Hoi Hannelore,
Het is voor veel mensen ook heel moeilijk om met kankerpatienten te omgaan. Ze doen het onbewust natuurlijk. Maar wat me wel boos maakt, is dat ze dan als de patienten te horen krijgen dat ze kanker hebben, dat de “gezonde” mensen in eens om een kreetje roept van: “Wat moet ik nou zeggen?!”.
Ik snap best wel dat het moeilijk is, maar ga gewoon om zoals jullie gewend zijn. Dat stellen ze zich zeer op prijs. Voelen ze ook gewaardeerd.
Kijk, ik heb mijn man 2 jaar geleden moet verliezen aan kanker (zie in memoriam Gerard Bosman). Toen hij hoorde dat hij kanker kreeg, kreeg hij heel veel belangstelling en de mensen vroegen hem ook van alles. Hij gaf antwoorden daarop. De sommigen stellen soms ook vragen die erg kwetsbaar zijn en als ik dat hoor, neem ik het over voor me man. Want hij kon er even niet meer tegen.
Ik werd soms wel jaloers op de volle aandacht die hij kreeg van de mensen. Want juist de mensen vergeten mij en vroegen mij niet hoe het met MIJ gaat. Ik ben “maar” de vrouw van hem. Toen hij overleed, lieten zijn maatjes mij in de steek wat ik heel erg jammer vindt. Nu nog. Na zijn dood weet ik ook weer wie mijn vrienden zijn.
Mijn man en ik gingen eens naar de slager toe, hij zat op de rolstoel en de slager behandelde mijn man als kind en vroeg: “Wil je worstje?” Mijn man schrok zo erg en zei: “Vreet hem maar zelf op! Toen ik nog kon lopen, kreeg ik nooit plakjes worst en nu wel, en alleen maar omdat ik ziek ben?”. Ik gaf me man wel gelijk!
Mijn moeder heeft ook leukemie, en de mensen doen wel normaal tegen haar, maar soms hebben we het wel door dat ze geen houding weten te doen.
Als jij de moeder van je vriendin ziet, geef haar dan spontane omhelzing en zeg erbij dat je het leuk vindt om haar weer te zien. Je kan ook kaartje sturen (niet de tekst van: “Beterschap”, dat helpt niet), er zijn ook veel fijne kaarten. Bijvoorbeeld met de tekst: “Vallen doe je alleen, opstaan doen we samen”.
Voor Judith en Jeanette: We wensen jullie ook heel veel sterkte toe, heb je email gelezen over je papa. Toch uitzaaiing naar de longen en lever….. 2 maanden tot 2 jaar te leven. Het is echt heel erg! Ondanks dat ik je papa en mama niet kennen, doe ze maar de groeten van mij en ik denk aan ze! Ook aan jullie!
Liefs van Yvonne