een raar verhaal. het enigste wat ze nog voor behandeling geven is bestraling van de keel. en dat is puur voor levensverlenging. als dus de arts.

mijn vader is dus niet meer te redden……….hij is 46 jaar en dat doet heel veel pijn.

ook vooral de gedachte dat mijn moeder straks alleen is. ze heeft ons wel, maar wij kunnen nooit onze armen om haar heen slaan zoals mijn vader dat doet, hij is gewoon weg niet te vervangen.

mijn vader ziet af van verdere behandelingen, en dat is zijn goed recht vind ik. wij kunnen niet beslissen over zijn lichaam, dat moet hij zelf doen en dat heeft hij nu ook gedaan……..

groetjes louise

• andre

ik denk dat als je kanker hebt, dat je het na een paar weken toch accepteer op de één of andere manier.

Mijn vader zegt nu ook tegen andere mensen, de één overkomt het, en de ander niet.. ik heb de pech dat het me overkomt.

Maar waarom maak je niet een afspraak met een deskundige ? ga eens rond de tafel zitten en vraag dan eens waarom er geen chemo meer mogelijk is. Een goed antwoord kan je gewoon niet over de telefoon krijgen.

Groeten

andre

• louise

hoi andre

wat jou vader zegt, zijn dezelfde woorden die mijn vader zegt.

inderdaad je kan over de telefoon geen dingen bespreken zoals behandelingen, maar ik vind dat je ook niet over de telefoon kan zeggen dat je longkanker hebt. blijkbaar vinden hun dat heel normaal.

wij hebben al de nodige info gevraagt in het ziekenhuis, maar toen kregen wij daar geen antwoord op. mn vader heeft gelukkig een hele fijne huisarts, die het voor ons opneemt en al de nodige woordjes heeft gesproken met de radioloog.

ik kan hier een heel verhaal gaan ophangen over het ziekenhuis, maar daar schiet ik niks mee op, is ook mijn frustratie. mijn vader heeft zich daar al bij neergelegt en heeft zoiets van laat maar doen, ik geniet van elke dag, en verder kunnen ze de boom in daar in het ziekenhuis.

vind het knap van hem dat hij daar zo over denkt!!!!!

• Angela

wat een onzin is dat zeg dat ie geen chemo kan krijgen als er uitzaaiingen zijn. Mijn vader heeft ook longkanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren in een vergevorderd stadium en er is niets meer aan te doen maar hij krijgt wel chemokuren en hij voelt zich er heel wat beter bij.

groetjes Angela

• louise

hoi angela

nou dat bedoel ik dus!!!!!!!

dat zeiden wij ook al. wij denken dat ze meer weten als dat ze ons willen vertellen

het is allemaal zo raar gegaan.

maar zoals ik al had gezegt, mijn vader heeft dit besluit genomen voor zichzelf, en ja klinkt misschien raar maar wij hebben er wel vrede mee. hij gaat ook enorm hard achterruit echt heel hard. hij heeft nu sinds afgelopen vrijdag morfine. echt ongelovelijk. 3 maanden geleden was er nog niets aan de hand, en nu is hij gewoon opgegeven!!!! echt heel erg raar allemaal.

• Angela

ja het is allemaal vreselijk, en ik vind het knap van jullie dat jullie er toch vrede mee hebben dat je vader er niets meer voor wilt doen.Het is inderdaad zijn eigen besluit maar het lijkt me toch moeilijk voor jullie.Mijn vader wilde in het begin ook niet meer maar na een paar dagen was ie toch heel anders erover gaan denken en ook kan hij niet meer beter worden , hij wil genieten van de dagen of mnd ( want dat weten we natuurlijk niet )die we nog hebben.Maar als ik het zo lees is jouw vader heel wat zieker dan de mijne.Mijn vader heeft al (achteraf) jaren last van vermoeidheid en hoesten want hij heeft ook zware bronchites maar dat weet de dokter en wij ook aan die bronchites.Nu weten we sinds 6 weken dat ie longkanker heeft en hij gaat a.s. maandag aan zijn 3e kuur beginnen en krijgt ie nieuwe longfoto`s.Maar we hebben dus wel het idee dat de chemo aanslaat omdat ie toch wel meer lucht heeft maar zeker weten doen we het pas maandag.

Louise, ik wens jullie heel veel sterkte toe de aankomende tijd.

groetjes Angela

• Judith

De ene soort kanker is de andere niet. Ook de ene soort longkanker is de andere niet. Kleincellig longcarcinoom b.v. reageert inderdaad fantastisch op chemo (maar komt in 95% vd gevallen na een jaar genadeloos en ongeneeslijk terug). Andere soorten longkanker reageren een stuk minder goed op chemo.

Daarnaast hangt het behalve van het type kanker ook heel erg van het stadium van de kanker af, of chemo nog zin heeft. Zijn er uitzaaiingen bij een bepaalde soort, dan heeft chemo geen zin meer. Heeft de tumor een bepaalde grootte, dan heeft chemo geen zin meer, etc.

Naar de effectiviteit van de diverse behandelingen (chirurgie, chemo, bestraling e.a.) wordt internationaal continu onderzoek gedaan en daarop zijn de nogal bot overkomende uitspraken gedaan door het ziekenhuis, gebaseerd.

Ik begrijp trouwens uit het verhaal dat het niet gaat om longkanker maar om een andere soort kanker met uitzaaiingen naar de longen. Dat is echt NIET hetzelfde als longkanker.

In ieder geval heel veel sterkte. Enne… het kan natuurlijk nooit kwaad om een gesprek aan te vragen met b.v. een oncoloog.

• Rakkertje

Hoi Louise ,

Ik heb een beetje je berichten zitten volgen…..

Ik wil je heel veel sterkte toewensen en even laten weten hoe knap ik het vindt dat jullie je vaders beslissing respecteren.

Sterkte toegewenst door Rakkertje

• Angela

Hai Judith, is jouw reactie op mijn woorden of Loiuse haar woorden gericht( dat is me niet echt duidelijk) want volgens mij heeft Loiuse haar vader toch ook longkanker.Bij mijn vader is er ook niets meer aan te doen want het is in een ver gevorderd stadium met uitzaaiingen naar de lymfeklieren.Maar hij krijgt toch wel chemo om de tumor te laten slinken zodat ie wat meer lucht krijgt.Maar nu moet ik erbij zeggen dat de tumor aan de buitenkant zit in plaats van in de long dus ik snap wel dat elke chemokuur anders is enz enz.Maar ik vind het zo raar dat ze niet duidelijker voor iemand zijn want het gaat tenslotte om hun leven en nu leven ze ook maar in angst dat het heel erg is,en nu weten ze dat denk ik ook wel maar je kunt het beter horen van een arts dan dat je er maar naar gist.Bij mijn vader is het trouwens grootcellige kanker en dat is erger als kleincellige toch? of vergis ik mij hierin?

groetjes Angela

• marjon

Hoi louise

Wat een rot verhaal zeg!!!

Ik begrijp ook niet dat een dokter zo iets over de tellefoon doet!!!! en volgens mij mag iemand zoiets ook niet over de tel. doen!!!! Ik vind dat ook niet menselijk. ik kan me daar heel kwaad over maken….ook zijn leven is veel waard net als ieder ander leven en dan hoor je niet zo behandelt te worden.

Waarom geen chemo begrijp ik ook niet….zo'n behandeling kan helpen zijn leven te verlengen…toch.

Misschien een idee om eens naar een ander ziekenhuis heen te gaan????

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe bij de komende tijd.

Groetjes

Marjon