borstonderzoek

• schat

Zes weken terug is mijn moeder gestorven aan longkanker.

Tijdens haar ziekte had ik vaak last van mijn borst. Ik voelde geen gekke dingen, maar een stekerige pijn en een ingetrokken tepel.

Ik heb het er nog met haar over gehad en zij vond dat ik naar mijn huisarts moest gaan, maar ik was erg bang.

Anderhalve week terug ben ik toch gegaan. Na onderzocht te zijn door mijn huisarts vertelde hij mij dat hij inderdaad geen gekke dingen voelde, maar om mij gerust te stellen wilde hij toch foto's laten maken en een echo.

De foto's zijn gemaakt, maar nadat de radioloog de foto's bekeken heeft vond hij het niet nodig om een echo te laten maken.

Na een week mocht ik voor de uitslag naar mijn huisarts bellen, maar ik ben even langs de assistente gegaan.

Zij vertelde mij dat er geen kwaadaardige afwijkingen te zien waren, maar wel iets anders wat leek op het vele klierweefsel of een huidplooi.

Het ziekenhuis had gezegd dat ik over 3 maanden weer een foto moest laten maken. Toen kwamen de tranen, want ik ben nog banger geworden.

Ik ben nu afgelopen woensdag naar mijn huisarts gegaan, die overigens een wereldvent is, en hij heeft mij gezegd dat ik me echt niet druk hoef te maken en dat ze over 3 maanden willen kijken of de foto er precies zo uit ziet.

Ik ben nog steeds niet gerusgesteld. Heeft iemand anders hier ervaring mee??

Overigens ben ik wel even mijn ei kwijtgeraakt bij mijn huisarts.

• Jolanda

Hoihoi

Heb hetzelfde meegemaakt. Ben ook naar het ziekenhuis geweest voor een echo en, indien nodig, een mammografie. Het enige verschil met jou was dat ik een knobbeltje voelde.

Men heeft een echo gemaakt. Wilden voor de zekerheid toch nog een mammografie. Naar aanleiding daarvan zeiden ze me dat het waarschijnlijk een klierophoping was (hiervoor hadden ze ook een naam maar die ben ik vergeten, het was in elk geval een fibro-dinges).

Voor de zekerheid hebben ze toch nog een punctie gedaan. geen afwijkingen gevonden en achter 6 maanden terug voor controle om te kijken of nog alles hetzelfde is.

Ben maar gerust, de radioloog die jouw echo bekeken heeft ziet echt wel of het goed of slecht is! Kom op!!

Liefs+sterkte

Jolanda

• Esther

Hallo,

Twee jaar geleden ben ik ook naar het ziekenhuis geweest voor een mammografie omdat ik een grote knobbel in mijn borst voelde. Op de mammografie was niks te zien!!! Later bleek dit te komen omdat door mijn jonge leeftijd nog teveel klieren in de borst zaten om iets te kunnen zien.

Omdat de knobbel duidelijk voelbaar was is toch een echografie gemaakt. In het ziekenhuis zeiden ze dat het er goed uitzag en gewoon een cyste zou zijn.

Voor de zekerheid is toen toch een punctie gedaan en is het kwaadaardig gebleken, waarna amputatie volgde.

Mijn raad is als je het niet vertrouwt kun je toch beter aandringen op een echo en/of punctie! Ze zullen het vaak wel goed in kunnen schatten, maar nav mijn verhaal zou ik toch gaan voor zekerheid!

Sterkte,

Esther

• schat

Hoi Esther,

Bedankt voor je reaktie. A.s. vrijdag ga ik inderdaad weer naar mijn huisarts om te zeggen dat ik weer opnieuw voor een onderzoek wil met daarbij een echo. Ik hoop dat het weer snel kan want het blijft maar in mijn hoofd malen.

Gaat het nu wel weer goed met je ??

Als ik weer wat weet hoor je van mij.

Groetjes