eetlust en kanker

• Peter

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat mijn vader(74 Jaar) ontslagen is uit het ziekenhuis voor een behandeling tegen kanker.Destijds had hij een melanoom op zijn rug en is na verwijzing onmiddelijk opgenomen om er na een aantal scans achter te komen dat hij ook een plekje in zijn long had zitten.Na een aantal zware operaties is hij de helft van zijn linkerlong kwijt en zijn zijn lymfeklieren onder zijn oksels deels weggehaald.Na een herstel van een jaar ging het eigenlijk weer harstikke goed met hem.Hij kreeg weer praatjes en zag er weer gezond uit.Helaas begin dit jaar(januari) kreeg mijn pa weer klachten.Hij had pijn in zijn rug en had daardoor slaapproblemen.Ook ging hij moeizamer eten en had hij, vond ik, een troebele oogopslag.Ik dacht al snel dat het weer mis was.De dokter heeft voor de zekerheid een botscan laten uitvoeren omdat hij niets wilde uitsluiten.Er werd aanvankelijk aan een versleten rug gedacht.Vorige maand is hij opgenomen in het ziekenhuis omdat hij vocht vast hield.Dit moest zo snel mogelijk via het innemen van plaspillen het lichaam uit.Tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis kreeg hij de uitslag van de botscan te horen.Helaas was het weer helemaal mis.Er waren uitzaaiingen geconstateerd in heup,ribben en wervelkolom en dit alles was ongeneeslijk.Na dit verschrikkelijke nieuws heeft het enige dagen geduurd voordat wij met onze vragen een behandelend arts te spreken konden krijgen.Niemand heeft tijd om even wat feedback te geven,wat mij erg verdriet.Afgelopen week zouden de artsen bijelkaar komen om een verdere behandeling overeen te komen.Maar door omstandigheden is dit niet gebeurd.Zonder even de moeite te nemen om te waarschuwen dat er nog niets besproken was zijn wij naar het ziekenhuis afgereisd om het een en ander aan te horen over verder te nemen maatregelen.De oncoloog die wij te spreken kregen was niet op de gedane afspraak voorbereid en vertelde ons dat er nog niets concreets was besloten.Zonder enig excuus van zijn kant zijn wij na het maken van fotoos weer huiswaarts gegaan.We hebben een nieuwe afspraak gemaakt.Inmidels gaat het harstikke slecht met mijn pappie.Hij eet niet of nauwelijks en is heel erg moe.Hij krijgt ook steeds meer last van pijn .Hij is inmiddels in 3 maanden tijd 25 kilo afgevallen en dat is hem aan te zien.Het gene wat mij het meeste zorgen baard is dat hij geen eetlust heeft en daardoor heel snel achteruit gaat als gevolg daarvan.De dieetiste zegt dat hij het toch allemaal zelf moet doen(eten), wat ik ook wel begrijp.Ik zou zo graag wat tips horen qua eten om hem weer wat sterker te maken.Hij heeft wel wat vloeibare voeding als aanvulling gekregen maar dit helpt ook niet.Met een lichte chemo of bestraling in het vooruitzicht denk ik niet dat hij dat aankan.Ik heb het gevoel dat we door de behandelende artsen een beetje aan ons lot worden overgelaten.Inmidels glipt mijn vader weg onder onze vingers zonder dat we er iets aan kunnen doen.Dit frustreerd me heel erg.We wachten de volgende afspraak af….

Laten we er het beste van hopen.

• Sandra

Wat een triest verhaal. Helaas ken ik je beschrijving van de omgang tussen ziekenhuis en patient maar al te goed. Bij mijn moeder is enige tijd geleden alvleesklierkanker geconstateerd en hoe het meegedeeld werd aan haar en ons was echt verschrikkelijk. Er zat totaal niets menselijks bij. Verder hebben ze haar eens 7 uur!!! laten wachten in het ziekenhuis voor een gesprek met een arts wat hooguit 10 minuten duurde. Schandalig!!!!

Natuurlijk moet je vader het zelf doen het eten, maar ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt omdat hij het niet doet. Het is moeilijk om daar concrete tips over te geven. Laat je vader vooral de dingen eten die hij erg lekker vind. Niet dat die altijd even gezond zullen zijn, maar het lijkt mij het belangrijkste dat hij wat kilo's aankomt, of in ieder geval niet meer afvalt. Toen mijn schoonmoeder ernstig ziek was en ook problemen kreeg met eten hebben wij alleen maar lekkere dingen voor haar meegenomen. Zo was zij gek op een bepaald soort chips en op bananen. Gelukkig at ze ook veel fruit, dus toch nog wat gezonds. Verder hebben wij haar echt zitten te voeren. Boterham smeren, korst eraf en lekker dik beleg erop. Het is waarschijnlijk medisch niet verantwoord, maar jammer dan. Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat je vader niet nog heel veel meer zal afvallen. Sterkte met alles.

Sandra.

• pee

Bedankt voor je reactie Sandra.Het gesprek is goed verlopen en er is in ieder geval wat meer duidelijkheid.Eten doet mijn vader nog steeds niet,maar hij is gelukkig weer opgenomen in het ziekenhuis om hem verder te onderzoeken qua verminderde eetlust.De arts vond ook dat mijn vader er slecht aan toe was. Er is tenminste weer wat hoop dat hij misschien nog even verder kan,want thuis werd hij alleen maar slechter.

Groet,Peter

• Danielle

Ook ik herken het verhaal van verminderde eetlust.

Toen mijn vader hoorde dat hij kanker had, at hij al erg weinig. Het schijnt vaker voor te komen dat het reukorgaan en de smaak bij deze mensen verandert.

Het enige wat je zou kunnen doen is hetgeen wat hij wel eet (maakt niet uit wat) gewoon blijven geven. Bijvoeding (nutridrink e.d.) kan je ook nog proberen, alleen bij mijn vader hielp dit niet.

Ik wens je erg veel kracht en sterkte toe voor de komende periode.

• peter

Hij is nu in het ziekenhuis en krijgt morgen een inwendig onderzoek van mond tot en met de maag.Het is namelijk niet normaal dat iemand met K niet eet door misselijkheid zonder dat hij een kuur of bestraling heeft gehad.Na een paar hapjes of slokjes van iets begint er namelijk al misselijkheid op te treden.Ze denken aan misschien een obstructie of iets dergelijks.Mocht hier niets uitkomen dan schijnen er ook nog tabletten te zijn tegen misselijkheid.Ik ben in ieder geval heel blij dat hij in het ziekenhuis ligt en zo goed als mogelijk geholpen wordt.

We wachten af, Peter

• Tonnie

Er is ook nog een bijvoeding wat fortimel heet, nutridrink is eigenlijk vervangend.

max. 6 pakjes per dag…wat je echt niet wegkrijgt als je misselijk bent.

Van Fortimel mag je er max. 3 per dag.

Verder kun je ook fantomalt proberen.

Dit is een poeder wat je in je koffie thee water enz. kunt doen.

Dan kom je toch wat hoger te zitten wat betreft je energie.

Tonnie

• Peter

Bedankt voor de tips maar mijn vader krijgt echt niks naar binnen behalve water en cola.Er is onlangs een uitzaaing naar de lever geconstateerd wat hoogst waarschijnlijk zijn verminderde eetlust verklaard.Er is geen redden meer aan…..Wat een rotziekte is dit toch ,gatverdamme.

P,

• Antsje

Ik wens je heel veel sterkte, Peter!! Inderdaad, een rotziekte!!!

• janny

lieve peter. ik denk dat artsen ook vaak machteloos staan , ik heb net mijn man verloren aan een longkanker met uitzaaiing in de wervels ,hij heeft moed gehouden tot het laatst toe, als het maar mooi weer word vond hij , hij was pas 61 jaar. gesterkt door zijn moed en doorzettings kracht hebben we hem van de week begraven, ook zijn eetlust was weg , hij wilde wel maar kon niet meer. ik wens je veel sterkte en geniet van de momenten die je nog samen bent praat over alles nu je nog kan . mijn man heeft nooit iets over zijn ziekte willen horen en dat is best moeilijk. dwing niemand tot eten hoe graag je ook wilt vasthouden want het is een ongelijke strijd die je bijna nooit wint. veel liefs janny

• Tonnie

Ik heb ook uitzaaiingen in de lever, maar op dit moment kan ik nog genieten van eten.

Wel in hele kleine porties, maar ok.

Als ik iets te veel eet dan krijg ik er behoorlijk last van, maar ik zeg maar zo, wat binnen is binnen.

Ik probeer elke keer weer wat uit, soms lukt het, vaak ook niet.

We hebben veel dingen weggegooid, maar dat is dan niet anders.

Verder ben ik nog mobiel, dat kan natuurlijk ook verschil maken.

Ik kan nog best een heleboel.

Maar het is een klote ziekte, een sluipmoordenaar.

Ik zeg altijd, een ziekte zonder ballen.

Helaas.

Ik wens je alle sterkte van de wereld toe in deze moeilijke tijd.

Pluk de mooie momenten, want die zijn er.

Praat, lach en huil met elkaar, dat pakt niemand je meer af.

Dat is een voorrecht wat we hebben als we weten dat ons einde nadert.

Je kunt nog dingen afmaken, regelen samen en dat voelt goed.

Nu misschien nog niet, maar over een tijdje kun je daar je kracht uithalen.

Heel veel strekte Tonnie