prostaatkanker

• karin

Hallo

Gisteren heb ik te horen gekregen dat mijn vader 64 prostaatkanker heeft.

Het gaat om een klein plekje 5 procent.

De arts heeft hem drie behandelingsmethodes voorgeschreven:

-radio actieve bestraling

- uitwendige bestraling

- en geheel verwijderen van prostaat.

Ik zit momenteel met een heleboel vragen….

welke methode is het beste? Welke heeft het meeste succes? Kan er kan zijn op uitzaaiingen ook al is het plekje op zijn prostaat maar 5 procent?

Gaat hij veel pijn hebben? En hoe zijn de overlevingskansen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes karin 24jr

• Jet

Mijn vader (63) heeft een andere soort kanker (dikkedarm) dus over prostaat weet ik weinig. Wel weet ik hoe het inslaat als een bom als je het bericht “kanker” krijgt. Wat ik gedaan heb is eindeloos op internet rondgesurfd naar informatie. Via de diverse zoekmachines die er zijn.

De meest interessante noteer je dan om later nog een aantal keren te raadplegen. Mijn grote vraag was ook: hoeveel overlevingskans heeft hij? Of hoelang gaat dat duren. Ik weet niet meer op welke site ik het vond, maar het was een Nederlands talige. Daarin vond ik dat voor het stadium waarin mijn vader zich bevind 20 tot 35% kans is dat hij 5 jaar na diagnose nog in leven is.

Daar ben ik dan weer geweldig van geschrokken natuurlijk. Feit blijft dat het per patient verschilt. Dat is het rare met kanker. Deze ziekte volgt geen vast patroon. Wel of geen uitzaaiingen. Snel uitzaaiingen of pas jaren later. Snel groeiende tumor, langzaam. Slaat de behandeling wel of niet aan. Enz.

Succes bij je zoektocht naar informatie en alle goeds voor je vader gewenst. Hopelijk zijn ze er op tijd bij en zit de kanker alleen in de prostaat.

Jet

• marielle

Hoi Karin,

heb je al op de site van de kwf gekeken? www.kwf.nl ; als je zoekt op ; prostaat kanker, kun je veel vinden; o.a dit:

Overleving

De overleving na 5 jaar (percentage van de patiënten dat na 5 jaar nog leeft) bedraagt bij prostaatkanker 74 %.

dan weet je in elk geval al iets vrij positiefs..

sterkte in elk geval

Marielle

• karin

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Heb inderdaad ook al een heleboel sites bezocht…pff

Het woord kanker…je staat er nooit echt bij stil pas tot iemand van je familie, vrienden of dergelijke het krijgt of heeft. Ik hoop dat alles goed komt.

Verder wens ik jullie allen ook veel sterkte toe.

Groetjes Karin