Mijn moeder heeft kanker

• Marjon

Hallo,

Ik ben hier nu voor het eerst en zie dat je ook gewoon even lekker je verhaal kwijt kunt. Soms is dat gewoon even nodig.

Mijn moeder weet sinds een week dat ze een kwaadaardig tumor heeft onderin de slokdarm.

We schrokken ons kapot natuurlijk maar toch kan ik niet echt mijn verdriet hier over kwijt. Het lijkt of het over een verre bekende gaat en niet over mijn moeder. Zo voelt het ook, echt een raar gevoel wat eigenlijk niet klopt….toch!!!

21 december wordt ze voor het eerst behandeld. Ze krijgt chemokuur, bestraling van buiten uit en bestraling van binnen uit.

Is er iemand die weet hoe dit alles in werking gaat?

Mijn moeder heeft volgende week eerst nog een gesprek met een dokter over de behandeling maar ik wil graag weten hoe het gaat…en dit zo snel mogelijk natuurlijk.

Ik weet ook niet zo goed hiermee om te gaan. Snachts droom ik ervan dat ik aan het sterf bed van mijn moeder sta en wodt dan wakker van mijn eigen schreeuw en onder het zweet.

Ik weet niet wat ik kan doen voor mijn moeder…kan ik wel iets doen? ik wil graag wat doen?? Ik bel haar vaak (ik woon niet meer thuis) en probeer natuurlijk mee te gaan naar het ziekenhuis als ze het vraagt.

Ook nu als ik het schrijf lijkt het over een vreemde te gaan…dit is geen fijn gevoel het gaat toch over mijn moeder????

Zijn er meer mensen die dit gevoel herkennen?

Groetjes

Marjon

• Angela

hai Marion, wat erg om te horen zeg, ik kan je wel een beetje vertellen hoe de chemo gaat want bij mijn vader is 3 weken geleden longkanker met uitzaaiingen in een vergevorderd stadium geconstateerd waar niets meer aan te doen is, hij krijgt chemo om de tumor te laten slinken zodat hij wat meer lucht krijgt want hij moet het nu doen met 1 long.hij is 3 weken geleden gelijk met chemo begonnen en je krijgt infuus in waarna je ongeveer 3 uur rustig moet zitten totdat het allemaal opgenomen is in je bloed, het schijnt dat ze de kwaadaargige cellen maar ook de goedaardige cellen vernietigen daarom krijg je na de 2e week een week niks zodat je lichaam weer nieuwe cellen kan maken.Mijn vader is er erg van opgeknapt alleen de 10e tot de 15e dag zijn ze het slechts en dat was met mijn vader ook zo maar nu voelt ie zich al 2 dagen weer vrij goed. Maandag krijgt ie weer een kuur en dat gaat zo tot 6 kuren toe en dan krijgt ie ook bestraling maar daar weet ik niets van af.Maar als het goed is krijg je in het ziekenhuis een begeleidster die je alles uitlegt in hoever alles werkt en hoe de cellen je lichaam bewerken, het is geen leuke uitleg maar het stelde mij wel heel erg gerust dat ik het hoe of wat wist en bij mijn vader en moeder ook.Maar het is allemaal erg moeilijk en je wereld stort zeker in maar na een paar weken leer je wel er reeel tegen aan te kijken( dat was met mij tenminste zo) want dan heb je het allemmal een beetje op een rijtje gezet.

Maar ik spreek nu uit mijn ervaring en die van jou kan natuurlijk heel anders zijn, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe en ook je moeder en anderen.

groetjes Angela

• Rakkertje

Hoi Marlon,

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt.

Zelf ben ik een week totaal van slag geweest,ik heb een week op de bank gezeten en moest om van alles en nog wat huilen……Muziek met herrinneringen o.a..

Daarna zei mijn moeder en nu gaan jullie door met je leven,ik ga nog niet dood hoor!

Ze was erg sterk in het begin en sprak iedereen moed in……

Ik had het gevoel alsof ik een nachtmerrie had gehad en dat alles niet waar was….

Helaas is dat niet zo.

Ook die dromen waar jij het over hebt……verschrikkelijk…..je maakt alles al een keertje mee…..In het echt zal het vast anders zijn…..

Tja het valt niet altijd mee en toch ga je door.Gek he….

Over die chemotherapie en bestraling kan ik je wel vertellen hoe dat bij mijn moeder was,maar ik denk dat anderen dat beter kunnen.

Ik weet ook niet of dat bij iedereen hetzelfde is….

Nou meid heel veel sterkte en laat je hier maar horen!!!!!!!!!!!

Groetjes van Rakkertje.

• jill

hoi Marjon,

heel veel sterkte.. het is gewoon ontzettend raar.. en zo moeilijk te beseffen dat het waar is.. je ziet geen verschil aan je moeder met een half jaar geleden.. of met een dag geleden.. gisteren (bij wijze van) wist je niets en was er niets aan de hand, en vandaag is de dag niet eens zoveel anders en je moeder ook niet, maar heeft ze wél ineens kanker!

over de kuren en de bestralingen; er zijn ontzettend veel soorten chemo. (cytostatica) afhankelijk van welke ze combineren, heb je zo weer een heleboel verschillende chemokuren… mensen met dezelfde kankersoort krijgen vaak wel dezelfde kuur, of 1 van een paar… (ik heb lymfeklierkanker gehad, hiervoor heb je momenteel 2 gangbare kuren..) maar hoe vaak, en hoe ziek ze er van word ofzo, is gewoon nog niet te voorspellen! Bij sommigen valt dit ontzettend mee.. het word waarschijnlijk een onzeker tijd van afwachten en afwachten.. zonder dat je wat kunt voorspellen.. maar ik hoop dat het voor jullie en vooral voor je moeder mee gaat vallen!!!

sterkte!

jill

• Marjon

Heel erg bedankt voor jullie medeleven.

Morgen ga ik weer bij mijn moeder op bezoek. Ze is er zelf erg rustig, ze is van zichzelf al erg rustig maar nu nog meer.

Ik hoop dat de behandelingen goed gaan en daar moet ik dan ook maar vanuit gaan, maar dat is moeilijk omdat ik weet dat het ook anders kan aflopen…heel anders.

Het is fijn om van andere mensen te horen hoe zijn zulke dingen hebben ervaart of ervaren.

Bedankt

• melanie

Hoi,

Ik weet precies hoe je je voelt. Bij mijn moeder is een week geleden longkanker geconstateerd. Ze hoestte plotseling erg en ze was wat kortademig. Na allerlei onderzoeken blijkt ze dus een longtumor te hebben. Volgende week horen we of ze nog geopereerd kan worden. Het is allemaal zo onwerkelijk. En het is ook zo snel gegaan. Een aantal jaren geleden ben ik ook mijn vader al verloren aan longkanker en nu heeft mijn moeder het ook, vreselijk. Marjon ik wens je heel veel sterkte toe.

Melanie.

• annie

hoe oud is je moeder en heb ze gerookt en hoe oud is je vader gewoorde kwam dat ook om dat die rookte

• annie

annie schreef:

>

> hoe oud is je moeder en heb ze gerookt en hoe oud is je vader

> gewoorde kwam dat ook om dat die rookte

• melanie

Mijn moeder is 63 en ze heeft wel gerookt. Mijn vader stierf toen hij 52 was en hij heeft nooit gerookt.

• jose

Hoi rakkertje

Ook ik herken me precies in jouw verhaal. Ik lees al een tijdje de berichten . o.a van jouw. Maar dit is precies zo dat bij mij 2 jaar gebeurde en nu 4 maanden weer opnieuw. Ik hoop dat het met je moeder een beetje gaat zo ver dat kan zijn natuurlijk veel sterkte. Groetjes Jose