Slechts 1x bestraald

• Cobi de Jong

Mijn moeder heeft na borstkanker nu 5 jaar botmetastasen. Ze werd tot nog toe behandeld met Tamoxifen. Kortgeleden heeft zij haar bovenbeen spontaan gebroken. Na het plaatsen van een pin en twee schroeven behoefde ze maar 1x bestraald te worden. Ik heb zelf nog nooit gehoord van slechts 1 bestraling. Kan iemand hier mij iets over vertellen?

• Annemie

hoi cobi

ik zelf heb het ook in de botten en had een tumor in me rug en kreeg 5 bestralingen( die geholpen hebben) en toen ik borstkanker had kreeg er 30 uit voorzorg dus vroeg ook waarom nu maar 5 …………maar het is zo dat de dosering van die 5 wel tich keer hoger waren dan die 30 van toen.

wist ik eerst niet dacht altijd bestraling is bestraling maar is dus niet zo je hebt hele lage en hele hoge bestralingen .

hoop dat je er wat aan hebt …………………….sterkte

groetjes Annemie

• Jolanda

Hoi

Is nix ongewoons om slechts 1 keer te bestralen. Mijn moeder krijgt regelmatig een “enkele” bestraling. Deze duurt dan wel enkele minuten. Zodoende is de dosis die je krijgt veel hoger en is de impact die het op je hele lijf heeft ook iets groter.

groet

Jolanda

• Lerira26

Mijn moeder had ook haar bovenbeen gebroken :( Erg is dat he….

Mijn moeder heeft daarvoor een eenmalige bestraling gehad om enkelt de pijn te verlichten maar niet meer om het “weg”te bestralen…

Ik weet niet waarvoor ze precies bestraald werdt je moeder?

• jose

Hallo Cobi

Je kan het beter de oncoloog vragen waarom ze nou 1 x bestraald wordt, krijg je misschien een duidelijker antwoord. Er zijn zoveel verschillende soorten behandelingen. Ook mijn moeder heeft uitzaaiingen in haar botten (romp) en krijgt helemaal geen bestralingen.

Heel veel succes en sterkte met je moeder

groetjes jose

• Marielle

hoi Cobi,

één bestraling is niet zo vreemd hoor. Inderdaad hoor je vaker over 15 tm35 bestralingen.. iets in die richting, afhankelijk van waar het voor is. Maar dan is het vaak ook een gerichte behandeling om iets wég te halen, als genezingsbehandeling vaak (zal ook niet áltijd zo zijn).

Bestraling als pijnverlichting is vaak veel minder vaak, maar wel een hele hoge dosis. Ik geloof dat Jolanda het was die het al zei; minuten werk dat je bestraald word.. terwijl als je 15 tm 35 keer bestraald word het vaak seconden werk is ( 20-40 seconden ofzo)

dus vreemd is het niet maar je kan natuurlijk altijd nog eens informeren bji de oncoloog,

groetjes Marielle

• Cobi de Jong

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. De conditie van mijn moeder is matig. Ze is erg moe. Het valt ook niet mee bij 79 jaar zo'n breuk nog mee te moeten maken. Inmiddels is de operatie( pin en schroeven)alweer 17 dagen geleden en ze doet nog geen stap. Van de bestraling( dus éémalig) in eerste instantie heeft ze niet veel last. Wel geloof ik inderdaad dat het alleen is om pijn te beperken en de tumor daar wellicht iets te verkleinen, maar genezen kan niet meer. Het zal dan ook toch wel 1 hele hoge dosis zijn geweest. Als nog meer mensen uit ervaring iets over mijn eerste mail willen zeggen verneem ik dat graag, maar jullie alvast bedankt!!Cobi

• jos

met hormoontherapie zoals met tamoxifen kunnen jaren lange remissies worden bereikt.Van alle patienten met borstkanker reageert ongeveer 30% op hormoontherapie. Er is gemiddeld te zeggen dat de tijd dat er stilstand te bereiken is met hormoontherapie groter is dan bij een werkzame cytostaticabehandeling.

Het geeft ook minder bijwerkingen en er zijn minder controles nodig.

Bij een groot aantal vrouwen kunnen zich metastasen op afstand ontwikkelen. (dus ergens anders)

Bij een of enkele bestralingen is het doel om verbetering van de kwaliteit van leven, of voorkomen van een dreigende verslechtering ervan.

gunstige effecten van behandeling afwegen tegen de bijwerkingen ervan

Bij een succesvolle palliatieve therapie neemt de overlevingsduur toe. Het kan zijn om de dreigende fracturen tegen te gaan, of om de pijn te behandelen die je met botmetastasen heb, die weinig reageren op opiaten…