bijwerkingen bestraling darmkanker

• elize

Hallo,

Het is nu 3 jaar geleden is er bij mij dikke darmkanker geconstateerd,ik was toen net 40 jr.

Ik kreeg eerst 5 bestralingen om de tumor te laten slinken daarna volgde een operatie met een tijdelijk stoma.

Dat stoma is na 1 jaar verwijderd d.m.v een hersteloperatie.

dit gaat nu redelijk goed.

Mijn probleem:

wanneer ik gemeenschap heb met mijn man is dit enorm pijnlijk en heb ik bloedverlies daarna.

Ik ben al onder behandeling geweest bij een gynaecoloog volgens haar ligt dit aan de bestraling waardoor het slijmvlies zo dun is geworden dat wanneer je gemeenschap hebt dit direct kapot gaat ( je kunt het vergelijken met een schaafwond zei ze).

Herkent iemand dit, ik zou er graag eens met iemand over praten die dit ook heeft (gehad)

• Harry

Hallo Elize,

Sorry dat ik je hiermee belast, maar ik heb en vraag aan je.

Sinds kort is er bij mijn vrouw darmkanker ontdekt, het zit laag en moet er wel aan geopreerd worden.

De doktoren in Leeuwarden zeggen dat ze waarschijnlijk geen stoma nodig heeft. De operatie wordt in het Antoni van Leeuwenhoek uitgevoerd.Tijdens de operatie wordt er een agresive chemo in haar buik geplaatst. Naar het schijnt krijgt ze dan ook nog een vervolg kuur.

We hebben geen idee wat dat in houdt en ons nog te wachtten staat.

Graag zou ik van je willen weten hoe jij dat allemaal ervaren hebt.

Wat betreft jouw probleem , daar kan ik NOG geen antwoord op geven, waarschijnlijk krijgen we daar ook mee te maken.

Hartelijke Groet

Harry

en alvast bedankt

• elize

Hoi, Harry

Op de eerste plaats wens ik jullie veel sterkte met alles wat nog komen gaat.

Wat jouw vraag betreft ook bij mij zat de tumor behoorlijk laag zo'n 6 cm van de anus,het zo dat bij mij geen chemokuur is toegepast niet tijdens de operatie en ook niet daarna.

Ik was daar toen niet zo blij mee, ik dacht ik ben nu toch aan het dokteren laat dat er maar gelijk achteraan doen.( beter nu maar doen dan dat straks gezegd wordt hadden we maar ! )

Dit werd niet gedaan omdat dat volgens hun in mijn geval geen zin had.

Maar ondertussen zijn we wel weer 3 jaar verder en is er wellicht weer een nieuwere behandelmethode met betere resultaten zeker in een ziekenhuis als het

A.v.L.

Verder heb ik de hele situatie altijd heel positief blijven bekijken ook het stoma vond ik niet echt een probleem daar is heel goed mee te leven.

Ik geloof dat het echt een heel belangrijk is om goede moed te houden en positief te blijven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt ondanks dat het niet dezelfde behandeling is .

Verder rest mij jullie nogmaals heel veel sterkte te wensen

Groetjes Elize

• Harry

Hoi Elize,

Heel erg bedankt voor jouw reactie,

Mijn vrouw (Amerikaanse) is heel erg positief, ze zegt dan ook: als ik wakker wordt uit de narcose (DAAR is ze erg bang voor) dan wordt ik beter ook, ik ga er voor knokken !!!!!!!!!!!

Wat een kanjer he?

Toevallig zag ze gisteren op BBC een prog. over een Engels hospitaal en daar werkt een (jonge) vrouw die ook aan darmkanker was geopereerd en die was heel erg positief en dat heeft mijn vrouw NU voor ogen…….. IK WORDT BETER

Het beangstigd mij wel deze houding maar het is in ieder geval beter dan bij de pakken neer zitten.

Hartelijke Groet

Harry