kanker en 2 jonge kinderen

• mecht

Hallo ieder die dit leest.

Ik heb een vraag waar hopelijk iemand me mee kan helpen.

Een oud-collega van me heeft een echtgenoot met longkanker. Na veel chemo's en bestralingen leek het iets beter te gaan maar nu zit het ook in zijn nek.

De artsen geven hem nog ongeveer een jaar! Nu is hij 31 jaar en heeft 2 kinderen. Eén van hen wordt binnenkort 5 jaar en de ander is pas 2 geworden. Dat is dus geen prettige situatie.

Nu zijn ze beide heel positief en dat maakt het voor de oudste wel beter te begrijpen. (voor zover dat kan).

Nu willen ze graag dat hij, als het zover is, thuis verzorgt wordt en thuis kan sterven. Maar in hoeverre is dit goed of niet goed voor de kinderen? Daarmee kunnen ze op niet veel plaatsen terecht, omdat het niet vaak voorkomt op jonge leeftijd te sterven. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en deze met me wil delen, zodat ik hen ermee verder kan helpen een goede keuze te maken. Je kunt het immers niet meer overdoen. Je wilt het beste voor je kinderen en geen trauma's.

Maar als het goed is voor het verwerkingsproces hoor ik het graag.

Alle reacties zijn welkom.

Met veel groetjes Mecht

• esther

Beste Mecht,

Mijn man is ook op jonge leeftijd (34) aan kanker overleden (leukemie).

Mijn zoontje was destijds 3,5 jaar. Het was de wens van mijn man om thuis te sterven en dit is ook zo gebeurd. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het in ons geval geen leuke aanblik was, zeker omdat mijn man heel moeilijk ademde en letterlijk moest vechten om te sterven. Ik was heel blij dat mijn zoontje nog sliep tijdens die laatste uren. Enerzijds om hem deze herinnering te besparen en anderzijds omdat ik hem geen aandacht had kunnen geven.

Voor mijn zoontje was het wel fijn dat papa die laatste weken gewoon thuis was. Het was voor hem duidelijk dat papa heel ziek was, vooral op het laatst en dat is denk ik voor zijn acceptatie goed geweest. Je leest vaker dat de overledene ook nog thuis opgebaard wordt en dat de kinderen daar alle tijd hebben om op hun eigen manier afscheid te nemen. In mijn geval heb ik daar niet voor gekozen maar soms denk ik wel nog, had ik dat ook maar gedaan. De privacy van je eigen huis is toch heel belangrijk.

Overigens, om je vraag te beantwoorden; ik vind het een prettige gedachte dat mijn man in zijn eigen omgeving gestorven is, thuis zoals hij dat wilde. Er kan best heel veel met thuiszorg en een meedenkende huisarts. In ons geval was er maar een ziekbed van een week maar ik kan me voorstellen dat een langere periode ook belastend kan zijn (m.n. ook voor de verzorgende partner).

Mijn zoontje weet trouwens nog precies (hij is nu net 6) hoe het destijds is gegaan. Ik heb niet de indruk dat hij getraumatiseerd is. De openheid en duidelijkheid zijn in zijn geval heel goed geweest. Veel sterkte gewenst voor uw oud-collega en familie.

Groetjes, Esther

• mecht

Hoi Esther,

Bedankt voor uw reactie. Ik geloof ook dat het voor de acceptatie beter is als kinderen werkelijk zien wat er speelt. Het blijft toch een moeilijke kwestie, maar als je als ouder je kind daar goed in kan begeleiden lijkt het mij prima.

groetjes Mecht