chemo nevenwerkingen

• DiRk

Hallo,

Mijn vader heeft een niet-kleincellige longtumor (adenocarcinoom) van 5cm, stadium IIIB or IV. Zestien maanden geleden is men begonnen met een chemokuur gebaseerd op gemcitabine en RPR 109881A (een 3de generatie taxoid in Fase II onderzoek). Hij heeft die behandeling goed verdragen met geen noemenswaardige nevenwerkingen. De tumor is niet kleiner geworden, maar de groei bleek wel

gestopt gedurende al die maanden (tijd waarvoor we heel dankbaar zijn). Tot gisteren, wanneer mijn vader vernam dat de tumor terug actief is en met 40-50% gegroeid. Volgende week reeds start men met de standaard chemokuur (cisplatinum met -ik denk- gemcitabine, of wordt cisplatinum ook met andere gecombineerd?). We vrezen nu vooral de nevenwerkingen, want we weten dat de kans hoger is dan bij de vorige kuur. Wat kunnen we doen om de nevenwerkingen te beperken en/of de werking van de chemo te bevorderen? Zijn er mensen die ervaring en raadgevingen hebben hieromtrent? Het is misschien wat voorbarig, maar ik wil liever op voorhand geinformeerd zijn wat betreft de mogelijkheden.

Hartelijk dank, DiRk.

• Marielle

hoi Dirk,

de bijwerkingen vóór zijn, kun je bijna niet.. belangrijk is gewoon dat zijn conditie zo goed mogelijk blijft… oftewel, hij moet goed bljiven eten en drinken en als hij nog tot beweging in staat is (ik heb geen ervaring met deze kankersoort) ook rustig blijven bewegen. Gewoon de conditie dus zo goed mogelijk houden. En daarna de bijwerkingen die optreden, bestrijden. Maar het is afwachten wat hij voor bijwerkingen krijgt, dus op de voorhand kun je weinig zeggen wat je moet doen…

sterkte in elk geval,

marielle