palliatieve bestraling

• Annemarie

M'n schoonvader is vorige maand gediagnostiseerd met longkanker. Hij heeft uitzaaiingen in z'n hoofd, bijnieren en botten. De uitzaaiingen in z'n hoofd en onderrug zijn inmiddels palliatief bestraald door in 1 keer een hoge dosis straling toe te dienen, maar het lijkt wel of de artsen niet willen bestralen. Hij heeft inmiddels ook veel pijn in zijn schouder, maar z'n behandelend arts zei dat dit nog niet bestraald hoeft te worden. Weet iemand of het schadelijk is om in korte tijd meerdere plekken met een hoge dosis te bestralen? Ik kan geen andere reden bedenken waarom ze zo terughoudend zijn met bestraling, kan iemand me helpen?

• Son.

Bij welk ziekenhuis zijn jullie? Annemarie schreef:

>

>

> M'n schoonvader is vorige maand gediagnostiseerd met

> longkanker. Hij heeft uitzaaiingen in z'n hoofd, bijnieren en

> botten. De uitzaaiingen in z'n hoofd en onderrug zijn

> inmiddels palliatief bestraald door in 1 keer een hoge dosis

> straling toe te dienen, maar het lijkt wel of de artsen niet

> willen bestralen. Hij heeft inmiddels ook veel pijn in zijn

> schouder, maar z'n behandelend arts zei dat dit nog niet

> bestraald hoeft te worden. Weet iemand of het schadelijk is

> om in korte tijd meerdere plekken met een hoge dosis te

> bestralen? Ik kan geen andere reden bedenken waarom ze zo

> terughoudend zijn met bestraling, kan iemand me helpen?

• Son.

Sorry voor alleen een weder vraag,hier ben ik weer,mijn man heeft longkanker en uitzaaiing in de wervelkolom,ik ben zeer tevreden over de artsen,mijn man heeft net 5 dagen bestraling gehad op twee plaatsen ,voor de pijn,Het heeft geholpen maar misschien liggen de plekken voor je pa iets anders,hoe is het nu met je pa

Wij zijn bij het AVL ,ik begrijp ook dat je je machteloos voel.

• Marjo

Helaas heeft mijn moeder ook longkanker met uitzaaiingen in de wervelkolom. Daarvoor gaat ze binnenkort voor de 2e keer palliatief bestraald worden in het AVL.

Ze krijgt dan op 1 plek net als jouw vader 1 x een hoge dosis. Daarnaast krijgt ze op 1 plek 5 x bestraling met een lagere dosis. Wanneer dit gebeurt is kunnen beide plekken niet meer bestraald worden omdat er dan niet voldoende bloed meer aangemaakt wordt.

Wat ik begrepen heb van de artsen is dat dus het inderdaad niet goed is om meer plekken in korte tijd te bestralen omdat je dan (in het totaal) een te hoge dosis straling in je lijf krijgt en dat geeft dan weer andere problemen naast het grote probleem dat er al is.

Over een aantal maanden kan er dan heel misschien bij mijn moeder nog weer een andere wervel bestraald worden maar ook dat hangt van het tijdspad af.

Helaas kan ik je geen beter bericht sturen en ik wens je dan ook veel sterkte voor de komende tijd.

Marjo

• milou

Je mag inderdaad ook maar een bepaalde dosis bestraling krijgen ja, meestal verdelen ze dat over een aantal dagen/weken.