Leverkanker

• Joëlle

Beste mensen,

Mijn vriend kwam met het verschrikkelijke nieuws dat een collega van hem leverkanker heeft. Ik schrok ervan en vroeg eigelijk gelijk op de man af “Hoe lang heeft hij nog…?” Waarop mijn vriend nog meer schrok omdat hij denkt dat zijn collega weer beter wordt.

Het was erg ondoordacht en bot van me om zo ineens van het ergste uit te gaan (heb zelf net een collega met die aandoening verloren en mijn vader vorig jaar) wat ik van artsen heb gehoord en wat ik er over gelezen heb, is dat als je kanker hebt in je lever dat je niet meer beter wordt. Maar nu ik gister zo zijn geschrokken reactie zag ben ik net toch weer vanalles gaan lezen in de hoop dat ik het fout heb. Maar bij de ene site lees ik dit en de andere site vermeld dat….heeft u misschien antwoord op mijn vraag.

Is leverkanker ongenezelijk? Betekend kanker in je lever….het einde?

Wie verteld mij dat ik het fout heb.

Groetjes,

Joëlle

• Jet

“hoe lang heeft hij nog” is bij iedere vorm van kanker een onmogelijke vraag. Want niemand kan er antwoord op geven en artsen geven niet graag een prognose af.

Het is per patient verschillend en afhankelijk van diverse factoren.

Bij mijn vader was darmkanker vastgesteld en ze gaven mijn vader een goede kans met operatie en chemo.

Helaas ontdekten ze vlak erna ook uitzaaiingen in zijn lever… (Geen leverkanker dus maar darmkanker in de lever. Leverkanker zelf schijnt zeldzamer te zijn.)

Met die kanker ook in zijn lever zakte de positieve prognose aanzienlijk en gaf de oncoloog aan dat genezing uitgesloten is en dat er een palliatieve (=levensrekkende) behandeling wordt gegeven.

Toch moet ik eerlijk toegeven dat de vraag “hoe lang heeft hij nog” ook als eerste bij mij opkwam, toen mijn vader me het slechte nieuws bracht. Inmiddels hebben we al heel wat meegemaakt en weet ik: het maakt niet uit “hoe lang nog”, we kijken niet in de toekomst. Iedere dag is er een om blij mee te zijn.

De artsen doen hun best, mijn vader doet zijn best en wij steunen hem waar we kunnen.

• Joëlle

Beste Jet,

Van wat ik er van had begrepen heeft deze collega ook uitzaaiïngen naar de lever toe vanaf de darmen. Dus dat is dus geen leverkanker maar darmkanker in je lever lees ik nu bij jou. Ik heb het meerdere keren van dichtbij meegemaakt en en die mensen zijn uiteindelijk allemaal (3) gestorven. Uit de verdrietige vraag 'Waarom?" ben in antwoorden gaan zoeken op internet. Maar tot nu toe heb ik nog geen contact gehad met mensen die lvan everkanker of darmkanker in de leven zijn genezen. Dat was eigelijk de daadwerkelijke vraag. Hoe lang iets nog duurt (en daarin heb je gelijk) is door niemand exact te zeggen. Maar zijn er mensen die er van zijn genezen?

Groetjes,

Joëlle

• Lisa

Als de kanker aan de buitenkant van de lever zit,kan het nog geopereerd worden.

Het leven kan op die manier nog jaren verlengd worden,daar de lever steeds weer aangroeit.Maar vaak komt de kanker weer terug en volgen er weer nieuwe operatie's.Ik heb heb een kennis met leverkanker die nog zeker zeven jaar geleefd heeft.

En dat is al jaren terug.De mediche wetenschap is ook intussen weer verbeterd.

Sterkte hoor.Het is afschuwlijk om zoiets te horen.

Lisa.

• Jet

De artsen van mijn vader hebben hem verteld dat uitzaaiingen in de lever in principe ongeneeslijk is. Maar wonderen bestaan dus er zijn gegarandeerd uitzonderingen.

En inderdaad zal het er ook mee te maken hebben waar de uitzaaiingen zitten en hoeveel het er zijn.

Mijn vader heeft twee grote tumoren in de lever maar daarnaast hele vele heel kleine “Spatjes” die nauwlijks te zien zijn. Ze zitten door zijn hele lever.

Chemo moet de groei remmen en misschien zelfs uitschakelen.

• Martien

Twee jaar geleden heb ik een tumor in de darm gehad. Bij het verwijderen van deze tumor bleek deze te zijn uitgezaaid naar de lymfeklieren. Hierna volgde een chemo van een half jaar. Dat was niet volledig afdoende want verleden jaar is bij mij een uitzaaiing in de lever geconstateerd. Wat ik er toen van begrepen heb is het volgende: Bij uitzaaiingen in de lever kan je ze wegsnijden. Hierbij kan je maximaal 3 uitzaaiingen verwijderen en ze moeten ook nog op een plaats zitten die weggesneden kan worden. Op deze manier kan je tot ongeveer 2/3 van de lever weghalen. Bij mij is nu ongeveer een half jaar geleden 1/3 van mijn lever weggehaald. Bij de laatste CTscan (twee weken geleden) zijn er geen nieuwe uitzaaiingen in de lever geconstateerd. Omdat er goed te opereren was heb ik mij toen niet zo verdiept in andere behandelmethoden dus het zou goed kunnen zijn dat je dit ook op een andere manier te lijf kan gaan.

Het is dus volgens mij wel mogelijk om uitzaaiingen in de lever te behandelen maar er zitten wel wat mitsen en maren aan.

• Mathilde2

Wat ik van leverkanker weet, is dat het heel erg vaak gaat om uitzaaiingen. Het gebeurt minder vaak dat de kanker echt in de lever begint.

Wat dat betreft, is het dus slecht nieuws.

• Anja

In de meeste gevallen wordt de lever aangestoken door een ander orgaan waar de kanker is ontstaan. Mijn vader kreeg vorig jaar net voor kerst te horen dat er een tumor achter de lever zat, waarschijnlijk veroorzaakt door de maag, galblaas of aalvleesklier. Dit kon wel worden onderzocht, maar daar had mijn vader niet zoveel zin in omdat er ook uitzaaiingen in de lever zaten en verdere behandelingen geen zin meer hadden. 3 weken geleden is mijn vader overleden.

Als er geen uitzaaiingen zijn en er kan nog een stukje van de lever worden weggenomen is er een kans dit te overleven, maar met uitzaaiingen……??

Groetjes, Anja