chemo of morfine?????

• assie

hai allemaal ..mijn moeder is naar huis gestuurd ,na dan weten jullie wel hoe ver het is?.nu heeft de arts gezegd dat ze chemo kan krijgen ,maar niet voor verlenging maar voor de kwaliteit…..maar nu kan ze ook morfine krijgen,nu is mijn vraag aan jullie als jullie me kunnen helpen natuurlijk met deze vraag….wat is het verschil en wie heeft ervaring hier mee??ik bedoel met deze vraag….als morfine tegen pijn helpt en de chemo die ze gaat krijgen ook..waarom dan niet kiezen voor morfine waar je na mij weten niet zo ziek van kan worden als van chemo…snappen jullie mijn vraag?? na ik zie het wel

• Mandy

Weet wel dat als ze aan de morfine begint ze steeds suffer zal gaan worden en op een gegeven moment zoveel morfine krijgt dat ze in een soort van Coma raakt

Dat was met mijn moeder ook zo …

Maar wat is het gene wat je moeder zelf wil want dat is in dit stadium ook heel

erg belangrijk en wat kan zij nog aan momenteel

Ik wil je in ieder geval heel erg veel sterkte wensen

Liefs Mandy

• jill

ik denk inderdaad dat het is zoals mandy zegt. Van de morfine word je steeds suffer. Ik weet natuurlijk niet welke chemo ze dan zou krijgen; van sommigen is bekend dat je er heel ziek van word. Van andere is het minder. Als het zou helpen om de tumor te verkleinen, waardoor ze minder pijn heeft omdat de tumor op pijnljike plekken drukt.. dan kan ik me voorstellen waarom ze die keuze zo stellen… maar misschien is het een idee om er nóg eens met de arts, of een oncologie verpleegkundige over te praten..

sterkte

jill

• Sandra

Mijn moeder heeft alvleesklierkanker en bij haar was er geen mogelijkheid voor chemo meer. Zij heeft op dit moment morfinepleisters welke aangevuld worden met morfinepillen. Op het moment dat mijn moeder meer als 4 pillen er bij moet slikken worden de pleisters verhoogd. Zij word hier inderdaad best wel suffig en slaperig van maar op het moment dat ze wakker is (en geen pijn heeft) is het op dit moment heel goed te doen met haar. Soms gaan we ook nog wel even winkelen of gewoon even de markt over. Ik heb geen ervaring met chemo maar de bijverschijnselen daarvan zijn ook best heftig. Denk dat het inderdaad een goed idee is om nogmaals met de dokter te praten en je heel goed te laten voorlichten over de verschillen in beide behandelingen. Laat je niet zomaar wegsturen maar zorg dat je goed antwoord krijgt op je vragen. Heel veel sterkte.

Sandra.

• annemie

hoi hoi

ik heb nog nooit gehoord dat chemo de kwaliteit van het leven verhoogd ,zeker niet bij je moeder helaassssssssssssss

heb zelf kanker en kan het weten ook nog eens.

ik weet dat morfine suf kan maken maar de oncoloog zei tegen mij als het zover is……. ik heb na 4 jaar nu botkanker na borstkanker……………………..en je hebt het nodig dan is het niet zo meer als vroeger dat je halve tijd van de wereld bent de medicijnen zijn tegenwoordig sterk verbeterd……………………hoop dat het ook zo is ,want je kan maar een ding doen hun geloven en ik geloof in me oncoloog

sterkte voor jullie assie schreef:

>

> hai allemaal ..mijn moeder is naar huis gestuurd ,na dan

> weten jullie wel hoe ver het is?.nu heeft de arts gezegd dat

> ze chemo kan krijgen ,maar niet voor verlenging maar voor de

> kwaliteit…..maar nu kan ze ook morfine krijgen,nu is mijn

> vraag aan jullie als jullie me kunnen helpen natuurlijk met

> deze vraag….wat is het verschil en wie heeft ervaring hier

> mee??ik bedoel met deze vraag….als morfine tegen pijn helpt

> en de chemo die ze gaat krijgen ook..waarom dan niet kiezen

> voor morfine waar je na mij weten niet zo ziek van kan worden

> als van chemo…snappen jullie mijn vraag?? na ik zie het wel

• demasu

chemo kan dus wel de kwaliteit van leven verbeteren.

Het kan zo de tumor verkleinen dat het niet op zenuwen drukt ,zodat je minder pijn hebt.of dat je je net wat beter kunt bewegen.

Met mijn vader en mijn dochtertje beide meegemaakt.

Allebei geen schijn van kans tegen de ziekte maar wel dusdanig minder zware tijd en extra tijd gekregen om dingen te regelen en vooral te bespreken.

Morfine kan idd versuffen maar kan ook andere nare bijwerkingen hebben zoals verstopping .

Ik weet natuurlijk niet hoe je moeder zich voelt maar ik zou de voors en tegens absoluut bespeken met oncoloog .

• annemie

ja als ze een tumor had …..denk ik was het helemaal geen keuze dan kreeg ze gewoon chemo of bestraling( of je moet het tuurlijk niet willen)……………tuurlijk de bestraling heeft bij mij ook de tumor ook verkleind daardoor kan ik weer lopen…………..dus daar heb je gelijk, in maar ik denk dat het met haar moeder anders zit …………………maar tuurlijk weten we daar te weinig over………………..dus inderdaad kan ze het beste met haar oncoloog over hebben …………maar ik blijf erbij dat chemo ook veel stuk maakt in je lichaam en of haar dat zo goed doet …………….nu hebben we het wel tuurlijk over een vrouw waar niks meer echt bij helpt ………….vandaar dat ik het zo schreef.

ieder geval staat tuurlijk op zich zelf en is anders en oke we weten niet zoveel af van die mevrouw .

wens jullie ook heel veel sterkte…….. want als je zelf kanker hebt is verschrikkelijk maar als je kind het heeft is nog veel erger

• saskia

mijn schoonvader is 3 jaar geleden gestorven aan longkanker. na intensieve bestraling kwmaen we er achter dat er niks meer aan te doen was.

na 6 weken ziekenhuis en een slechte toestand doordat hij veel pijn had besloten we om morfiene toe te laten dienen. wij vroegen toen de arts om de effecten daar van en hij vertelde ons dat morfiene een pinstillennd middel was maar wat uiteindelijk zou gaan gebeuren was dat doordat mijn schoonvader het zo benauwd had vanwege vocht achter zijn longen, hij in een diepe slaap terechtkwam waardoor hij het niet zo benauwd had en uit eindelijk rustig in zou slapen. en dat gebeurde inderdaad ook helaas maar tis wel een manier om de mensen nog een verzachting te geven.

een half jaar geleden bij mijn oma ook die had geen kanker maar vocht achter de longen en was ook erg ziek , precies hetzelfde verhaal die gaven ze morfiene om de pijn te verzachter en haar levensduur te verkorten wacht zij kon niet meer vechten.

dus voor mij is het duidelijk morfiene kan zeker funest zijn op de laatste momenten

ik hoop dat je iets aan mijn woorden hebt en ik wens je heel veel sterkte toe

liefs saskia