Wie helpt mij!!!Ik wil alle info over morfinepomp!

• Sandra

Hallo allemaal!

Wie kan mij vertellen hoe een morfinepomp werkt?

Wie weet hoe de patienten daarop reageren?

Ik zou graag alle voor - en nadelen ervan weten!!!!!

O.a.Hoe is het reactievermogen van iemand die een morfinepomp gebruikt?

Zijn er nog momenten dat de patient nog enigszins helder is.Met praten enzo….

Willen jullie mij hier aub meer over vertellen,zodat ik morgen wat meer info heb voor mijn moeder?!?!

Allemaal alvast heel erg bedankt!!!!!

Groetjes van San.

• Bea

Hallo Sandra,

Een morfinepomp geeft net als een pleister morfine af die meteen in de bloedbaan terecht komt. Hij wordt ingesteld op een bepaalde dosis welke wordt afgegeven.

Als je moeder veel pijn heeft kun je een extra push geven zodat de dosis tijdelijk iets hoger is. Als er in de pomp alleen morfine zit zal je moeder nog wel aanspreekbaar zijn maar dat hangt ook van haar pijn en dus dosis af.

Soms komt er ook een combinatie van medicijnen in waaronder een slaapmiddel je begrijpt dat in dit geval je moeder niet lang meer aanspreekbaar zal zijn, maar goed ik weet niet hoeveel pijn ze heeft en of ze erg onrustig is.

Vraag de arts en degene die de pomp aanlegt goed welke medicatie er inkomt en hoe hoog de dosering is .

Als je nog concrete vragen hebt stel ze dan gerust.

Veel sterkte, Bea.

• jannes

hallo sandra,

Ik heb gewerkt met allerlei soorten pompen.

Het ligt aan het doel waarvoor de pomp wordt ingezet..Is deze puur alleen om pijn te bestrijden waar fentanylpleisters niet meer werken. er zijn omrekentabellen van fentanylpleisters naar bijv. subcutane pompen met morphine. sommige pompen hebben nog een PCA functie Patient controlled analgesica.. De patient kan zelf bij doseren bij doorbraakpijn, door middel van een druk op de knop. een zesde van de dosis per shot.geblokkeerd met een interval.. dus je kunt nooit te veel drukken.

Het meest voor de hand liggend is een subcutane pomp, omdat dit het meest handig is voor de thuiszorg. maar natuurlijk kan alles op andere niveaus intraveneus of intrathecaal. Bij plaatsen van een insuflon = een teflon naaldje onder de huid kan altijd en is raadzaam bij het instellen van de pomp. De dokter/zuster kan altijd wat andere medicatie bijgeven om het klachtenbeeld acceptabel te maken zonder de patient aan te prikken.