Longkanker bij mijn pa

• Marielle

Twee weken geleden kregen we de mededeling dat mijn pa longkanker heeft. Werd toevallig ontdekt op longfoto omdat hij al langere tijd vies verkouden was en bloed ophoeste. De tumor is ongeveer 1,5 cm groot. Deze week eerst positief nieuws dat er geen uitzaaiingen waren en een dag erna dat de kanker meer aan de achterkant van de longen zou zitten. Men zou 3x chemo proberen en dan een scan maken. Indien de chemo niet aan zou slaan dan had hij niet lang meer.

Boem.

Wat kan ik hier mee? Mijn pa is 76 heeft hele zwakke longen (kan dus niet geopereerd worden), een pace-maker en omleidingen gehad. Hij heeft ook veel pijn en is erg moe.

Ik ben zo bang dat ik mijn pa zal verliezen.

Wie heeft er ervaringen met longkanker op hogere leeftijd en kan mij over deze procedure vertellen. Ik weet namelijk niet eens hoe chemo precies in zijn werk gaat.

ALvast bedankt voor reacties.

Groetjes

Marielle

• Spikkel

Hoi Marielle, om te beginnen wil ik je ontzettend veel kracht, moed, liefde en wijsheid toewensen voor de komende tijd… Je zal het nodig hebben. Ik weet hoe je je voelt, je wereld stort compleet in bij zo'n bericht. Ik heb vorig jaar in augustus hetzelfde bericht gekregen. Bij mijn vader is het niet goed afgelopen, doordat de tumor reeds in zijn ruggenwervel zat. In november is hij overleden. Ik hoop met heel m'n hart dat het met jouw vader vele malen beter zal gaan.

Wat betreft je vraag over chemo, bij mijn vader had chemo geen zin meer, dus de precieze details kan ik je niet vertellen. Ik weet wel een beetje hoe chemo werkt. je gaat naar het ziekenhuis en dan gaan ze een mixje maken van (ik geloof) drie stoffen. Die stoffen zijn los van elkaar levensgevaarlijk, dus moet heel voorzichtig gebeuren. Dan gaat het spul in een infuus en wordt zo de patient ingedruppeld. Dat duurt geloof ik best wel eventjes. Als het afgelopen is mag je naar huis of moet je in het ziekenhuis blijven, dat hangt er van af hoe ziek je er van wordt. Die chemo is -de naam zegt het al- eigenlijk gewoon puur gif dat alle cellen in je lichaam aantast. Dus ook de kankercellen. Het is wel een enorme aanslag op je lichaam en daarom word je er ziek, kaal, misselijk en moe van. Maar aangezien je meer gezonde cellen hebt dan kankercellen, gaat men er van uit dat de zieke cellen het eerder opgeven dan de rest. Meestal krijg je een kuur, waar je dan een week ziek van bent, de tweede week ben je heel vatbaar voor infecties (pas dus op met zaken als kattenbakken en zo), de derde week voel je je langzaam iets beter en de vierde week ben je aan de beurt voor de volgende kuur. De dokter van m'n pa omschreef chemo als volgt: “Je wordt tot op de bodem van een put getrapt, dan ga je langzaam ophoog krabbelen en als je bovenaan bent, gaat er iemand op je vingers staan en val je weer naar beneden.”

Er zijn wel medicijnen die de bijwerkingen van chemo kunnen verlichten, cq de werking ervan versterken, als je niet sceptisch staat tegen homeopathie zou je eens op zoek kunnen gaan naar het middel Iscador. Dit zijn injecties (nee niet eng, en je mag ze zelf zetten) met aftreksel van de Maretak, schijnt de bijwerkingen van chemo tegen de gaan en een gunstige invloed te hebben op het immuunsysteem, dus ook remmende werking op de kanker.

Bij oudere mensen verloopt het proces van kanker vaak langzamer, omdat oudere mensen minder celdelingen hebben en kanker juist groeit door de ongeremde celdeling.

Ik vind het wel vreemd dat ze bij jouw vader niet gerept hebben over bestralingen, meestal komen ze toch eerder aan met bestraling dan met chemo. Heb je al een second opinion gevraagd? Bij MedicoSelect (via Internet) kan je er een vragen voor 25 euro, dan krijg je namen en adressen van de beste artsen op dit gebied. Wat ik me nog herinner van het advies dat ik van hen kreeg mbt mijn vader, weet ik dat je je licht zou kunnen opsteken bij de Daniel den Hoed-kliniek in Rotterdam, bij dokter Baas van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis en bij professor Postmus van de VU Amsterdam.

Nogmaals, heel veel sterkte en ik hoop dat je ons een beetje op de hoogte houdt van hoe het met je vader gaat. Je mag me altijd mailen: stippeltje5@hotmail.com

• Fenna

Lieve Marielle,

Ook ik heb alleen ervaring met het ergste wat je kan overkomen met longkanker.

Mijn vader was gestopt met roken in december van 2001.Hij is in februaru 2002 nog naar de dokter geweest omdat hij zo moest hoesten en die heeft hem door gestuurd om foto's te laten maken van zijn longen.Hij kreeg toen het bericht dat zijn longen mooi schoon waren.Nou wij allemaal heel opgelucht.Maar in de maanden die volgden kreeg hij steeds meer hoedt buien en werd steeds benauwder.

Vaak moest de dokters dienst er aan te pas komen.

En toen moest hij in mei weer heen voor foto's en toen was zijn rechterlong al helemaal wit op de foto.Ze konden niets meer voor hem doen.Hij kon nog bestraling proberen maar dat was alleen maar reken van de kwaal en dat wilde hij niet en de dokter vond ook beter van niet omdat mijn vader direkt bedlederig werd en dan werd het te vermoeiend voor hem.

Dus ik kan je niet vertellen hoe chemo gaat maar ik hoop voor jou en je lieve vader dat jullie het toch proberen en dat jullie er baat bij hebben.Ik wil je ook heel veel sterkte en kracht toewensen met dit vreselijk verdriet.

Heel veel liefs van Fenna.

• Marielle

Hartstikke bedankt voor je reactie,

Ik vind het vreselijk van jouw vader, gecondoleerd. Veel sterkte met de verwerking van dit grote verdriet.

Het wachten is ook zo vreselijk, tot nu toe hebben mijn ouders alleen nog maar gesprekken gehad met de artsen en is nog niet met de behandeling begonnen, komende vrijdag hebben ze eerst nog een gesprek van een uur.

Ik hoop natuurlijk dat de chemo aanslaat, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat het niet zo zal zijn.

Bedankt ook voor je e-mail adres, ik vind het ontzettend fijn dat ik je mag mailen.

Groetjes

Marielle

• Marielle

Dank je wel Fenna voor je reactie,

Verschrikkelijk van je vader. Mijn pa is al een jaar of 7 gestopt met roken (hij rookte vanaf zijn 17de en is nu 76 jaar). Hij kreeg destijds een pace-maker en moest wel stoppen. Het wachten duurt zo lang, eerst nog een gesprek op vrijdag aanstaande en dan beginnen ze misschien met de chemo.

Het lijkt nu allemaal nog zo onreëel, het idee dat hij niet meer lang zou kunnen leven is echt beangstigend.

Bedankt voor je troostende woorden.

Groetjes

Marielle

• manon

hai Marielle, vreselijk om te horen van je vader. Mijn vader is een jaar geleden overleden aan longkanker. 18 februari binnen 2 maanden. Wat chemo betreft: ik ben er niet zo voor. weetje, je vader is al zwak en chemo is puur gif het vuurt wel af op het gezwel maar neemt ook enorm je weerstand af. Mijn vader is er doodziek van geworden en uiteindelijk aan een bacterie overleden. Meid, ik wens je alle sterkte toe. Het is een vreselijke ziekte.

Manon

• marielleS

Hoi Marielle,

In eerste instantie wil ik je heel veel sterkte wensen in deze moeilijk periode.

Bij mijn vader is ook longkanker gevonden toen hij 76 was. Zijn conditie was toen niet erg goed en er waren uitzaaiingen. Al met al konden ze hem niet meer behandelen. Helaas is hij vorige week overleden.

Natuurlijk is elk geval van longkanker weer anders, jouw vader heeft geen uitzaaiingen, dat is natuurlijk gunstig. Ik ben benieuwd wat er in het gesprek van vrijdag is afgesproken. Natuurlijk is chemo ook niet alles maar het kan aanslaan. Vraag de artsen naar details, ze zijn daar immers voor. Vraag ze bijvoorbeeld waarom niet voor bestraling wordt gekozen.

Wat me wel is opgevallen, tenminste bij mijn vader, is dat ik het idee heb dat ze mensen op oudere leeftijd anders behandelen dan jonge mensen. Pas daar dus wel voorop. Het is immers je vader en je wilt dat hij goed wordt behandeld.

Veel sterkte,

Marielle

• Marielle

Hoi MarielleS,

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Veel sterkte toegewenst!

Mijn pa gaat morgenvroeg voor zijn 1e chemo (2 zakjes). Woensdag moet hij dan naar een ander ziekenhuis om over bestraling te praten (die ze alleen gaan doen, wanneer chemo aanslaat). Ook zo raar, de afspraak voor het gesprek over bestraling stond al vast voordat ze wisten wanneer ze met de chemo zouden beginnen. Ik hoop dat hij zich goed genoeg voelt om naar dit gesprek te gaan en anders moeten ze het maar verschuiven.

Ik ga mijn ouders morgen brengen en halen en ik ben echt benieuwd hoe pa zich erbij gaat voelen. Ik hoop natuurlijk goed.

Liefs

Marielle

• MarielleS

Hoi Marielle,

Dus ze gaan beginnen met chemo, sterkte. Ik hoop echt voor jullie dat het aanslaat en dat je vader er zich redelijk bij blijft voelen.

Ook veel sterkte bij het gesprek over de bestraling. Laat even weten hoe het gegaan is.

Sterkte,

Marielle