pet of pat scan

• leike

Mijn vader moet in de petscan we weten niet zeker of het patscan is, wie weet wat dit voor een scan is, en waarom wordt hij suikerscan genoemd.

Mijn vader heeft een tumor tegen het heiligbeen, is bestraald, maar wacht nu op een evt. behandeling in het VU ziekenhuis te Amsterdam, heeft iemand ervaring met die scan, en met prof Wuisman, die misschien deze zware operatie gaat uitvoeren.

• antoinette

hallo leike

of het een pat of pet scan is weet ik ook niet je spreekt het uit als petscan

mijn man heeft er ook een gehad daar op zien ze of er uitzaaiingen zijn van de tumor die verkleuren door de glucose die in de uitzaaiingen zitten daarom noemen ze het suikerscan dat is wat er van weet ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen veel sterkte

• Marielle

het is Petscan /PetScan Pet Scan ;) als je zoekt op www.google.nl en je typt in Petscan, vind je heel wat sites, (klik even dat je alleen nederlandse sites wilt zien)

succes met zoeken, en sterkte!~

marielle

• Spikkel

Een petscan wordt idd suikertest genoemd omdat het met glucose gaat. Het principe is als volgt: er wordt radioactief glucose ingespoten in de bloedbaan. Tumorcellen gebruiken heel veel glucose, andere cellen minder. Door die radioactiviteit kan je zien op welke plek in het lichaam er welke hoeveelheid glucose wordt opgenomen en waar dus precies een tumor zit (en hoe groot die is ook wel denk ik). Over het algemeen is een petscan om te kijken of er geen (minieme) uitzaaiingen elders zijn.

Een petscan duurt heel erg lang, als ze inspuiten moet je een uur wachten en dan nog twee uur met dat spul blijven liggen. En je moet precies op tijd komen anders werkt dat radioactieve spul niet meer en moet je weer naar huis.

Mijn vader heeft ook een petscan gehad in Nijmegen en het doet absoluut geen pijn of zo zei hij daarna. En van de radioactiviteit wordt je ook niet beroerd ofzo. Wel kan je vader beter niet zelf terugrijden.

Ik wens jullie veel sterkte.