Zus zwanger

• Sandra

Toen ik twee jaar geleden zwanger was is er bij mij kanker geconstateerd. De zwangerschap moest afgebroken worden. Nu is mijn zus zwanger. Ik vind het nu erg moeilijk. Het is ook moeilijk om er met anderen over te praten.

Wie herkent dit?

• Marjan

Hoi Sandra,

Kanker is altijd al erg maar soms zijn er omstandigheden die het helemaal verschrikkelijk maken. Zwangerschap is zo iets. Toen ik zwanger was bleek mijn man kanker te hebben. Dat maakte het leven ineens heel erg ingewikkeld. Ik weet uit mijn omgeving dat wat jij hebt meegemaakt, zwanger zijn en kanker, vaker voorkomt. Niet vaak maar je bent zeker niet de enige. Dat is natuurlijk een hele schrale troost.

Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om blij voor je zus te zijn, terwijl je zelf het allemaal graag anders had gewild. Maar ik denk dat heel wat mensen in je omgeving best begrijpen dat dit voor jou moeilijk is. (Waarschijnlijk meer mensen dan je denkt). En als ze het niet begrijpen: so what!, laat ze het zelf maar eens meemaken en kijken of ze het beter doen dan jij zelf.

Overigens heb ik ook prima hulp gehad van “professionals”, het maatschappelijk werk in het ziekenhuis waar mijn man werd behandeld en het RIAGG in onze gemeente. Zij kunnen je helpen om over je problemen te praten en hoe je er mee om kunt gaan.

Groetjes en sterkte,

Marjan

• koos

Ieder geval is anders, je moet nooit jou ervaring met een ander vergelijken.

Dat deed ik ook een tijdje, ik ken nu twee mensen die zijn overleden, met dezelfde kanker soort als ik, maar ik ben er nog steeds en leef voor 100%.

Leef je eigen leven en vergelijk je nooit met een ander .

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

vriendelijke groeten Koos

• Maschja

hallo Sandra, ik herken het niet maar kan me wel voorstellen dat het voor jou heel moeilijk is. Je gevoelens zullen heel dubbel zijn van de ene kant wordt je op het feit gedrukt dat het bij jou niet kan/kon en van de andere kant ben je blij voor je zus. Ik wens je veel sterkte om je gevoelens een plaats te geven.

Is het voor jou nog mogelijk om in de toekomst wel zwanger te worden? Want dan zou je kunnen denken nu is zij aan de beurt en straks is het mijn beurt.

Groetjes Maschja