bang !

• Anne

Hallo,

las net via de msn pagina een artikel over dat vrouwen tegenwoordig een veel groter risico lopen op kanker dan 30 jaar terug.

En vervolgens staat er een heel stuk over waar je op kunt letten.

Bijv. (alg. bekend) dat fruit en groente, beweging, niet roken en drinken gunstig is.

Maar dan staat er een heel stuk over cosmetica, soorten pannen, deodorant, schoonmaakmiddelen en vuilafstotende vloerbedekking en bekleding.

Nou hebben wij net een maand 2 nieuwe luie stoelen die dus met dat laatste behandeld zijn. Wat moet ik hier nu mee ? Ik wist dit dus niet. Er staat: voorzichtig mee omgaan.

Maar hoe dan ? Ik zit erop de kinderen ook. Er ligt wel eens een koekje op die daarna wordt opgegeten … Moet ik ze voor onze veiligheid de deur uitdoen.

Ik word er gewoon bang van, van zulke berichten !

Groeten Anne

• Marijcke

Hallo Anne,

Laat je niet opjutten door dat soort artikelen!

Vrouwen lopen inderdaad een grotere kans op kanker dan vroeger. De belangrijkste reden daarvan is het toegenomen aantal rokende vrouwen!

Voor een aantal andere soorten kanker is de kans ook wel toegenomen, maar zo veel als bij soorten kanker die met roken te maken (kunnen) hebben.

Die algemene adviezen kan ik inderdaad iedereen aanraden, met name gezonde voeding en niet-roken. Maar de onderzoeken die zouden uitwijzen dat bijvoorbeeld een deodorant kanker zou veroorzaken zijn tot nu toe altijd onderuit gehaald. Hetzij doordat zo'n onderzoek niet goed opgezet was (bijv. appels met peren vergelijken), hetzij doordat de informatie tegengesproken werd door nieuwere onderzoeken die vaak veel groter waren.

Wat betreft schoonmaakmiddelen en zo, zolang je ze niet opdrinkt, of niet uitgebreid gaat sabbelen aan een vuilafstotende bekleding zou ik me nergens druk over maken. Een koekje wat er op gelegen heeft is echt niet erg!

Over pannen schijnt het wel zo te zijn dat je bepaalde pannen als ze beschadigd zijn niet meer mag gebruiken (emaille of zo), maar daar weet ik zelf ook niet precies van hoe het zit en of het waar is.

Dus: laat je niet bang maken door zulke stukjes op internet of in tijdschriften.

Groet, Marijcke

• Anne

Ik ben weer een stuk geruster ! Dank je !