Ook echo?

• Tes

Hallo,

Borstkanker komt in mijn familie voor. Mijn moeder heeft op 49 jarige leeftijd een borstamputatie ondergaan en mijn oma is op 76 jarige leeftijd overleden aan borst-en eierstokkanker. Zelf ben ik 23 jaar en heb sinds enkele maanden last van steken in mijn linkerborst. De huisarts voelde wat onregelmatigheden maar die zouden normaal zijn. Ik ben toch doorgestuurd voor een mammografie. Nu heb ik naar het ziekenhuis gebeld en kan ik volgende week terecht voor een foto. Voor een foto en echo was de wachtlijst erg lang vandaar dat ik alleen een rontgenfoto krijg. Nu heb ik begrepen dat op mijn leeftijd niet alles op een foto te zien is. Moet ik ook vragen om een echo of is dat overbodig?

Ps: de huisarts heeft een verwijsbrief gegeven voor een mammografie ik weet niet of dit betekent dat hij een echo ook noodzakelijk acht.

Groetjes, Tes

• Mandy

Hoi Tes

Dat klopt hoor dat je op jouw leeftijd nog niet alles ziet op zo'n mammografie omdat je weefsel nog veel te dicht is …

Het kan heel goed zijn dat ze nadat ze een mammografie hebben gemaakt je alsnog een echo laten maken hoor.

Wees dan niet bang dat er iets aan de hand is want dat hoeft namelijk helemaal niet maar ook dit kan zijn omdat de foto niet helemaal duidelijk is

Je kan ook altijd zelf om een echo vragen want daar heb je recht op en al helemaal omdat het zo vaak in je familie voorkomt

Ik wens je heel erg veel sterkte

Mandy (27 jaar)