maptera

• jorien

hallo,

Ik werk in dee thuiszorg en ben met de opleiding zv niveau 3 ag bezig en ik wil graag iets weten.

Ik werk bij een mevrouw die heeft meerdere malen kanker gehad en die stelde me van de week een vraag.

Ze heeft destijds een nieuw medicijn aangeboden gekregen: MAPTERA.

Ze vond zichzelf een proefkonijn en is er mee gestopt omdat ze blauwe benen en blauwe nagels kreeg.

Ik zou graag iets meer over dit middel willen weten maar kan er niets over vinden op internet.

Alvast bedankt.

Groetjes, Jorien

• Marielle

hoi Jorien,

het komt door de spelling dat je er niets over vind; zoek eens op: Mabthera

via google vind je dan al heel wat pagina's. Maar je kan ook gelijk kijken op www.consumed.nl , dit is een medicijnen site. Ik ga er vanuit dat die dame non-hodgkin heeft? Dit medicijn is de laatste paar jaar in studies gegeven en als ik het me goed herinner sinds dit jaar een officieel middel (of hoe dat precies heet, uit de studies in elk geval)

maar ik weet zeker dat je nu meer vind,

groetjes marielle

ps; dit is de link naar de site van Roche, die het medicijn maken (meen ik) :

http://www.roche.nl/product.php?naam=MabThera&vorm=10%20mg%2Fml%2010%20ml

• jorien

Hoi Marielle,

Ze had me deze naam zo gegeven en ik ben inmiddels heel wat tegen gekomen.

Dank je voor de tips.

Groetjes,Jorien.

• jannes

Ik neem aan dat dit middel gebruikt werd voor de behandeling van Non Hodgkin.

Wat vergeten wordt is dat deze vorm van immunotherapie ook wordt gebruikt als ondersteunende functie bij chemotherapie om de tijd waarin te kort aan witte bloedlichaampjes (neutropenie) als gevolg van chemotherapie optreedt te beinvloeden.