Hersentumor

• Alfred

Beste mede-forummers,

Het afgelopen weekend kreeg ik te horen dat een hele goede vriend van mij (ik ken hem al 30 jaar) een hersentumor heeft. Inmiddels zijn we 5 dagen verder en heb ik de eerste klap verwerkt.

Ik zou me nu graag meer willen informeren over de ziekte, de gevolgen, enz. enz. zodat ik mijn vriend misschien beter tot hulp kan zijn en me een betere voorstelling kan maken van wat er met hem gebeurt en wat er door hem heen gaat.

Wie kent er goede boeken die deze informatie verschaffen?

Alvast bedankt.

Alfred

• Judith

Om jezelf goed te kunnen informeren, dien je het precieze type tumor te kennen en de plaats waar het zit.

Er bestaan nl diverse soorten hersentumoren, die zich allemaal anders gedragen en allemaal anders behandeld worden.

Er zijn diverse gliomen, verschillende vaattumoren, astrocytomen, schwannomen, tumoren van het hersenvlies zoals meningeomen etc. De ene soort is wel gevoelig voor b.v. bestraling en de ander niet.

Ook de plaats waar de tumor zit maakt b.v. een operatieve behandeling wel of niet mogelijk. Op sommige plekken kun je een tumor operatief niet verwijderen en op andere wel.

Kortom, zorg ervoor, dat je op de 1 of andere manier eerst meer gegevens hebt over de aard en localisatie van de tumor. Daarna kun je veel gerichter zoeken naar info.