xeloda en bijwerkingen

• Jet

Mijn vader (dikkedarmkanker met uitzaaiinen lever) krijgt 6x 3 weken chemo therapie. Met steeds 1 week rust tussen de kuren in. Hij slikt Xeloda en krijgt daarnaast aan het begin van ieder kuur 1 dag een infuus met een andere chemo. (Ik weet de naam daarvan niet)

Hij heeft er nu 2 kuren op zitten en heeft er dus nog 4 tegaan. Na een redelijk begin is hij echter enorm ziek geworden van de chemo. Zoveel pijn in handpalmen en aan voetzolen dat hij moeilijk loopt en de knoopjes van zijn overhemd niet meer dicht kan doen. Daarnaast veel diaree en overgeven, afvallen dus en uitdrogingsverschijnselen. En zich algeheel heel beroerd voelend.

Als dit tot zondag aanhoudt zal hij waarschijnlijk moeten stoppen met de chemo. Maar ja wat dan?

Zijn er meer mensen met deze ervaring. En bij wie met chemo gestopt is i.v.m. de bijwerkingen? Hoelang zou het duren voor het lichaam zich weer onder controle heeft?

Groeten, Jet

• Marcel

Hoi Jet,

Mijn vader heeft ook een aantal maanden Xeloda gebruikt zonder die 2e chemo in de vorm van infuus. Waarschijnlijk doen jullie ook mee het onderzoek en zijn jullie ingeloot voor deze vorm van behandeling. Het is voor mij alleen lastig aan te geven welke bijwerkingen van Xeloda komen, het kan namelijk ook van het infuus komen.

Mijn vader had ook veel last van de handpalmen en voeten. Erg goed insmeren met diverse zalfjes heeft enige verlichting gebracht. Wat mijn vader 2 keer heeft gedaan is de rustperiode met 1 week verlengen, dus ipv 1 week 2 weken rust. Dit heeft veel klachten verminderd maar ik weet dat de doktoren hier geen voorstander van zijn.

Veel succes en ik hoop dat het binnenkort beter gaat.

• Jet

Hai Marcel,

Dank je wel voor je reactie.

Het gaat opeens heel veel slechter. Mijn vader was eerst gewoon ziek met koorts. De arts wist niet waar die koorts vandaan kwam. Twee dagen terug ging het zo slecht dat hij met de ziekenauto naar het ziekenhuis werd gebracht.

Daar constateerden ze een lichte hartinfarct + een longontsteking en een veel te lage bloeddruk.

De chemo zal voorlopig wel even stopgezet worden.

Groeten, Jet

• Marcel

jeetje wat vervelend. ik hoop dat je vader snel weer opknapt, hoe oud was hij ook al weer? Mijn vader zit ook in de lappenmand, zoals je wellicht nog weet heeft hij darmkanker met uizaaiingen naar de lympklieren. Nu weten wij eind december dat er ook aantastingen in zijn botten zitten. Hier is hij inmiddels 2 keer voor bestraald en daardoor was een chemo onmogelijk. Zijn nieren en longen zijn goed, dit is zeer opmerkelijk volgens de doktoren en komt ook weinig voor. Heel veel sterkte!!

• Jet

Hallo.

Mijn vader is 63. We krijgen het ene slechte bericht na het andere.

Eerst de hartinfarct en daarna de longontsteking.

Nu blijkt zijn nierfunctie niet te werken en niet op gang te willen komen.

Hij ligt lijkbleek in zijn bed op de IC en krijgt extra zuurstof via een neusslangetje.

En dat allemaal in 3 dagen tijd. Het enige positieve in het verhaal is dat hij geen pijn heeft. Alleen erg moe is.

En dat allemaal t.g.v. de chemo en de bijwerkingen van bijwerkingen van die chemo.

Hij mankeerde nooit iets aan hart en nieren.

Jouw vader is ook in die leeftijd toch? Wat klinkt dat ook allemaal eng: in de botten. En die plek schijnt ook enorm zeer te kunnen doen. Het is een rare ziekte dat die bij iedereen zo anders kan verlopen.

Groetjes en sterkte voor je vader,

Jet

• marcel

Mijn vader is 61 jaar oud, het is echt verschrikkelijk om de achteruitgang te zien, en zoals je zegt kan het zo maar binnen 3 dagen veel slechter gaan. Ik ben wel blij dat de feestdagen nog erg gezellig zijn geweest bij ons. Als je vader op de ic ligt mag je zeker ook niet zoveel bij hem zijn. Erg vervelend veel sterkteJet schreef:

>

> Hallo.

> Mijn vader is 63. We krijgen het ene slechte bericht na het

> andere.

> Eerst de hartinfarct en daarna de longontsteking.

> Nu blijkt zijn nierfunctie niet te werken en niet op gang te

> willen komen.

> Hij ligt lijkbleek in zijn bed op de IC en krijgt extra

> zuurstof via een neusslangetje.

> En dat allemaal in 3 dagen tijd. Het enige positieve in het

> verhaal is dat hij geen pijn heeft. Alleen erg moe is.

> En dat allemaal t.g.v. de chemo en de bijwerkingen van

> bijwerkingen van die chemo.

> Hij mankeerde nooit iets aan hart en nieren.

>

> Jouw vader is ook in die leeftijd toch? Wat klinkt dat ook

> allemaal eng: in de botten. En die plek schijnt ook enorm

> zeer te kunnen doen. Het is een rare ziekte dat die bij

> iedereen zo anders kan verlopen.

>

> Groetjes en sterkte voor je vader,

> Jet

• Jet

Mijn vader lag op de IC cardiologie omdat hij in eerste instantie met een hartinfarct werd binnengebracht. Afgelopen maandag is hij naar Interne geneeskunde overgebracht. Hier kwam nog veel meer ellendigs aan het licht. En het is continue kritiek met mijn vader. Zijn dunne darm staat op springen en hij moet geopereerd worden. Maar hij is zo verzwakt dat een operatie fataal zal zijn. Als de dunne darm het echter niet houdt is het ook afgelopen want dat betekent buikvliesontsteking en ook dat zal zijn lijf niet aan kunnen nu.

Ik woon in Zuid Korea. Was drie weken rond de kerst overgekomen naar Nederland en komende maandag vlieg ik weer naar Nederland. Om mijn familie te steunen en bij mijn vader te zijn.

Hij ligt nu op een kamer alleen gelukkig, en hij mag bezoek ontvangen wanneer en zolang hij maar wil.

Alles is een bijwerking van Xeloda, hij is super allergisch voor het spul. En het komt sporadisch voor dat mensen zo op deze chemo reageren. Alle slijmvliezen vanaf slokdarm tot endeldarm zijn zwaar beschadigd, als een schaafwond zeg maar, en deze wond scheidt continue wondvocht af. Dat groenig is. Alle vocht die zijn lichaam in gaat wordt door het lijf in wondvocht omgezet.

De artsen kunnen niets doen, het lijf moet het zelf doen. Duimen dat de dunne darm het houdt. Daar zit een ontsteking momenteel die de boel blokkeert.

Groeten Jet.

• marcel

ik weet niet wat ik moet zeggen maar het is duidelijk dat het zeer zwaar voor jullie is. Ik denk dat jouw situatie ook erg moeilijk is doordat je aan de andere kant van de wereld woont. Goed dat je terug kan komen naar nederland. Mijn vader en wij als familie hebben besloten voorlopig geen nieuwe chemo te doen. Mijn vader heeft het om dit moment zwaar zat en een nieuwe chemo met al zijn bijwerkingen zal de situatie alleen maar verergeren. Sterkte Marcel

• Jet

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nu in Nederland en dat voelt goed.

Veel goeds ook voor jouw vader gewenst. Moeilijk blijft het voor iedere kankerpatient en naaste.

Groeten, Jet

• marcel

Hoi Jet,

Ik ben benieuwd hoe het nu met je vader is? Is hij volledig gestopt met Xeloda. Mijn vader is helaas afgelopen vrijdag (de 13e) overleden. Het verlies is enorm maar ik ben blij dat verdere pijn heb is bespaard gebleven. Groetjes MarcelJet schreef:

>

> Bedankt voor je reactie.

> Ik ben nu in Nederland en dat voelt goed.

> Veel goeds ook voor jouw vader gewenst. Moeilijk blijft het

> voor iedere kankerpatient en naaste.

> Groeten, Jet