Chemo en bijwerkingen

• Marielle

Pa heeft afgelopen dinsdag zijn 3e chemobehandeling gehad (hij heeft longkanker). Hij voelt zich nu heel erg moe, slaapt bijna de hele dag en nacht door. Ook is hij erg misselijk, kan bijna niets eten, alles stoot hem omhoog en hij moet ook af en toe overgeven.

Ik weet dat dit normaal is na de chemo, maar wie heeft er tips, voornamelijk op het gebied wat je het beste kan eten wanneer je je zo belabbert voelt dat je het idee hebt dat je niets kan binnenhouden?

Pa drinkt thee, maar niet veel, hij was nooit een grote drinker. Moet je eigenlijk heel veel drinken na een chemokuur?

Wie heeft er advies?

Liefs

Marielle

• Cisca

Hallo Marielle,

Alle chemo heeft bijwerkingen, omdat je iedereen anders reageert, zijnde klachtend verschillend, de chemo doet z'n werk wel, maar moet zo snel mpgelijk weer je lichaam uit, daarom moet je minimaal 2 liter drinken per dag, liefst 2,5 liter, hebben ze dat niet gezegd in het ziekenhuis?

Voordat ik aan de chemo begon kreeg ik een hele uitleg van wat er allemaal zou kunnen gebeuren, maar dat ik sowieso voor iedereen geldt dat je 2 à 2,5 liter moet drinken, water, thee, vruchtensap, koffie(maar dat kreeg ik toen niet weg), het heeft mij enorm geholpen, natuurlijk was het geen pretje, maar op die manier zijn de afstoffen eerder uit je lichaam weg.

Over wat hij moet eten kan ik je geen advies geven, ik had ook helemaal geen trek, en als ik het dan rook, vreselijk, maar ik heb toen tegen mezelf gezegd, gewoon dooreten, normale porties, na 5 dagen is het ergste meestal weer voorbij,

het punt is dat je moet blijven vechten, en je zelf moed in spreken om het vol te houden, maar denken aan de volgende week.

Hopelijk kun je hier iets mee, veel sterkte gewenst, voor je vader en jou.

Liefs, Cisca

• marielle

hoi Marielle, (naamgenootje ;) )

wat betreft die misselijkheid, weten ze dat in het ziekenhuis? er is medicatie tegen, meerdere soorten zelfs. Zoals zofran en primperan. Sinds dit jaar is er zelfs een nieuw middel, dat nog beter schijnt te werken tegen de misselijkheid; Aprepitat Capsules: Werkzame stof Aprepitant . (zie www.consumed.nl)

Als tip van het ziekenhuis kreeg ik ook mee; cola. Er schijnt daar een stofje in te zitten wat echt wat doet tegen de misselijkheid. Daarbij ook veel prik, waardoor je het beroerde gevoel op kan boeren. Van een lotgenoot heb ik ook gehoord over ginger ale.. met de prik er wat af, schijnt dat ook goed te werken.

Maar zoals Ciska al zei; véél drinken, die troep moet het lichaam uit… maakt eigenlijk niet eens uit wát (nou oke, geen alcohol), als het maar doorspoelt, en als het maar lekker smaakt voor je vader. Dat geld ook voor het eten. Ik weet niet of hij al veel afgevallen is of niet? Eventueel kun je anders ns vragen of je naar een dietiste mag. Maar belangrijk is in elk geval dát hij eet. Anders verzwakt hij alleen maar meer. Gewoon wat hij lekker vind. Al is het een bord patat. Op zo'n moment is het beter dan nix.. Maar dingen zonder veel geurtjes zijn misschien beter.. (ik werd zelf ook misselijk van veel etensluchtjes) . En oja, ken je ‘drink ontbijt’ ? Het is een soort ontbijt vervanger. Gewoon vruchtensap, maar dan met allerlei extra gezonde dingen erdoor en met voldoende kalorieen ook. Misschien lust hij dat wél en dan drinkt hij gelijk ook… Drinken gaat vaak gemakkelijker dan eten. Je kan het in veel supermarkten halen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

sterkte in elk geval!

Marielle L.