Geen zin in de kerst na de dood van me moeder

• anna

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is maar ik hoor geen enkel positief geluid in dit hele gebeuren ik heb twee jaar naelkaar mijn beide ouders verloren en ben zelf ook niet bespaard gebleven van kanker helaas, maar waarom niet ook maar 1 enkel positief mailtje? Natuurlijk is het moelijk dit is mijn eerste kerst zonder beide ouders, maar toch probeer ik met de familie die ik nog wel heb er het beste van te maken, en fijne herinneringen op te halen kop op jongens maak er wat van!!!! we moeten door en aan het eind van de tunnel schijnt er nog altijd weer licht.

Sterkte allemaal en toch de neste wensen voor het nieuwe jaar en

……ze zijn niet waarlijk dood die in ons hart leven…..

• !loon

Hoi Michel,

Mijn moeder is 5 jaar geleden overleden aan kanker. Ieder jaar met de kerst krijg ik het op mijn heupen., wil geen kerstboom, géén familiediners enz enz, het liefste wil ik mijn bed en en wachten tot die ()&*() dagen over zijn.

Gelukkig heb ik een nuchtere man die me er wel doorheen sleept. Afgelopen jaar zijn we het ander gaan aanpakken met de feestdagen. Op 1e kerstdag komen we samen (dochters, aangetrouwden en kleinkinderen) en we halen de leuke dingen op. Geinige foto's, filmpjes enz enz. Ook gaan we altijd naar het strand waar ze graag kwam en doen we eigenlijk van alles wat mijn moeder leuk vond om te doen.

Ook maken we ieder jaar een familiefoto, en zetten met de pc haar hoofd ertussen. (Haar afbeelding schuiven we dan in de kerstster met de pc) Klinkt misschien een beetje raar, maar naar ons idee is ze er dan toch ieder jaar weer bij.

Voor mij werkt het heel goed, en zeker omdat ik zie dat we (mijn zussen en vader) nu niet alleen meer kunnen huilen samen, maar nu ook weer kunnen lachen om mijn moeder en de streken die ze uithaalde. (en reken maar dat ze streken had :) )

Probeer de komende dagen niet te donker te denken, maar vooral aan de leuke dingen die je nog weet. Zoek oude foto's op, vraag familie naar fotoalbums om door te kijken of je nog leuke foto's ziet. De verhalen komen vanzelf.

Suc6

• Happy

Ik heb in mei mijn vader verloren aan longkanker. Nu is mijn moeder ook nog eens ingestort (geestelijk en lichamelijk) en maken wij ons grote zorgen om haar. Ik zal heel blij zijn als de feestdagen voorbij zijn, maar voor mijn kinderen probeer ik er toch wat van te maken. Zo gaan we tweede kerstdag dan ook naar het kerstcircus, de kinderen hebben het dit jaar ook heel moeilijk gehad en verdienen wel wat extra aandacht.Maar het blijft heel moeilijk en nog steeds niet te bevatten dat mijn vader er dit jaar niet meer bij is.Ik kan alleen maar zeggen, probeer er wat van te maken en geniet van ieder moment met elkaar , het kan zo voorbij zijn.

• Adelaar

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zelf heb ik geen opa's meer door die ziekte.

Op een gegeven moment gaat die pijn wel over. Klinkt fout, maar tijd heelt de wonden wel. Vergeten kan het zijn? In ieder geval, je wordt je minder bewust ervan.

Kerst komt over als, lekker genieten en samen zijn met familie.

Is een familielid niet meer aanwezig. Dan heeft kerst een hele andere betekenis…namelijk het intens missen van je dierbare.

Juist tijdens kerst komt dat naar voren.

In mijn eigen geval, zelfs bij een opa die al 8 jaar niet meer leeft.

Sterkte ermee.

• marjon moussa

Ik wens je heel veel sterkte vooral deze dagen die je eigenlijk met familie moet doorbrengen dat wordt in de media tenminste zo gebracht .Mijn vader is nu 2 jaar dood aan maagkanker mijn moeder haar zus overleed 5 maanden geleden aan blaaskanker en mijn moeder overleed 8 weken geleden aan borstkanker ga dan maar eens even gezellig de dagen door komen er is al 2 jaar en stuk van mij zelf weg wat nooit meer terug komt dus ik begrijp heel goed wat je bedoelt probeer je er door heen te slaan sterkte marjon

• jorien

Mijn moeder was adgelopen kerst precies 1 jaar niet meer bij ons. Ze is 24 december 2002 overleden aan longkanker. Ik kan me heel goed voorstellen hoe iedereen zich voelt. Ik heb haar 4 1/2 maand thuis verzorgd samen met mijn vader.

Al had het 4 1/2 jaar geduurd dan had ik het ook gedaan. De feestdagen worden nooit meer hetzelfde. Ze worden anders. Wij zijn afgelopen jaar begonnen met herinneringen ophalen en vooral aan voorgaande kerstdagen…dat ze er altijd een feest van maakte. Ik wil voor volgend jaar een boek gaan maken met foto`s en verhaaltjes zodat ze er toch nog ieder jaar een beetje bij is. Sterkte allemaal…Jorien