A I H D

• Dani

Mijn Oma is onlangs overleden aan deze ziekte.Kan iemand mij vertellen wat deze soort van kanker inhoudt?

Het lijkt op Non-Hodgin,maar is het niet.

Dani.

• Jeroen

Dani,

AIHD? Weet je dat zeker? Ik kon er niets over vinden.

• Judith

Waar staat die afkorting voor?

• marielle

Mijn engels is slecht; maar misschien kan iemand anders hier wat meer mee? ik weet niet óf het iets is..

gezocht op AIHD en Cancer op Google;

Image Atlas Categorical Index

… Acute myeloid leukemia; AIDS; Aplastic anemia; Arthritis; Autoimmune hemolytic

anemia (AHD; AIHD); Cancer; Chronic myeloid leukemia; Disseminated intravascular …

image.bloodline.net/category - 20k - 16 feb 2004 - In cache - Gelijkwaardige pagina's

deze link hoor erbij; http://image.bloodline.net/category

groetjes Marielle

• Dani

Hallo,

Sorry,een letter verkeerd.

Het moet zijn A I L D : Angio-Immunoblastaire-Lymfadenopathie-met Dysproteinemie.

Mijn vraag is :wie kan mij uitleggen wat dit nu betekent?

Volgens mijn moeder lijkt het ziektenbeeld op Non-Hodgin.

Groeten Dani.

• Jeroen

AILD is een bijzondere vorm van lymfeklierkanker. De ziekte wordt meestal herkend aan hoge koorts, algmene lymfeklierontstekingen en vaak huiduitslag. De ziekte meestal voor bij oudere mensen (tussen de 40 en 90).

Hoe de ziekte ontstaat en waardoor het veroorzaakt wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Wel is ontdekt dat de ziekte vaak voorkomt in combinatie met besmetting met de ziekte van Pfeiffer, CMV of Herpes. Ook worden er vaak genetische afwijkingen in het immuunapparaat gevonden bij patienten. De ziekte is echter zeer zeldzaam (ongeveer 2,5 % van de lymfeklierkankerpatiënten)

Het verloop wordt als volgt beschreven:

Fase 1) Een overdreven reactie van het immuunapparaat op een lichaamsvreemde stof of ziekteverwekker.

Fase 2) De overdreven reactie wordt ernstiger.

Fase 3) Moleculaire veranderingen in het lichaam en het woekeren van bepaalde cellen van het immuunapparaat.

Een goede behandeling is er nog niet, maar sommige patiënten hebben baat bij de chemokuur, die ook aan patiënten met de ziekte van Hodgkin wordt gegeven of radiotherapie. Uiteindelijk overlijden de meeste patiënten aan de gevolgen van het woekeren van de cellen van het immuunapparaat.

In Nederland kon ik zo gauw geen link vinden maar in het Engels is iets meer informatie:

http://www.emedicine.com/derm/topic932.htm#section~differentials

• Dani

Goh,Jeroen ontzettend bedankt.Wat is CMV ?

Groetjes Dani.

Ik wil zoveel mogelijk informatie,maar mijn Engels is zeer slecht.

• Jeroen

Dani,

CMV staat voor Cytomegalovirus. Het is een virus dat verwant is aan het Herpes Zoster virus (veroorzaker van herpes) en het Epstein-Barr virus, de veroorzaker van de ziekte van Pfeiffer. Veel mensen zijn drager van dit virus (ongeveer 50 % van de mensen, misschien zelfs meer), maar dit veroorzaakt meestal maar weinig problemen.

Soms ontaart dit virus en dan kan dit uiteindelijk leiden tot het ziektebeeld dat bij je oma is gezien.