longtumor

• melanie

Mijn moeder heeft een longtumor en vandaag hebben we te horen gekregen dat zij niet meer geopereerd kan worden omdat, er uitzaaiingen in de lymfeklieren zitten.

Nu krijgt ze volgende week chemokuren. Ze is bang dat ze hier nog veel zieker van gaat worden. Heeft iemand ervaring met longkanker en chemotherapie?

Ik weet wel van iemand die het 15 jaar geleden had dat diegene er vreselijk ziek van werd en ook misselijk. Maar ik vraag me af of je er misschien tegenwoordig minder ziek van bent of dat het nog steeds hetzelfde is.

Melanie.

• Dorothea

Lieve Melanie

De medicijnen van nu zijn op zich een stuk beter dan die van 15 jaar geleden.

De wetenschap staat namelijk niet stil en tegenwoordig kunnen ze je ook medicijnen geven tegen de misselijkheid

Ik wil je heel erg veel sterkte wensen en natuurlijk ook voor je moeder

Liefs Mandy

• charles

Beste Melanie

Dat je moeder niet geopereerd kan worden , wil niet zeggen dat ze niet verder en of goed behandeld kan worden.

Wat ook heel belangrijk is om te weten of het grootcellige of kleincellige longkanker is, maar dat zal aan jullie wel mee gedeeld zijn.

Als je lymphe klieren aangetast zjin betekent het dat er andere chemokuren gebruikt moeten worden, ook is het vaak raadzaam hoofd bestralingen te doen , omdat vanuit de lymphe achter de longen makkelijk uitzaaid naar de hersenen.

Tegen woordig zijn de medicijnen tegen allerlei ongemakken zo goed dat je daar bijna geen last meer van hoef te hebben, maar het blijft voor een ieder mens natuurlijk altijd anders.

Ook bij mij waren de lymphe klieren aangetast , ik heb toen (3jaar geleden) 4zware chemokuren gehad, 25 borstbestralingen en 12 hoofd bestralingen uit (voorzorg.)

Ik kreeg goede medicijnen tegen de bijwerkingen, nu gaat het weer goed met me

Melanie probeer de beste behandeling voor je moeder te krijgen, er is veel mogelijk tegen woordig, laat zo nodig een second opinion doen in een Universiteits ziekenhuis.

Veel kracht en sterkte voor jullie allen , speciaal voor je moeder

charles

• melanie

Hai Charles,

Mijn moeder heeft een grootcellig tumor. Ze willen haar niet bestralen omdat de tumor al te groot is. Voorlopig alleen chemo dus. Heb jij ook longkanker (gehad) en hoe is het precies bij jou gegaan. Ik zou namelijk graag wat meer weten van mensen in zo'n zelfde situatie. O ja wat ik ook nog weet is dat de 7e lymfeklier aangetast was. Als het de 1e of 2e was hadden ze nog wel geopereerd. Ze is nu heel erg benauwd omdat de tumor tegen haar luchtpijp aandrukt. Ik hoop nog op wat antwoorden van je.

Vriendelijk groeten van Melanie.

• Angela

Hoi Melanie, mijn vader heeft 4 weken geleden ook bericht gekregen dat ie longkanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren heeft waar niets meer aan te doen is, die tumor drukt bij hem ook zijn hele long in zodat ie maar 1 long gebruikt plus het feit dat ie zware bronchites heeft.Zijn longfunctie is nu maar 1/3.

Hij krijgt nu chemo om de tumor te laten slinken en na die 6 chemokuren krijgt ie bestraling. De huisarts was vanmiddag bij hem omdat ie bloed had opgehoest en hij heeft naar zijn longen geluisterd en hij kreeg de indruk dat mijn vader meer lucht had door de bestraling maar dat weten we pas 3 januari want dan gaan ze nieuwe foto`s maken. Maar als je moeder ook chemo krijgt dan kan ze misschien ook wat meer lucht krijgen door het slinken van de tumor.

groetjes Angela

• melanie

Hoi Angela,

Hou me op de hoogte hoe het met je vader gaat. Ik zal ook laten weten hoe de kuren bij mijn moeder aanslaan. Heel veel sterkte.

Melanie.

• Charles

Hoi Melanie

Ik had zelf kleincellige longkanker , in de linker long en een uitzaaiing in de linker lymphe, maar het was miniem.

Nu moet je kleincellige anders behandelen dan grootcellige, wat voor mij goed was als behandeling gaat voor je moeder niet op.

Kleincellige longkanker is agresssiever ,(groeit veel sneller ) moet je dan ook agresssiever behandelen.

En dat hebben ze dus ook gedaan, chemo en bestraling te gelijk.

Zou je moeder niet in aanmerking komen voor het middel Iressa????????

Vraag het is aan de artsen.

Sterkte voor je moeder , en voor jullie allen

charles

• melanie

Hoi Charles,

Ik heb het en en ander opgezocht over Iressa maar lees dat er veel bijwerkingen zijn en er al een hoop mensen aan overleden zijn. Is het speciaal voor niet kleincellig kanker of niet?

Ik hoop dat jij er iets meer over weet.

Melanie.

• Fr

Beste Melanie,

Op de site van www.longkanker,info staat net een heel stuk over Iressa.

Het is niet echt bemoedigend wat er staat. Maar misschien heb je er wat aan.

Een ex-longkankerpatiente (wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus houd moed Melanie en heel veel sterkte)

• melanie

Ik lees zulke enge dingen over Iressa?

Weet iemand misschien iets meer over dit middel te vertellen. Of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Melanie.