Hodgkin?

• Anton

Geachte lezers,

Ik ben een jongeman van 20 jaar, en heb naar mijn weten al erg lang (7 jaar ofzo?) een aantal opgezette lymfeklieren in mijn nek.. Ik weet vanmezelf dat ik vroeger altijd 2 lymfeklieren voelde…of knopjes in mijn nek, hoe ik het maar omschrijven wil. Nu ben ik ouder gaan worden, en let je meer op je lichaam, en ging ik ook steeds meer voelen… Aangezien ik zelf nogal last heb van hypochondrie en hyperventilatie, raakte ik nogal in de stress bij het herontdekken van mijn lymfeknopjes.

Ik ben natuurlijk gelijk naar de dokter gegaan, en maar liefst 2 dokters wisten mij te vertellen dat dit echt niets was om mij zorgen over te maken, ook omdat ik verder geen symtomen heb, en het nooit heeft gegroeit of wat dan ook. Nu blijf ik toch een beetje bang… maar wil ik liever ook niet een voledig onderzoek, omdat dit alleen maar meer stress mee geeft… Ik hoop dat hier gewoon iemand is die een goed antwoord kan geven op mijn vraag.

Zijn er meer duidelijke symtomen van hodgkin, en is het mogelijk om het al zolang te hebben, zonder ook maar iets te merken? Alstublieft geen antwoorden als “ga gewoon naar het ziekenhuis/dokter” hier heb ik namelijk niks aan, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

• Maria

Beste Anton,

Mijn broer heeft ook hodgkin gehad en hij liep er waarschijnlijk al een jaar mee rond. Toen ik het voelde voelde het echt aan als een harde platte, ovale kiezelsteen, zo'n 2 cm groot in zijn nek. Hij was, achteraf gezien al heel erg lang altijd erg moe, lag bijna altijd op de bank te slapen na zijn werk en viel altijd in slaap voor de TV enzo. Als je het al zo lang hebt zitten en je hebt verder geen klachten lijkt het mij niks zorgwekkends. Maar, ik herken heel erg dat je je wel zorgen maakt. Ikzelf doe dat ook altijd heel erg. Zo heb ik nu al een tijdje last van mijn buik en heb nu gevraagd om een bloedonderzoek (1 x prikken in het lab), urine inleveren (uitslag bij de huisarts direct), echo van mij buik is gemaakt, longfoto laten maken, naar de gynaecoloog doorverwezen en dat was allemaal in'een tidjsbestek van zo'n 2 weken. Nu ben ik gedeeltelijk gerustgesteld want ze vonden wel een poliep in mijn galblaas. Die onderzoeken stellen niks voor en m.i. geeft het meer stress als je je zorgen maakt.

Misschien heb je hier wat aan.

• Anton

Thx voor je reactie.

Ik ben juist nooit moe, sta om 6 uur op, en slaap pas om een uur of 12, overdag nooit, en werk ook 40 uur per week. Op dat onderdeel val ik dus ook al af. De lymfeklieren voelen idd aan als een plat ovaal iets, maar zijn bij mij geen 2 cm, maar eerder een halve cm of iets in die richting. Als je de lymfeklier vastpakt is hij echter nog kleiner.

• Anton

Die van je broer was dus ongeveer zo groot als een 2 cent euro muntstuk? Hetgeen wat ik in mijn nek heb is ongeveer de helft van een euro muntstuk, misschien nog iets kleiner…ik heb net ff gekeken namelijk :)

• stephan

Beste Anton,

je berichtje roept bij mij herkenning op. Ik heb dan ook enige tijd getwijfeld of ik wel moest reageren, zoals je ziet heb ik besloten het wel te doen.

Ik heb namelijk zelf hodgkin, en ben nu al bijna een jaar onder behandeling.

Het had wat voeten in de aarde voordat ze het ontdekten. Sinds vorig jaar liep ik namelijk al bij de huisarts met klachten van oververmoeidheid, hoofdpijn, nachtelijk zweten, koort aanvallen en van tijd tot tijd opgezette klieren, enz. Maar ze konden in eerste instantie niets vinden, en ik was er zelf van overtuigd dat ik kanker had. Ik ben zelf namelijk verpleegkundige dus ik heb wel wat ziekte gerelateerde symptoom kennis. Ik bedoel hoe kon het anders zijn dat een jonge gezonde vent (27jr.) geen conditie had, kilo's afviel en hele dagen kon slapen.

Kijk het is zo, in mijn overtuiging geeft je lichaam aan wanneer er iets mis is. Je lymfeklieren zijn bedoelt om je bloed te zuiveren van tal van schadelijkheden. En zoals jij schrijft dat je klieren al 7 jaar zo zijn zou ik persoonlijk zeggen dat je een goede filterfunctie hebt. Maar ik ben maar een leek. En mijn inziens kan je geen 7 jaar met hodgkin rond lopen het is een agressieve ziekte. En zoals ik in een van je reactie's lees dat je niet moe maar juist een actief leven hebt zegt toch genoeg?

Ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar probeer het van je af te zetten, en van het leven te genieten. En als er echt wat mis zou zijn had je meer symptomen gehad denk je zelf ook niet?

Anton, ik hoop dat je er wat mee kan, en als je nog vragen hebt, mail me gerust. Suc6.

• Anja

Hoi Anton,

Ik begrijp jouw angst heel erg goed ik heb zelf namelijk ook een bultje in mijn nek niet heel erg groot maar het baten mij ook zorgen omdat mijn vader namelijk ook hodgkin heeft. Ik ben naar de dokter geweest een deze zegt ook dat het niets is gewoon een opgezette klier. In het begin had ik eigenlijk het zelfde als jouw. Kun je als dokter wel zo makkelijk oordelen. Het bultje zit er nu z'n 3/4 jaar maar is ook niets gegroeid gelukkig heb ik mezelf hier goed overheen kunnen zetten en denk er bijna nooit meer aan.

Ik hoop dat je je eigen er ook overheen kunt zetten

groetjes van anja