Heb ik leukemie?

  • Ben

    Hallo iedereen,

    Na een doorsnee medisch onderzoek, waarbij gekeken werd naar het hart, de longen, de bloeddruk en het bloed, bleek dat alles prima in orde was. Behalve mijn bloed. Het aantal witte bloedlichaampjes en bloedplaatjes was veel te hoog. Bij toeval is dit nu ontdekt, want ik heb verder totaal geen lichamelijke klachten en voel me zo gezond als een vis. Ook rook ik niet. De arts heeft me aangeraden een beenmergpunctie te laten uitvoeren. Betekend dit dat hij denkt aan leukemie? Of kan het een andere soort kanker zijn? Kan het van invloed zijn dat ik tot ongeveer 8 maanden geleden een paar jaar stevig heb gedronken? Volgens de arts niet, want ook daarop is mijn bloed getest zonder ernstige afwijkingen te vertonen.

    Ik voel me momenteel zeer onzeker en ben geschokt door hetgeen ik te horen heb gekregen. Dit zal jullie waarschijnlijk niet vreemd zijn.

    Alvast bedankt voor eventuele info en adviezen.

    Ben

  • Henri

    Ben,

    Ik heb acute leukemie gehad, 7 jaar geleden en ben alive ‘n kicking. E.e.a. is vastgesteld na een beenmergpunctie. In jouw geval hoeft er niets aan de hand te zijn, laat je inderdaad onderzoeken. Zet ’m op.

    Henri

    PS: Zet je schrap voor de beenmergpunctie want die kan erg pijnlijk zijn.

  • Marijke

    Beste Ben,

    Bij mij is 2 jaar geleden CML (chronische myeloide leukemie) vastgesteld. Ik had ook geen klachten en mijn bloedplaatjes en witte bloedcellen waren verhoogd.

    Maar achteraf bedenkend had ik toch wel wat dingen die met die ziekte verband hielden maar die ik niet als zodanig had herkent. Dit waren vooral nachtzweten, vermoeidheid en een keelontsteking die iedere keer terug kwam. Er zijn heel veel ziektes die een verhoogde aantal witte bloedcellen en bloedplaatjes kunnen veroorzaken. Ga daar vanuit en heel veel sterkte ook met de punctie

    Liefs Marijke

  • Ben

    Beste Henri en Marijke,

    Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Als je te horen krijgt dat je misschien wel ernstig ziek bent wil je natuurlijk zoveel mogelijk informatie inwinnen.

    Marijke, de klachten die je achteraf toeschreef aan leukemie, heb ik totaal niet. Ik sta bol van de energie en voel me totaal niet vermoeid. Ik ga zeker 3 maal per week naar de sportschool. Ik heb mezelf afgevraagd of er misschien iets ongewoons zou zijn dat met leukemie te maken zou kunnen hebben. Maar echt, ik zou niet weten wat.

    Henri, geweldig voor je dat je helemaal opgeknapt bent. Inderdaad hoop ik dat er in mijn geval niets ernstigs aan hand is. Alleen die beenmergpunctie, he!! Ik heb er iets over gelezen maar het pijnlijke aspect houd me het meest bezig. Ik moet eerlijk bekennen, ik ben een beetje een schijterd als het om pijn gaat. Kan je me iets meer vertellen over die behandeling? Ik weet echt niet wat me te wachten staat. Die pijn bijvoorbeeld….heb je het wel eens gevoeld als je de voorkant van je scheenbeen flink stoot? Is het zoiets als dat?

    Alvast bedankt,

    Groetjes,

    Ben

  • Marijke

    Beste Ben,

    Een beenmergpunctie is niet prettig, maar het wordt verdoofd.

    Misschien is het fijn als je iemand mee neemt zodat je wat afleiding heb.

    Je ligt op je zij, zodat je niet kan zien wat er achter je gebeurt.

    Je ziet dus ook niet die grote spuiten etc.

    Als 1e krijg je een verdoving die ongeveer 5 minuten in moet werken. Dit voel je wel maar ik vind dat het minst erge. Dan gaat de naald erin. Dit is heel even een misselijk makende pijn maar duurt maar heel even. Dan komt nog het opzuigen van de merg. Het ligt eraan hoeveel de arts moet hebben, maar de 1e keer is het pijnlijkst daarna wordt het minder. Dit alles duurt bij mij maar 10 minuten.

    Daarna moet je nog 15 minuten op je rug blijven liggen (maar dat is niet erg)

    Tevens wordt er na de punctie nog wat bloed afgenomen.

    Ik weet niet naar welk ziekenhuis je moet, maar in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben (LUMC) is iedereen heel lief en aardig voor je…

    Heel veel sterkte en laat even weten hoe het gegaan is.

    Liefs Marijke

  • Henri

    Ben,

    Je wilt weten hoe pijnlijk een beenmergpunctie is? En of die vergelijkbaar is met het stoten van je scheenbeen?

    Wel Ben. Laat ik het zo formuleren. Je kunt mazzel hebben (goede arts, goede route van de naald naar het bekken etc) maar ook pech.

    In dat laatste geval: een prik duurt hooguit een seconde, maar je gilt het uit van de pijn. Het stoten van je scheenbeen is er niets bij.

    Spijtig dat ik dat niet verzachtender kan omschrijven.

    Sterkte mien jong!

    Henri

  • jill

    Blijkbaar had ik mazzel.. ik vond het ontzettend meevallen, afleiding werkt ook heel goed, bij mij waren er behalve de arts die het deed; nog een verpleegkundige en 2 arts assistenten bij aanwezig, dus het was best gezellig.. maak je er niet te druk om; denk niet aan negatieve verhalen, als je zo gespannend daar ligt, word de pijn zéker niet minder… Maar ik vond het zó meevallen.. :) het stoten van m'n schenen vind ik pijnlijker ;) maar ik moet zeggen; na 15 jaar voetballen heb ik na een hoop tikken op m'n schenen, wel overgevoelige schenen hoor….

    jill

  • Fientje

    Hallo Ben.

    Ik ben natuurlijk geen dokter maar kan je misschien enigsinds geruststellen. Ik heb ongeveer 10 jaar geleden de ziekte van Hodking gehad met de nodige gemokuren en bestralingen nadien. Ik moet om het half jaar op controle in Daniel den Hoed en vorig jaar had ik het zelfde als jou. De bloeduitslagen waren niet goed en verontrustend, maar ik voelde me hartstikke goed. Uitgebreid onderzoek alles wat maar kon, uitslag ik was zo gezond als een vis. Ze konden niks vinden en het was een raadsel. Wat mij is overkomen, kan jou ook overkomen. Het is prachtig wat ze tegenwoordig kunnen doen tegen de ziektes waar je koud van wordt, maar op alle vragen hebben ze nog geen antwoord. Wat ik wil zeggen is: er gebeuren nog altijd dingen waar niemand vat op heb en ik hoop dat het voor jou heel goed af loop. Pluk de dag en geniet van het leven. Groetjes Fientje

  • sjoerd

    Ja, je hebt leukemie, je gaat vast en zeker dood!! :D