Hoe lang nog niemand die het weet

• Eric

Bij mijn vader van 72 jaar is longkanker geconstateerd ( 10 december 2003) met uitzaaieringen naar de lympfe en bijnier.

Hij heeft in zijn leven al veel ziekenhuizen bezocht vanwege o.a zijn diabetici wat hij sinds zijn 9 jaar heeft.

Hij is opgegeven en hij wil zelf ook niet meer er is een goede begeleiding van de huisarts en de thuiszorg.

Ik bezoek hem veel en hij vindt het fijn om me te zien maar ik zie hem elke dag een stukje doodgaan.

Het aanblik is zwaar maar ik heb het nodige meegemaakt en volgens mijn eigen behandelaar redt ik het wel.

Is het nu normaal dat er geen prognoses worden gegeven?

Ik hoop dat ik het allemaal goed doe,ik doe het vanuit mijn hart,….

Eric

• jodyi

hoi Eric,

ja het is normaal dat ze geen prognoses geven.. je hoort het nog weleens hoor, dat artsen het wel doen… maar het hangt vaak zo van de kracht van de persoon zelf af. Sommigen weten hun dood nog zo lang uit te stellen en blijken toch nog sterker dan gedacht.. Bij anderen gaat het juist eerder mis.. Het is zó moeilijk te voorspellen dat artsen het vaak gewoon niet meer proberen. Want als ze er naast zitten, is dat vaak erg rot voor de persoon en vooral voor de naasten om wie het gaan….

Een voorbeeldje; een persoon wordt oma of opa maar de artsen verwachten niet dat hij/zij dit nog meemaakt… en toch weet hij/zij dit te halen.. of een bruiloft of zo.. dat soort dingen.. ondanks dat artsen dit voor onmogelijk achtten… En anderen keren blijkt de kanker onverwachts zoveel sterker dan ze dachten…

Het is moeilijk.. heel veel sterkte in elk geval… en ik geloof niet dat je nu iets verkeerds kan doen wanneer je vertrouwd op je gevoel..

jodyi

• henk

hallo Eric

niemand die je daar antwoord op kan geven.

iedereen is verschillend. ik heb het zelf ondervonden met mijn moeder.

had het ook gevraagd: hoe lang gaat dit nog door ,geen van de arsten gaven een tijdsbestek

en eric alles wat je vanuit je hart doet is goed.

ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen .

groetjes elle

• Eric

Jodyi,Henk bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad persoons afhankelijk,het lijden wat ik zie is zeer moeilijk.

Gelukkig kan ik hier met een aantal mensen over praten.

Momenteel ervaar ik ook dat ik kracht krijg dit klinkt misschien vreemd maar toch ervaar ik het zo.

MvrGr eric

• Marcel

Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand een duidelijke prognose kan of wil geven. Elke patient is anders en heeft een ander ziektenpatroon. Mijn vader is ook opgegeven (stom woord overigens) en ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren. Ik merk trouwens hetzelfde als wat jij schrijft. Op de een of andere manier krijg je krachten die je normaal gesproken niet had verwacht. Veel sterkte en doe vooral wat je denkt dat je moet doen. Zoek vooral steun bij familie en de huisarts.

Marcel

• jorien

Ik kan je helaas ook geen antwoord geven. De dokters kunnen dat en willen dat ook niet doen. Het ligt aan hoe sterk hij nog is en hoe sterk zijn overlevensdrang is. Mijn moeder stierf 4 1/2 maand nadat het laatste onderzoek afgerond was. Ze konden niets meer voor haar doen en toen ze thuis was ging het heel snel. Maar je zult nog versteld staan hoe sterk een mens in zo`n situatie kan zijn. Nadat ze overleden was hebben we een gesprek met de huisarts gehad en die zei dat hij zelf een maand of 2 had geschat.(Dit had hij ons niet verteld toen ze nog leefde).

Geniet van de momenten die jullie nog samen hebben. Ze zullen je straks heel veel troost geven. Praat nog zoveel mogelijk met je vader en stel hem nog vragen uit je jeugd ofzo…je zal merken dat als hij de kracht er voor heeft, je nog sa,em kunt lachen en dat wordt voor jou een fijne herinnering.

Sterkte, Jorien.

• hetty

Hoi allemaal,

Volgens mij ligt het ook aan soort kanker en waar de uitzaaiigen zitten.Ons werd verteld dat onze moeder nog enkele weken tot enkele maanden had. Daarvoor dacht ze dat ze gezond was. Begin december werd dit gezegd en nu begin februari is ze al overleden.

Veel sterkte gewenst

Hetty

• Martin

Hoi

Dat het ook anders kan bewijst mijn broer die ik thuis verzorg

Longkanker met uitzaaiingen naar de hersenen ,botten en lever niet kleinmaar enorm uitgezaaid Het verdikt was dat hij niet meer zou leven en het nieuwejaar niet meer zou halen

we zijn ondertussen februari en hij is er nog altijd gewoon door de levenslust

Dokters kunnen geen datum of schatting neerzetten althans geen correcte .Alle artsen die van zijn toestand op de hoogte zijn kijken verbaasd dat hij hier nog is

Niemand weet dit. Maar als je weet dat elke dag de laatste kan zijn dan moet je daar ook naar leven en elke dag nemen zoals hij komt zo overleeft mijn broer met die ingesteldheid en hij houd geen rekening met gissingen en andere

• Sylvi

hallo,

inderdaad het ligt helemaal aan de patiënt hoe lang hij nog te leven heeft.

Wel kun je, en nu ben ik heeeeeel voorzichtig, eens denken over euthanasie?

Als je vader zelf niet meer wil kan het ook snel gaan, maar kan hij ook veel pijn nog krijgen. Ik snap dat het moeilijk voor je is en wil je veel sterkte wensen.

Ik vindt het ook vervelend om mijn moeder zoveel pijn te zien leiden. Het liefst zou ik het van haar overnemen, maar dat gaat nu eenmaal niet…

Sterkte!

Veel liefs Sylvi