Gewoon ff mn verhaal kwijt...

• karin

Ergens midden in Juli afgelopen jaar ,na een gezellige barbeque met de hele familie,had mn vader opeens bloed in zijn urine.De volgende dag naar de huisarts,bloedgeprikt en urine afgegeven.Een week later kon hij meteen naar het ziekenhuis;daar heeft hij een anderhalve week gelegen voor onderzoeken en daarna was de bloeding uit zichzelf gestopt.Maar de uitslag was niet goed;slijmvlieskanker aan zijn ureter(ergens bij zn nieren).

Drie weken later werd hij geopereerd;vol goede moed ging hij de operatie in;de kanker kon immers weggehaald worden dus we hadden allemaal nog hoop op een goede afloop.

Mn moeder,zus en ik thuis wachten op het telefoontje van de chirurg,die zou om 2 uur s'middags bellen.Pas om 6 uur belde hij met verschrikkelijk nieuws.

Ze hadden de kanker helemaal kunnen verwijderen,maar tijdens de operatie kwamen ze nog een kankergezwel tegen;een gezwel van zo'n 4 cm. in doorsnee,dat helemaal verwikkeld zat tussen zijn holle ader en andere belangrijke hoofdaders in zijn buik,zodat hij niet bestraald kon worden.

Later die week kregen we te horen dat het om plaveiselkanker ging;de vorm die mijn vader had was zeer kwaardaardig en snelgroeiend.Dat bleek ook wel;vier weken later had hij al een doorsnee van meer dan 10 cm.

25 september is hij nog meegeweest naar de verjaardag van mijn zus,een week later kon hij al bijna niet meer lopen,zo verzwakt was hij.

Het kankergezwel drukte namelijk tegen mijn vaders darmen en maag aan,zodat hij steeds minder kon eten.Mijn vader was altijd over de 100 kilo,en hij hield ontzettend van eten,dat was echt een grote hobbie van hem.

Om dan je vader letterlijk te zien verhongeren,erger kan niet!!

Het enige waar ik blij om kan zijn is dat hij niet of nauwelijks pijn heeft gehad.

Begin oktober ging het ineens nog sneller bergafwaarts met hem,daarna is het weer even stabiel gebleven.

De laatste 3 weken heeft hij geleefd op ijsblokjes,totdat het gezwel zijn maag/darmen helemaal afsloot,toen kwam zelfs dat er weer uit.

Praten kom hij de laatste 2 weken eigenlijk niet meer,daar had hij de kracht niet meer voor.

Zaterdag 15 November om 7 uur s'morgens riep mijn moeder mn vriend en mij(we waren de laatste paar dagen blijven slapen);mn vader was aan het sterven.

Ik dacht altijd dat mensen gewoon vredig insliepen,maar bij mn vader was dat absoluut niet het geval;volgens ons was hij er zelf al niet meer,of hij was in een soort van coma,maar die laatste paar minuten dat zn lichaam het zeg naar nog deed,zal ik nooit meer uit mn hoofd kunnen zetten,wat was dat erg voor ons om je man en vader zo te zien.Toen hij om 10 over 7 overleden was heb ik snel mn zus en zwager gebeld en onze grootouders.

Mn moeder,zus en ik hebben mn vader zelf afgelegd en we hebben hem ook zelf in de kist gelegd.

Het was verschrikkelijk zwaar en moeilijk,maar achteraf ben ik wel blij dat we dat nog voor hem kon doen.

Maar de leegte en het gemis zijn zo verschrikkelijk zwaar;het is zo oneerlijk

Het ging zo ontzettend snel,maar 3 en een halve maand hadden we de tijd om het te beseffen en om afscheid te nemen.Hij was nog maar 51,mn zus is zwanger van zn eerste kleinkind,gelukkig heeft hij de eerste echo nog kunnen zien.

Ik weet niet wat ik moet doen om mn moeder te helpen,mn zus en ik zijn allebei de deur al uit en nu zit ze helemaal alleen.

De laatste paar weken is ze weer een paar uurtjes gaan werken en ik vind dat ontzettend goed van haar!

Ik hoop dat er mensen zijn die me wat tips kunnen geven over hoe ik haar (en mezelf) hier doorheen moet helpen.

Bedankt voor het lezen van mn verhaal xxx

• Araucaria

Pffffff meid, wat een ellende hebben jullie meegemaakt en maken jullie eigenlijk nog mee. Ik heb geen advies voor je hoe je hier door heen moet komen en hoe je je moeder kunt helpen. Persoonlijk denk ik dat je niet meer kunt doen dan er voor haar zijn en haar ook heel duidelijk het gevoel geven. Dat lijkt mij het belangrijkste. Ik vind het ook inderdaad superdapper van haar dat ze weer is gaan werken.

Ik bewonder jou trouwens hoe je dit hele (heftige) verhaal zo goed hebt kunnen beschrijven!

Tot slot wens ik je alle kracht en sterkte om beetje bij beetje de draad weer op te pakken en daarbij ook je moeder alle steun te kunnen geven.

Ik weet dat ik je niet echt een duidelijke tip heb kunnen geven maar wil je wel laten weten dat ik met jou en je familie mee leef.

Sterkte.

gr. Arau

• m

Jeetje wat een verhaal, en ook zo herkenbaar. Ik heb mijn moeder nu bijna 2 jaar geleden ook zo snel verloren, op 5 weken tijd v.a. de diagnose, 59 jaar, afschuwelijk gewoon. Het is goed dat je je verhaal zo kan uiten, dat je niet dichtklapt van de emoties. Het moet heel moeilijk voor je zijn om je moeder nu zo te zien. Ik hoop in iedergeval dat je wel ook aan jezelf blijft denken en je eigen verdriet niet opzij zet maar ook de ruimte geeft. Gelukkig komt er een kleinkind aan, dat geeft ondanks het verdriet dat je vader hem/haar niet meemaakt, toch vast ook veel vreugde en liefde in de familie. Het zal heel fijn voor haar zijn om dat kleintje te koesteren straks. Op de momenten dat ik het verdrietigst ben heb ik ook de meeste afleiding van mijn 2 kindjes.

Sterkte meid!

• karin

Bedankt voor jullie reakties en dat jullie zo meeleven.

Ik vind het zo erg om al die verhalen van al die andere mensen te moeten lezen;ik snap iedereen zo goed,ik wou dat er een medicijn uitgevonden werd tegen kanker;dan zou er heel wat leed bespaard blijven.

Helaas zal dat nog wel ff duren.

Ik wens iedereen die in dezelfde situatie zit bij deze heel veel sterkte!!!

Liefs Karin.

• jorien

Hallo Karin.

Jeetje wat een verhaal. Ik herken dit zo goed dat ik toch even op je moest reageren.

Ik heb hetzelfde met mijn moeder mee gemaakt en bij mij bleef mijn vader achter.

Gelukkig woon ik 2 deuren verder en ben ik heel dicht bij mijn vader.

Het valt niet mee. Ze laten zo`n ongelooflijke leegte achter en die is door niets en niemand meer in te vullen.

Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om er over te blijven praten. Mensen om je heen hebben nogal gauw de gewoonte om na een maand of 3 te denken dat je er wel over heen bent,maar dat kunnen zij niet voor je beslissen. Een rouwproces duurd zolang als je er zelf voor nodig hebt. Ik praat nu nog steeds heel veel met mijn vader over mijn moeder terwijl een hoop mensen in onze omgeving al niet meer aan haar denken. Door over haar te praten hou ik haar denk ik toch nog in leven.

We kunnen nu lekker lachen om de dingen die we met haar mee gemaakt hebben. Soms hebben we ook nog tranen, maar dat mag best. Het is immers iemand waar je intens veel van gehouden hebt!

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe….. en ….volg je gevoel dan zit je altijd goed.

groetjes, Jorien.

• Fenna

Lieve Karin,

Wat herken ik veel in jou verhaal.Ook ik ben mijn vader verloren aan kanker.

Het begon in 2001 dat hij het benauwd kreeg en vreselijk moest hoesten.Hij is naar de dokter geweest en die zei dat hij astma had.Dus mijn vader is in december 2001 gestopt met roken.In januari 2002 hoeste hij wat blooed op.Schrikken dus.In februari weer naar de dokter nadat de doktersdienst was geweest.De dokter stuurde hem door naar het ziekenhuis voor longfoto's.De week erop weer naar de dokter en er was goed nieuws er was niets te zien op de foto's.Ze dachten dat de “rek uit z'n longen waren”.Maar daar kun je oud mee worden.Negen weken later in mei was hij zo benauwd dat hij weer werd door gestuurd naar het ziekenhuis voor een foto.En wat ze toen zagen was onvoorstelbaar!!!!!!!!!!!!.Zijn hel rechterlong was wit uitgeslagen.Hij had longkanker!!!!!!!!!!!!.Vreselijk.Hij heeft nog vier maanden mogen leven.Hij kwam thuis op bed te liggen want hij was direkt al heel zwak.Mijn vader was vrachtwagen chauffeur dus altijd onafhankelijk en om hem dan zo af te zien takelen.Mijn moeder en ik hebben hem zelf verzorged en daar ben ik zo blij om.De laatste maandag voor z'n overlijden kwam er iemand van de thuis zorge om hem te wassen en een luier om te doen.Vreselijk voor hem dat kon je zien.Dinsdag's was ik weer bij hun na mijn werk.Ik ben naar huis gegaan na nog even bij de snackbar aan te gaan.Even makkelijk eten en toen ik bij huis aankwam kwam mijn man al naar buiten en wist ik genoeg.We waren gelukkig op tijd om afscheid te nemen van mijn vader.Hij is dinsdag 3 september drie dagen voor zijn verjaardag op 6 september overledenMaar dat beeld van het overgaan raak ik maar niet kwijt.Dat heppen naar dat laatste beetje lucht.Maar ik ben zo blij dat ik er bij was.Maar die lege plek en de mensen om je heen zijn hard en verwachten van je dat je direkt gewoon weer door gaat.Mijn vader is uitgestrooid op zijn eigen gekozen plekje bij het bedrijf waar hij al die jaren heeft gewerkt(Jonker Veendam).

We kregen toestemming van de gemeente en het waterschap om hem daar uit te strooien.Zijn oud collega's hadden vrachtwagen geplaatst dat er niemand in kon voor een uur.Het was zo perfect voor hem en ons.

Maar dan blijft je moeder alleen en dat is zo erg om weg te gaan elke keer en je ziet haar daar alleen staan om je uit te zwaaien.Mijn moeder is 17 jaar lang elke woensdag met de bus bij ons gekomen en nu ga ik elke woensdag naar haar de hele dag.Daar geniet ze van en het verbreekt haar week.Ze is weer met haar vrijwillegers werk begonnen en daar geniet ze ook weer van.En de zondag gaan we meestal ook naar haar toe.Dan blijven we eten.Ik weet dat het een beetje een lange verhaal is geworden maar nu kon ik het ook even opschrijven.Karin ik weet dat ik je geen echte tip heb kunnen geven over je moeder.Maar zo hebben wij het opgelost.

Mijn broer komt ook meestal een keer in de week bij haar of hij kkomt op de woensdag als ik er ook ben.Dan zijn we lekker met z'n drieen.

Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van dit groot verlies.En dat je het ooit een plekje kunt geven.Ik heb mijn vader ook gepleetst op“ www ingedachte.nl”.

Daar schrijf ik elke dag aan hem(een soort dagboek).Als je wilt kun je daar een kijkje nemen.

Heel veel liefs van Fenna Wilting-Abbes dochter van Boelo Abbes.

• karin

Het is fijn om reakties te krijgen van mensen die begrijpen wat je doormaakt.

Maar inderdaad is het waar dat als ik nu,4 maanden na mn vaders overlijden,plotseling een huilbui krijg,dat mensen niet snappen wat er aan de hand is.Als ik dan zeg dat ik aan mn vader moet denken zie je ze gewoon een beetje schrikken en denken van,owh ja,helemaal vergeten.

Maar aan de andere kant ben ik blij voor die mensen dat hun leven gewoon net zo doorgaat als anders,dat zij dit verdriet niet kennen.

Het is ook niet zo dat ik de hele dag aan mn vader denk,maar soms zie ik iemand die me aan hem doet denken.

Mijn vader was,net als ik, ook helemaal verzot op vogels en zo.

Altijd als ik een bijzondere vogel had gezien,belde ik hem even op,en ik heb nog steeds de neiging om naar de telefoon te grijpen op zo'n moment,en dan besef je dat het juist die kleine dingetjes zijn die je echt begint te missen.Het lijkt ook wel of het gemis steeds groter wordt.

Wat ik voor mn moeder heel erg vindt is dat zij zich schuldig voelt omdat ze niet meer de hele dag aan hem denkt,verdriet om hem heeft.

Als ze dan eventjes aan iets anders denkt en zelfs even moet lachen vindt ze dat verschrikkelijk van zichzelf.

En ik snap dat ook wel,maar ik weet zeker dat mn vader dat absoluut niet erg had gevonden,dat hij dat liever zou zien dan dat ze de hele dag loopt te huilen.

In juni wordt ze voor de eerste keer oma,mn zus gaat dan bevallen en ik hoop dat ze alles dan weer een beetje zonniger ziet.

Ze is helemaal bezig om ‘haar’kinderkamer in te richten,want ze wordt 2 dagen per week oppas-oma.

Ik hoop echt dat ze daar weer een beetje gelukkiger van wordt,want om je moeder zo verdrietig te zien;ik vindt het echt verschrikkelijk.

Nou,weer even genoeg geschreven voor vandaag en ik wens iedereen die hetzelfde doormaakt heel veel sterkte.Veel liefs Karin.

• Fenna

Lieve Karin,

Dat stukje herken ik heel goed dat mensen iets hebben van ojaa.Ik had zelf op mijn werk een voorval een paar maand nadat mijn vader was overleden.Ik geloof drie maand en ik moest met een collegaatje werken en we hadden het over een bepaald onderwerp en toen kwam mijn vader ter gesprek.Ik vertelde zo dat ik bij bepaalde dingen nog moest huilen en toen zei ze op zo'n rare manier “nou nog”?Ik heb haar eens aangekeken en ben toen weg gelopen.Dan kun je weer zien hoe mensen kunnen reageren.Ik had ook geen zin om er op in te gaan.Wat jammer is het toch dat die moeders zich zo schuldig voelen als ze weer moeten lachen hé.Maar achter die lach gaat toch heel wat verdriet schuil hoor maar zo gaan ze toch langzamerhand weer verder met hun leven.En inderdaad onze vaders zien ze liever lachen dan huilen.Mijn moeder zegt altijd als ik huil doe ik dat wel als ik alleen ben.Ze huilde natuurlijk ook wel als ik bij haar was maar later niet meer zo vaak.

Ik hoop voor jullie dat met de bevalling alles goed gaat en dat jullie lekker genieten van de kleine.En ik weet zeker dat het je moeder heel goed zal doen.Helemaal dat ze ook nog oppasoma word.Heel mooi en ik weet zeker dat je vader netzoveel geniet.

Heel veel liefs en kracht van Fenna.

• claudia

Hoi ik heb met tranen je verhaal gelezen en ik wens je heel veel sterkte toe de komende jaren. veel liefs Claudia

• karin

dank je…was niet de bedoeling om je te laten huilen hoor