reactie na chemo

• maria

mijn naam is maria

mijn man heeft longkanker sinds mei 2004

hij heeft inmiddels 11 chemo´s gehad en is nu aan zijn 12 bestraling van de 30 bezig

is iemand bekend met eventule reacties die kunnen optreden na chemo??

hij heeft vreselijk dikke knieen, en het lijkt ofdat hij vocht vasthoud., en in het ziekenhuis krijg je ook niet echt antwoord op je vragen, je wordt telkens afgescheept met, ooh kan van dit zijn of van dat, maar niets waar je iets aan hebt.

is er iemand die dit herkend ??

graag reacties, mag ook per email.

• rakkertje

Beste Maria.

Vervelend he als ze je van die nikszeggende antwoorden geven in een ziekenhuis.

Voor hun is dit allemaal heel “normaal”.

Heb je aleens een gesprek met de arts gehad?

Kom voor jezelf en je man op hoor in het ziekenhuis,want een ander doet het niet.

Mijn moeder heeft vorigjaar ook 2 chemokuren gehad en kreeg opgezette voeten.

Ze hield inderdaad vocht vast.Hiervoor kreeg ze plastabletten.

Terwijl ze ook uitdrogingsverschijnselen had.

Dat was allemaal heel tegenstrijdig.

Verder kan ik je hierbij helaas niet helpen.

Ik hoop dat er nog meer reacties voor je komen.

Verder wil ik jou en je man heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd!

Groetjes van Rakkertje

• MARIA

BEDANKT RAKKERTJE VOOR JE REACTIE.

STEEDS ALS JE DENKT DAT JE IETS ACHTER DE RUG HEBT, KOMT ER WEL WEER WAT NIEUWS.

HEB OOK VAAK DE INDRUK DAT DE ARTSEN ZELF NIET WETEN WAT EVENTUELE REAKTIES KUNNEN ZIJN OP CHEMOKUREN EN BESTRALINGEN.

DAAR KOMT NOG BIJ DAT WIJ IN SPANJE WONEN DUS DE TAAL SPEELT OOK NOG EEN ROL.

WIJ SPREKEN ALLEBEI VLOEIEND SPAANS, MAAR TOCH.

MOET WEL ZEGGEN DAT ZE HIER ZEKER ZO VER ZIJN ALS IN NEDERLAND MET DE BEHANDELING VAN K, PATIENTEN.

• Jolanda

Hola Maria!

Probeer het volgende eens: Druk met je vinger op de plek waarvan jij meent dat er vocht zit. Veert de huid weer terug heb je te maken met een “gewone” vochtophoping en kun je proberen het met een vochttabletje af te laten voeren.

Blijft er echter een deuk op de plek waar je geduwd hebt, dan heb je waarschijnlijk te maken met lymfevocht en bieden vochttabletjes geen oplossing.

Heel veel sterkte gewenst en een beso voor jou en je marido!

Jolanda

• maria

hola jolanda,

bedankt voor je reaktie,

zo te zien is het puur vocht, dus gaan we daar maar tabletten voor halen.

heb je wel eens iets gehoord over hoelang chemo in je lichaam blijft zitten, en over de effecten hiervan.

er is zoveel wat je niet weet, en waar je geen gericht antwoord op krijgt, want volgens de dokters ligt dat bij iedereen anders. ik zit met zoveel vragen.

maar door dit forum wordt je toch wel iets wijzer.

gracias en hopelijk hasta pronto.

• Jolanda

Hola Maria

Door mijn werk heb ik veel contacten in Spanje. Ik weet van enkele spaanse collega's dat ze familieleden met kanker hebben. Als je wil kan ik eens informeren voor lotgenotencontacten/belangenverenigingen in España.

Mail me maar! jvkruchten@wanadoo.nl

Hasta luego

Jolanda

• charles

Beste Maria

Na chemo"s kun je allerlei neven verschijnselen krijgen o.a. vochtvasthouden.,maar ik zou toch maar naar de behandelende artsen gaan en overleggen wat het nu precies is. en wat je er aan kunt doen.

Ik vind het gevaarlijk om via dit medium aan te geven wat voor pillen je moet nemen.

Je hebt het recht, op informatie van de artsen, vraag er om.,zorg dat je je vragen opschrijft zodat je niets kunt vergeten. Zorg ook dat je antwoord krijgt op al je vragen

Veel kracht en sterkte , voor je man , en voor je zelf

charles