dit kan toch niet?

• erica

mijn moeder is 49 en heeft lympfklierkanker.zij heeft in feb. een hart infarct gehad waardoor zij hersenbeschadegingen heeft opgelopen.zij is lichamelijk zwaar gehandicapt en kan slecht spreken. geestelijk is ze helemaal gezond. toch word ze nu niet meer behandelt voor de kanker omdat haar kwaliteit van leven volgens de doktoren niet goed meer is. wie bepaalt dat!?zij wil zelf nog graag leven maar de doktoren zien het nut niet meer in. weet iemand of er een andere optie is zodat zij toch nog behandeld kan worden?

• jodyi

hoi Erica,

wat een moeilijke situatie! wat ik kan zeggen; chemotherapie en bestraling is lichamelijk heel zwaar. Misschien (maar dat weet ik dus niet) word ze alleen maar slechter van de behandeling, dan beter.. en overlijdt ze aan de behandeling, omdat ze lichamelijk gewoon niet fit is. Dan zou ze zonder behandeling, waarschijnlijk langer leven en in elk geval zonder de lichamelijke klachten van de chemo.. dat is denk ik de reden van niet behandelen..

maar het is wel verschrikkelijk moeilijk! vooral omdat ze nog zo jong is! Je kan voor een second opinion gaan in een ander ziekenhuis. En kijken wat zij voor mening toegedaan zijn..

laat je ook goed voorlichten over de behandeling die ze zou moeten krijgen..

heel veel sterkte in elk geval.. wat ontzettend moeilijk voor jullie allemaal!!!

jodyi

• Annelies

Beste Erica,

Wat is het toch een rot ziekte! Mijn moeder heeft ook lymfklierkanker gehad, hoewel nog niet zeker weten of het nu allemaal weg is. Wel weet ik dat het een ongelooflijk zware tijd is geweest voor haar, vooral omdat het twee keer zeer snel is teruggekomen en ze weer in de malle molen moest meedraaien met chemo's en bestralingen. Wat heel erg belangrijk is voordat ze met dergelijke behandelingen beginnen is de lichamelijke gesteldheid van iemand; kan iemand het fysiek aan. Hoe bizar het ook klinkt; je moet toch nog in een redelijke conditie zijn wil je het allemaal kunnen trekken. Hoe minder fit je lichaam is, hoe hoger de kans op allerlei complicaties en hier zijn de artsen van je moeder waarschijnlij bang voor. Het herstellen van je lichaam vergt ongelooflijk veel, en meer dan we soms beseffen. Voordat ze bij mijn moeder begonnen met chemo hebben ze ook een hartfilmpje gemaakt om te kijken of het hart het allemaal aankan. Als je een hartinfarct hebt gehad, kan het hart blijvend beschadigd blijven, waardoor ze misschien bang zijn dat haar hart het niet aan zal kunnen…. Ik zou als ik jou was gewoon rustig met de artsen gaan praten, waar zij hun beslissing op baseren dat de kwaliteit van leven van je moeder niet meer goed is, en vooral waarom ze niet willen behandelen. Laat ze gewoon aan je uitleggen waar zij hun mening op baseren. Net zoals wat Jodyi schreef kun je ook bij een ander ziekenhuis vragen om een second opinion…

In ieder geval heel veel sterkte voor jou, je moeder en je familie gewenst in deze rottijd.

Annelies