Beste lezers,
Aangezien mijn vriendin via de geeigende kanalen niet aan voldoende informatie kan komen probeer ik het op deze manier.
Nadat er een borst bij haar was weggehaald (okseltoilet was gelukkig niet nodig) is ze begonnen met de bestraling en de chemokuur (cmf). Nadat ze de bestraling goed had doorstaan bleef alleen de chemokuur over. Echter wat bleek, ze kreeg een zware onsteking onder het litteken waardoor er, ondanks ziekenhuisopname, uiteindelijk een grote open wond ontstond die noodgedwongen uit zichzelf dicht moest groeien. Het was toen kiezen uit 2 kwaden: óf doorgaan met de chemo en weten dat het lichaam niet in staat zou zijn om, als gevolg van een ontmanteld immuunsysteem, de ontsteking doeltreffend te lijf te gaan met alle gevolgen van dien óf stoppen met de chemo om de open wond de kans te geven te genezen en daarna de chemo te hervatten. In overleg is toen voor het laatste gekozen.
Nu, na twee maanden is de wond niet noemenswaardig kleiner geworden en de ontsteking onder controle. Inmiddels heeft ze een peperdure pomp gekregen die het genezingsproces moet bevorderen. Inmiddels ligt er de vraag: wat doen we met de chemo na twee maanden onderbreking? Het voorstel van de arts is om weer verder te gaan met de CMF kuur. Echter, dit roept een aantal vragen op; kan de kuur zomaar hervat worden zonder het risico dat er resistentie is ontstaan voor een of meerdere onderdelen van de cocktail? Moet ze de kuur weer voor de volledige duur doorlopen? Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden?
Kortom wie kan mij hier meer over vertellen of mij verwijzen naar bronnen op het internet die deze specifieke situatie behandelen? Ik hoef eigenlijk niet te zeggen dat jullie met name haar er een heel groot plezier mee doen! Ik hoop dat jullie me zo spoedig mogelijk (verder) kunnnen helpen.
Ontzettend bedankt.
Ramon (en Maria)