Wanneer gaat die angst weg?

• Bianca

Hoi allemaal,

Nu bijna 3 jaar geleden ging ik voor de 1e keer naar mijn huisarts met een vlekje op mijn schouderblad dat steeds bloedde. Ik zag er zelf niets ernstigs in, maar vond het eerder vervelend steeds bloed aan mijn kleding te hebben, aan de handdoek na het douchen. Volgens de arts was het niets ernstigs en zou het vanzelf in drogen. Een jaar later moest ik voor mijn zoontje bij de huisarts zijn en aangezien diezelfde ochtend het vlekje voor de zoveelste keer had gebloed greep ik de gelegenheid aan de huisarts nogmaals te vragen er naar te kijken. Vervolgens zei hij dat het nu wel lang duurde en dat de huidarts er nu maar eens naar moest kijken. Om een lang verhaal kort te maken; 1 1/2 maand later kon ik hier terecht en de ochtend daarna wilde hij het weghalen. Na 5 weken (ivm vakanties) terug voor controle en uitslag: Het was een melanoom geweest van 1,8 mm dik. Spannende tijden braken aan; waren er uitzaaiingen naar de lymfeklieren? Was alles weg? 3 weken later kreeg ik hier de uitslag van: Geen uitzaaiingen; ik was helemaal gezond!!! Feest dus, zul je je voorstellen. En dat was ook zo. Tot dat het normale leventje weer verder gaat. Ik heb de pech gehad dat bij de operatie aan de lymfeklieren ivm uitzaaiingen er een zenuw was geraakt waardoor ik in het begin mijn arm niet kon gebruiken, maar na 9 maanden fysio is dat weer voor 90 a 95 % in orde. Maar nu, 1 1/2 jaar na dit hele gebeuren, ben ik nog steeds bang. Bang om weer kanker te krijgen in welke vorm dan ook. Ik ben immers al een keer door mijn lichaam in de maling genomen en heb al een keer kanker gehad; zeggen we niet altijd: als er 1 schaap over de dam is dan volgen er meer!!?? Herkend iemand dit? Hoe ga je hier nu mee om. Ik loop nu dus al 3 weken met griep te kwakkelen en jullie kunnen je voorstellen wat er ondertussen allemaal door mijn hoofd gaat het duurt namelijk wel erg lang die griep! Wie weet hier een antwoord op?

• Saskia

Hoe is het met de controle door de arts ?

Wat je met de angst moet doen ?

Kiezen om er anders naar te kijken .

1 op de 3 mensen krijgt te maken met kanker. Jij was er op tijd bij. Je leeft nog !

Is dat niet fantastisch ?

Waardeer dat en geniet van het leven i.p.v. het door angst te laten overheersen .

Ikzelf denk altijd “mij kan niets meer gebeuren, ik heb het al gehad.”

Ook blijf ik steeds onder controle.

Wens je een goede gezondheid en veel levensvreugde toe. *D

• Saskia

Bianca,

ik kwam iets treffends tegen en wil je dat graag laten lezen. Hoop dat engels geen bezwaar is.

www.greatday.com/motivate/

Groet Saskia.

• Bianca

Hoi, dank je voor je reactie.

Weet je, je hebt helemaal gelijk hoor, met dat ik moet kijken naar die narigheid, maar moet genieten van het feit dat ik nog leef. En leven doe ik zeker, ik zeg ook vaak genoeg tegen mensen: geniet van het leven, je leeft maar 1 x. En daar maak ik dan wel eens gekscherend van: je leeft maar 2 x! En dat zeg ik dan ook wel bewust, omdat ik heel duidelijk zie dat ik iets levensbedreigends heb gehad en daar bovenop ben gekomen en dus een 2e kans heb gehad!

Maar soms zijn er van die momenten dat die hele positieve gedachten naar de achtergrond wordt verdrongen, of ik het nou wil of niet. Dan komt die angst weer zo opzetten, zoals nu dat ik al 3 weken grieperig ben. Ja wat heb je dan he?? Is het echt griep of is er meer aan de de hand? Om mezelf dus gerust te stellen ga ik morgen ook naar de dokter. Maar van dit soort dingen wordt ik gewoon hartstikke ongerust. En dan trek ik het ff niet, ondanks dat mezelf vaak genoeg een symbolische schop onder mijn achterste geef om daar mee op te houden.

Over de controles gesproken; ik moet nog steeds elke 3 maanden naar de huidarts voor controle en wordt dan ook letterlijk van top tot teen nagekeken. Maar ja, je kunt het ook ergens anders krijgen (ik kom geloof ik wel heel neurotisch over he?? maar soms - niet vaak hoor - voelt het gewoon zo).

Anyway, het zal wel weer afnemen als ik bij de dokter ben geweest en me beter ga voelen. Vraag gewoon om bloedonderzoek, denk nl. evt. ook aan pfeiffer gezien de symptonen.

Nogmaals dank je voor je reactie, het is zeker een fijne steun in de rug.

• hennie

Hallo, Bianca,

Het lijkt mij heel normaal, dat je tijdens een griep periode extra angstig kunt zijn.

Zelf heb ik dat ook, als je je goed voelt lijkt er niets aan de hand, maar je ziek bent slaat de twijfel toe : is dit wel normaal? De zekerheid van voor de kanker is nu weg

Het is toch maar afwachten of het alleen maar girep is.

Er is een site waar veel melanoom verhalen, vragen en ervaringen staan. Misschien heb je die al gevonden?

Anders hier het adres : www.melanoom.nl

Veel sterkte,

Hennie

• Tonnie

Ik kan er nog niet helemaal over mee praten, want 2 maanden gelden heb ik een ok gehad aan de pancreas ivm kanker.

Ook ik moet om de drie maanden terug, maar in tegenstelling tot wat jou te wachten staat bij elke controle, gebeurd er bij niets!

De arts gaat uit van mijn antwoorden, géén onderzoeken of bloedafnames meer!

Want als het terug komt dan is het over en sluiten en kan ik mijn testament opmaken.

Angst……nee niet echt, wel een onzeker gevoel van ga ik straks alles goed voelen of, zoals zo vaak werk ik erdoor heen.

Luister ik wel goed naar mijn lichaam?

Ook ik pluk de dag, ben sinds 1 week oma, dus ik wil mijn kleinkind zien opgroeien, en ik weet zeker dat me dat gaat lukken.

En angst??daar is het voor mij nog te kort geleden voor, ben nogbezig met herstellen van de ok.

Ik hoop dat je een gezonde en fijne tijd voor de boeg hebt, en dat de angst met de tijd gaat afnemen.

Zodat je 100% kunt genieten van het leven.

Daar ga ik ook voor.

Tonnie

• Bianca

Hoi,

Is ook niet niks he. Ik denk wel eens bij mezelf en zeg dat ook weleens. Kanker is niet alleen een lichamelijke ziekte, geestelijk blijft ie eigenlijk veel langer aanwezig.

Maar we gaan weer vol goede moed verder.

Heb vanochtend bloed laten prikken en woendag kan ik voor de uitslag bellen.

Afwachten dus weer.

Nog bedankt Hennie voor de verwijzing naar die site. Ik kende hem al wel en kijk er ook af en toe op. Niet te vaak want dat lijkt me ook niet goed.

Sterkte allemaal maar weer he en als ik de uitslag weet, laat ik het weten.

gr. Bianca

• Bianca

Hoi allemaal,

Ik zou nog wat van me laten horen nadat ik de uitslag van het bloedonderzoek zou hebben.

Met ijskoude zweterige handen heb ik dus de dokter gebeld voor de uitslag. Niks aan de hand. Wel een iets afwijkend bloedbeeld, maar dat komt door de bijholte ontsteking die ik had en die nogal hardnekkig was/is, want helemaal top fit voel ik me nog niet hoor.

Maar deze uitslag maakt uiteraard wel dat ik me nu veel beter voel.

Dit heb ik in ieder geval doorstaan, maar het heeft me (helaas) wel laten weten dat ik de angst nog altijd niet kwijt ben.

Aan de andere kant moet ik hier maar uit leren dat je dus ook “gewoon” ziek kunt zijn zonder dat er iets ergs aan de hand is.

Bye

gr. Bianca

• Jet

Fijn voor je. En goed te weten dat het niet altijd meteen “ernstig” hoeft te zijn.

Groetjes,

Jet

• Lydia

hallo Bianca,Erg herkenbaar!!Bij mij is het nu 2 jaar geleden dat ik ben geopereerd aan borstkanker.Ook ik denk bij bijna alles;o jee niet weer.Ik weet niet of dat ooit zal weggaan,maar daarom geniet ik nu van heel veel dingen!!Ik hoop dat jij dat ook zal doen.Lydia.