Mijn moeder heeft speekselklierkanker.
Er zijn geen folders van en er is weinig over bekend. Ik ben dus op zoek naar alle informatie, persoonlijke ervaringen,tips…. wat er maar te vinden is.
Wie kan mij helpen?
groetjes Denise
hoi Denise,
heb je al op www.google.nl speekselklierkanker in getikt? Je vind daar heel wat nieuwsberichten over Adriaan van Toor (van bassie en adriaan) die het ook had, maar ook nog andere informatieve stukjes..
bij de kwf enzo, word het denk ik onder het kopje; hoofd hals kanker gezet, maar zelfs daar kun je niets specifieks vinden over speekselklierkanker..
op het forum van www.diagnose-kanker.nl is 1 persoon te vinden die het ook heeft.. maar dat was een toevallige bezoeker, zonder mailadres verder.. (een naamgenoot van me) dus ze is moeilijk terug te vinden.. maar wie weet, als je een oproepje zet.. misschien reageert ze ook hier nog..
succes verder met het zoeken, en sterkte voor jou en je moeder!
groetjes Marielle
diagnostiek en stagering
Het voorkomen van carcinomen van de speekselklieren in Nederland is 3 per 100.000 per jaar. Ze zijn voornamelijk gezien in de oorspeekselklieren. Er is geen leeftijdsgrens maar tussen het dertigste en zestigse levensjaar wordt deze tumor vaker gesignaleerd.
De prognose voor het speekselkliercarcinoomis onder andere afhankelijk van het T-stadium, uitval van de N Vll, histologischefactoren en de uitgebreidheid van het carcinoom als mede de differentiatiegraad. Gemidded bedraagt de vijfjaarsoverleving 50% maar deze kan dalen tot ongeveer 15% bij ongunstige prognostische kenmerken. Het is goed door te vragen bij de arts naar deze tumorclassificatie om overlevingskansen in te schatten. Tis= carcinoma in situ T1=tumor 2 cm of kleiner in grootste afmeting, hebben goede overlevingskans
radiotherapie
De bestraling duurt zes tot 7 weken (5 fracties per week) gegevens 2001
Complicaties.
Omdat de contra lateralespeekselklieren gespaard worden zijn er in het algemeen geen blijvende klachten. Wel zijner vaak tijdelijke bijwerkingen zoals een huid reactie en mucositis van de wang en tong aan de aangedane zijde.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?