Hoi Marielle, om te beginnen wil ik je ontzettend veel kracht, moed, liefde en wijsheid toewensen voor de komende tijd… Je zal het nodig hebben. Ik weet hoe je je voelt, je wereld stort compleet in bij zo'n bericht. Ik heb vorig jaar in augustus hetzelfde bericht gekregen. Bij mijn vader is het niet goed afgelopen, doordat de tumor reeds in zijn ruggenwervel zat. In november is hij overleden. Ik hoop met heel m'n hart dat het met jouw vader vele malen beter zal gaan.
Wat betreft je vraag over chemo, bij mijn vader had chemo geen zin meer, dus de precieze details kan ik je niet vertellen. Ik weet wel een beetje hoe chemo werkt. je gaat naar het ziekenhuis en dan gaan ze een mixje maken van (ik geloof) drie stoffen. Die stoffen zijn los van elkaar levensgevaarlijk, dus moet heel voorzichtig gebeuren. Dan gaat het spul in een infuus en wordt zo de patient ingedruppeld. Dat duurt geloof ik best wel eventjes. Als het afgelopen is mag je naar huis of moet je in het ziekenhuis blijven, dat hangt er van af hoe ziek je er van wordt. Die chemo is -de naam zegt het al- eigenlijk gewoon puur gif dat alle cellen in je lichaam aantast. Dus ook de kankercellen. Het is wel een enorme aanslag op je lichaam en daarom word je er ziek, kaal, misselijk en moe van. Maar aangezien je meer gezonde cellen hebt dan kankercellen, gaat men er van uit dat de zieke cellen het eerder opgeven dan de rest. Meestal krijg je een kuur, waar je dan een week ziek van bent, de tweede week ben je heel vatbaar voor infecties (pas dus op met zaken als kattenbakken en zo), de derde week voel je je langzaam iets beter en de vierde week ben je aan de beurt voor de volgende kuur. De dokter van m'n pa omschreef chemo als volgt: “Je wordt tot op de bodem van een put getrapt, dan ga je langzaam ophoog krabbelen en als je bovenaan bent, gaat er iemand op je vingers staan en val je weer naar beneden.”
Er zijn wel medicijnen die de bijwerkingen van chemo kunnen verlichten, cq de werking ervan versterken, als je niet sceptisch staat tegen homeopathie zou je eens op zoek kunnen gaan naar het middel Iscador. Dit zijn injecties (nee niet eng, en je mag ze zelf zetten) met aftreksel van de Maretak, schijnt de bijwerkingen van chemo tegen de gaan en een gunstige invloed te hebben op het immuunsysteem, dus ook remmende werking op de kanker.
Bij oudere mensen verloopt het proces van kanker vaak langzamer, omdat oudere mensen minder celdelingen hebben en kanker juist groeit door de ongeremde celdeling.
Ik vind het wel vreemd dat ze bij jouw vader niet gerept hebben over bestralingen, meestal komen ze toch eerder aan met bestraling dan met chemo. Heb je al een second opinion gevraagd? Bij MedicoSelect (via Internet) kan je er een vragen voor 25 euro, dan krijg je namen en adressen van de beste artsen op dit gebied. Wat ik me nog herinner van het advies dat ik van hen kreeg mbt mijn vader, weet ik dat je je licht zou kunnen opsteken bij de Daniel den Hoed-kliniek in Rotterdam, bij dokter Baas van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis en bij professor Postmus van de VU Amsterdam.
Nogmaals, heel veel sterkte en ik hoop dat je ons een beetje op de hoogte houdt van hoe het met je vader gaat. Je mag me altijd mailen: stippeltje5@hotmail.com